رجزخوانی‌‌های ضدایرانی "ترکیه و عربستان" به پشتوانه ترامپ است/پرده برداری از سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران

9:34 - 02 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۱۸۰۵
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رجزخوانی های اخیر "عادل الجبیر و مولود چاووش اوغلو" وزرای خارجه آل سعود و ترکیه در نشست امنیتی مونیخ و مواضع و صحبتهای ضدایرانی آنها، نشان از تکیه دادن عربستان و ترکیه به ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا داشت.
رضا سراج
رضا سراج کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به صحبتهای ضدایرانی مطرح شده در نشست امنیتی مونیخ اظهار کرد: رجزخوانی های اخیر "عادل الجبیر و مولود چاووش اوغلو" وزرای خارجه آل سعود و ترکیه در نشست امنیتی مونیخ و مواضع و صحبتهای ضدایرانی آنها، نشان از تکیه دادن عربستان و ترکیه به ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا داشت.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی و ترکیه با شناخت از رویکرد سیاست خارجی ترامپ، تلاش می کنند روند تهاجمی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران، در مقوله دیپلماسی افزایش دهند، تصریح کرد: رویکرد ترامپ در سیاست خارجی آمریکا ناظر بر موازنه گرایی در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: آمریکایی ها تلاش می کنند با نزدیک شدن به روسیه نوعی موازنه را در قبال ایران ایجاد کنند و در عین حال با حمایت از ترکیه و عربستان سعودی، این موازنه را به صورت منطقه ای افزایش دهند.

سراج با بیان اینکه این رویکرد آمریکایی ها سبب شده که ترکیه از آن دوربرگردانی که داشت به سمت نزدیکی با سوریه و ایران دور می زد، مجددا دنده عقب بگیرد و به همان روال سابق خودش برگردد، اضافه کرد: در مدت یکی دو ماهه اخیر و پس از روی کار آمدن ترامپ، شاهد بودیم که آل سعود نیز با اتکا به سیاست خارجی ترامپ، رجزخوانی ها و اتهاماتش را علیه ایران افزایش داد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: در چنین شرایطی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران باید فعال عمل کند و به جای نشان دادن پالس مذاکره با عربستان سعودی، اقتدار و قاطعیت دیپلماسی ایرانی را نشان دهد.

گفتنی است عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیروز (یکشنبه) در نشست امنیتی مونیخ اتهاماتی بی اساس و نخ نما شده را با هدف فرافکنی و منحرف کردن افکار عمومی مطرح کردند.

عادل الجبیر در اظهاراتی بی اساس مدعی شد: " ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم است؛ حمایت های ایران از تروریسم افزایش پیدا کرده است؛ ایران و شبه نظامیان تحت حمایت این کشور از ناامنی در چندین کشور حمایت می کنند؛ ایران با ارسال سلاح برای نیروهای یمنی قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است."

همچنین چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست امنیتی مونیخ مدعی شد: سیاست فرقه گرایانه ایران صلح را در بسیاری از کشورها تضعیف می کند؛ ایران در تلاش است که سوریه و عراق را به دو دولت شیعه تبدیل کند؛ ایران با دخالت در یمن، بحرین و عربستان ثبات را تضعیف می کند.

واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه ترکیه

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه شب گذشته در واکنش به سخنان غیرسازنده وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس امنیتی مونیخ، اظهار داشت: کسانی که در سودای خام بازگشت به امپراطوری‌اند و به اقدامات مداخله‌گرایانه، غیرقانونی و غیرمشروع و حمایت از گروه‌های تروریستی دست زده و موجب خونریزی و افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه می‌شوند، نمی‌توانند با فرافکنی از زیربار مسئولیت چنین اقداماتی شانه خالی کنند. 

وی افزود: آنها باید بدانند که بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه مقصری جز آنها و برخی دیگر از کشورهای متوهم ندارد و لذا نباید و نمی‌توانند با اتهام زدن به دیگران از گرداب خودساخته رهایی یابند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران همواره مبتی بر حفظ ثبات و امنیت تمام کشورها و همسایگان قرار داشته و دارد، نقش و سیاستی که مورد اذعان بسیاری از دولت‌ها و ملت‌های منصف در منطقه و جهان قرار گرفته و با استقبال آنان مواجه است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *