دیوان محاسبات پس از پایان دولت ها به تخلفات آنها رسیدگی می کند/30 درصد از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می شود

10:10 - 08 اسفند 1395
کد خبر: ۲۷۹۲۰۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نشست علنی امروز (یکشنبه 8 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر به ریاست علی لاریجانی، برگزار شد.
-گروه سیاسی:   نشست علنی امروز (یکشنبه 8 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر به ریاست علی لاریجانی، برگزار شد؛ مخاطبان می توانند اخبار لحظه به لحظه این جلسه را در ادامه ملاحظه کنند.

بانک ها مجاز به اعطای تسهیلات ارزی برای توسعه میادین مشترک نفتی شدند
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۸:۰۰
،نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،درجریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (ب) تبصره 4 این لایحه با 134 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

نفت

دربند (ب) تبصره 4 این لایحه آمده است:به بانک های عامل اجازه داده می‌شود در سال 1396 از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیأت عامل صندوق توسعه ملی در آن بانک سپرده‌گذاری شده است، نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش های خصوصی،تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین‌ مشترک و جمع‌آوری گازهای همراه در راستای افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای چاه های قدیمی با داشتن ذخایر نفتی درجا و بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آنها، اقدام کنند. 
نحوه تسریع در جذب فاینانس توسط دستگاه ها مشخص شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۷:۴۸
نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی تبصره 3 این لایحه با 154 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی تبصره 3 به منظور تسریع در جذب تسهیلات تصویب شده از بانک توسعه اسلامی،بانک توسعه زیرساخت آسیایی و بانک توسعه و تجارت اکو،دستگاههای استفاده‌کننده از تسهیلات مذکور مجاز هستند پس از موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور تا سقف اعتبارات مندرج در ردیف های مربوطه این قانون نسبت به هزینه‌کرد آن در چهارچوب موافقتنامه متبادله با سازمان مذکور خارج از سقف مصوب ردیف های مذکور اقدام کنند.
ارجاع نحوه پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی به کمیسیون تلفیق بودجه
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۷:۴۶

نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با حذف بند (الف) تبصره 2 این لایحه با 120 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 219نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (الف) تبصره 2 این لایحه آمده است:به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1396، بدهی خود به بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی را از محل منابع حاصل از فروش سهام و سهم‌الشرکه متعلق به دولت و مؤسسات و شرکت های دولتی به استثنای موارد مندرج در جزء (2)‌ بند (د) سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی را از طریق جدول شماره (18) این قانون پرداخت کند.

این درحالی است که پس از رأی گیری "مسعود پزشکیان" که ریاست جلسه را بر عهده داشت با ارجاع این بند به کمیسیون تلفیق بودجه موافقت کرد.

گفتنی است؛بند (ب) این تبصره نیز که پیش از این درکمیسیون تلفیق بودجه 96 حذف شده بود از سوی نمایندگان مجلس در صحن علنی نیز حذف شد.


جذب فاینانس در سال 96
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۷:۴۶
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه‌ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الف تبصره 3 این لایحه با 154 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الف تبصره 3 این لایحه آمده است: با رعایت مصوبه شماره 0101/66631 مورخ 27/10/1389 مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1396 شورای اقتصاد تسهیلات جذب فاینانس را به طرحهای بخش دولتی که دارای توجیه فنی،اقتصادی،مالی و زیست محیطی باشند، اختصاص می‌دهد. طرحهای بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانکهای عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند.

در مورد تمامی طرح های مصوب که منابع آنها از محل تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) تأمین می‌شوند، أخذ تأییدیه دستگاه اجرائی ذی‌ربط(به منظور تأیید اولویت برای استفاده از تأمین مالی خارجی)، وزارت امور اقتصادی و دارایی (به منظور صدور ضمانتنامه دولتی)،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران( به منظور کنترل تعادل و مدیریت تراز ارزی کشور) و سازمان برنامه و بودجه کشور (صرفاً برای کنترل طرحهای بخش دولتی شامل طرح های شرکت ها و طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) ضروری بوده و بازپرداخت اصل و سود هر یک از طرحها از محل عایدات ارزی طرح و یا منابع پیش‌بینی‌‌شده در قانون بودجه قابل پرداخت می‌باشد.

در مواردی که استفاده از تسهیلات مالی خارجی با مجوز قانونی منوط به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازپرداخت اصل و هزینه‌های تسهیلات مالی أخذشده از منابع بانکهای کارگزار خارجی و بانکها و مؤسسات توسعه‌ای بین‌المللی ‌باشد،وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است پس از تصویب هیأت وزیران به نمایندگی از طرف دولت ضمانتنامه‌های کلی و یا اختصاصی مورد نیاز برای طرحهای مذکور حداکثر ظرف مدت یک ماه را صادر و یا اختیار امضای آن را با تصویب هیأت وزیران به مقام مسؤول ذی‌ربط تفویض نماید.

به دولت اجازه داده می‌شود در صورتی که امکان ایفای تعهد توسط بانک عامل برای طرح های بخش خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی فراهم نباشد، با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب هیأت وزیران از محل اعتبارات فصل مربوطه نسبت به پرداخت تضامین صادره حداکثر ظرف مدت یک‌ماه اقدام کند.این امر نافی وظایف بانک عامل در انجام تعهدات نمی‌باشد.

درخصوص طرح های غیردولتی،وزارت امور اقتصادی و دارایی پس از أخذ تضمین لازم از بانک های عامل که به پشتوانه أخذ وثائق مناسب و کافی از مجریان طرح ها صادر شده است،نسبت به صدور ضمانتنامه بازپرداخت اقدام می‌کند.
نحوه مصرف قیر رایگان در روستاهای فاقد اعتبارات زیرساخت مشخص شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۷:۴۵
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با الحاقی به بند (هـ) تبصره یک این لایحه با 125رأی موافق، 33 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی به بند (ه‍) تبصره یک آمده است اگر چنانچه کمیته برنامه ریزی شهرستان بودجه ای برای راه های روستایی،اعتبارات زیرساخت پیش بینی نکرد؛قیر رایگان آن شهرستان در اختیار شهرداری های زیر 20 هزار جمعیت وبهیاری های شهرستان قرار می گیرد تا در عمران معابر داخل روستا مصرف شود.
وزارت نفت باید به کمیسیون بودجه و انرژی در خصوص واریز سهم صندوق توسعه ملی گزارش دهد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۷:۴۵
نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با پیشنهاد حسینعلی حاجی دلیگانی مبنی بر الحاق تبصره ای به بند (الف) تبصره یک این لایحه با 134 رأی موافق، 30 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس تبصره الحاقی به بند (الف) تبصره یک گزارش هزینه کرد وجوه این بند هر سه ماه یکبار به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی توسط وزارت نفت ارائه می گردد.

در بند الف تبصره یک آمده است که سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، سی درصد(30%) تعیین می‌شود. بانک مرکزی مکلف است در طول سال و متناسب با وصول  منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم درصد(5/14%) شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و همچنین سهم سه درصد(3%) مناطق نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه‌یافته موضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره(5) این قانون اقدام نماید. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.
وزارت نفت مکلف به اختصاص 3 درصد از مبالغ قراردادهای نفتی برای کاهش اثرات زیست محیطی شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۷:۴۴
نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بندهای الحاقی 1، 2 و 3 بند (ز) تبصره یک این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 1 بند (ز) تبصره یک این لایحه به منظور اجرائی کردن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، وزارت نفت موظف است در صورت افزایش تولید گاز به یک هزار میلیون متر مکعب در روز،با استفاده از امکانات و توانایی بخش خصوصی نسبت به صادرات گاز به کشورهای همسایه و اروپا که در حال حاضر قرارداد خرید گاز از جمهوری اسلامی ایران ندارند، اقدام نماید. درآمد حاصله به حساب شرکت دولتی تابعه این وزارت نزد خزانه‌داری کل واریز و بخشی از آن تا سقف دو هزار میلیارد (2.000.000.000.000) ریال صرف گازرسانی به روستاها و مناطق محروم می‌شود.

همچنین در بند الحاقی 2 آمده است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است؛تمامی وجوه ارزی ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی را تا سقف چهل هزار میلیارد (40.000.000.000.000) ریال به ردیف درآمدی 160165 جدول شماره(5) این قانون واریز نماید.

در بند الحاقی 3 نیز آمده است:وزارت نفت مکلف است سه درصد(3%) از مبلغ قراردادها و پیمان‌های خود را در مناطق نفت‌خیز و گاز خیز و پیرامون حوزه‌های نفتی و گازی پس از واریز به خزانه برای کاهش اثرات سوءزیست محیطی و توسعه زیر ساخت‌ها با هماهنگی سازمان محیط زیست در مناطق نفت‌خیز و گازخیز محروم کشور هزینه نماید.

مبلغ فوق در صورت وضعیت پیمانکاران طرف قرارداد لحاظ می‌شود.
وزارت نفت مکلف به تأمین اعتبار مورد نیاز بنیاد مسکن شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۷:۴۴
نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه‌ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند 43 الحاقی به تبصره 1 که از سوی "قلی الله قلی زاده"نماینده کلیبر در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از نمایندگان پیشنهاد شده بود با 152 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

متن بند 43 الحاقی تبصره 1 به شرح زیر است:

در اجرای تبصره بند (الف) ماده (65) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت 2 وزارت نفت مکلف است اعتبار مورد نیاز را در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد.
اقدامات بنزینی خلاف قانون
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۶:۳۶
غلامرضا تاجگردون در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان برررسی بخش هزینه‌ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (ز) تبصره 1 گفت: دولت وقت 5  هزار و 900 میلیارد تومان وارد کرده است،این امر به این معناست که دولت 2 هزار و 900 میلیارد تومان بالاتر از سقفی که قانونگذار گفته است بنزین وارد کرده است؛اما اجازه واردات بنزین را تا این میزان نداشته و به همین علت نفت خام را با بنزین تهاتر کرده است.

تاجگردون افزود:ما طبق قانون بین شرکت ملی نفت ایران و خزانه در پایان هر سال باید یک تسویه حساب جهت بسته شدن حساب‌ها انجام شود و این در حالی است که دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران این پرونده‌ها را بررسی کرده و درگزارش تفریغ بودجه آورده و سال به سال که این گزارشات داده می‌شود این تخلفات را پررنگ می‌کنند.

وی ادامه داد:یکسری مجوزها بوده که یا خلاف قانون صورت گرفته و  یا مجوز از قانونگذار گرفته نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به تاجگردون تصریح کرد:این بدین معنا است که مجوزی نبوده است.

تاجگردون خطاب به لاریجانی افزود: در سال 1387 مجوز واردات 3 هزار میلیارد تومان در زمینه بنزین بوده است؛اما 5900 میلیارد تومان دولت واردات بنزین را رقم زده است.

رئیس مجلس:در سال‌های 87 تا 91 به منظور تأمین بنزین  اقداماتی خلاف مجوز قانونی صورت گرفته است

 لاریجانی خطاب به تاجگردون افزود: 3 هزار میلیارد مجوز واردات بنزین در قانون بوده است و مابقی تخلف بوده است.

وی ادامه داد:دیوان محاسبات این موضوع را بررسی کرده و گزارش را نیز به حضرتعالی ارائه داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نماینده مردم گچساران افزود: رقم‌هایی که شما اعلام کردید؛همانی است که دیوان محاسبات اعلام کرده است.

وی ادامه داد: افرادی در یک زمانی تخلف کرده‌اند و تخلف‌های درشت هم انجام داده‌اند، شما می گویید بعد از اینکه تخلف کردند یک روزی این را صاف می‌کنیم؛این بدین معناست که هرکسی در این مملکت تخلفی کند بعدا گروهی می آیند و آن را درست می‌کنند،بلکه تخلف که انجام شده است باید آن باز بماند و پاسخش را بدهند.

تاجگردون خطاب به لاریجانی افزود:آماری که اعلام کردم منطبق بر دیوان محاسبات است و منظور ما این نیست که تخلف پوشش داده شود؛زیرا بر طبق بند 2 که برای نیروی انتظامی است متخلفین هم اکنون بازداشت هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نماینده گچساران افزود:در سال‌های 87 تا 91 درمحل صادرات نفت به منظور تأمین بنزین  اقداماتی خلاف مجوز قانونی صورت گرفته است.
توضیحات رئیس مجلس درخصوص تخلفات دولت ها پس از پایان حیات سیاسی آنها
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۶:۳۲
علی لاریجانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بند (ز) تبصره یک بودجه سال 96 در خصوص بررسی اسناد نفتی طی سال های 87 تا 91 گفت:تخلفات صورت گرفته قالباً و قریب به اتفاق پس از اینکه دوره آقایان تمام می شود دیوان محاسبات فرصت می کند که تخلفات را به مجلس ارسال کند که فلان رئیس جمهور یا فلان وزیر در فلان جا تخلف کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:زمانی که گفته می شد تخلف وزرا یا رئیس جمهور به رئیس مجلس گزارش شود؛یعنی زمانی که آنها حیات سیاسی دارند باید گزارش به رئیس مجلس ارائه شود تا اگر به استیضاح یا سوال نیاز باشد،اقدامات دراین خصوص صورت گیرد.

 لاریجانی افزود:اشکالی دراین خصوص وجود داشت که آیا پس از آنکه وزرا یا رئیس جمهور دوره خدمت آنها تمام شد؛می توان به تخلفات آنها رسیدگی کرد یا خیر یا باید همانند سایر امور به وضعیت آنها رسیدگی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با متخلفان برخورد شود و اینگونه نباشد که اگر کسی تخلف کرد بتواند از تخلفات خود فرار کند،تصریح کرد:به دیوان محاسبات دستور داده شد که پس از پایان دولت ها نیز به تخلفات آنها رسیدگی کند.
دیوان محاسبات مکلف به بررسی تخلفات نفتی طی سال های 87 تا 91 شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۶:۱۴

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (ز) تبصره یک این لایحه با 172رأی موافق، 20 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند (ز )تبصره یک لایحه مذکور اجازه داده می‌شود؛کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه،وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارتخانه‌های ذی‌ربط و دیوان محاسبات کشور، ظرف مدت شش‌ماه پس از بررسی اسناد مربوطه نسبت به:

1. تسویه برداشت‌های بیش از مجوزهای قانونی دولت طی سالهای91- 1387 از محل صادرات نفت به منظور تأمین بنزین و نفت‌گاز جمعاً تا مبلغ دویست و بیست و نه هزار و هشتصد و هفده میلیارد (229.817.000.000.000) ریال (بابت واردات به ترتیب 29924 میلیارد ریال، 46010 میلیارد ریال و 44195 میلیارد ریال برای سالهای 1387 تا 1389 و برای تهاتر بنزین و نفت و گاز از محل میعانات گازی در سالهای 1390 و 1391 به مبلغ 109688 میلیارد ریال)  و همچنین مابه‌التفاوت فروش داخلی فرآورده‌های نفتی با قیمتهای فوب خلیج فارس طی سالهای 88- 1386 تا مبلغ سی و دو هزار و سی و هشت میلیارد (32.038.000.000.000)  ریال در رابطه مالی فیمابین دولت و شرکت ملی نفت ایران با خزانه داری کل کشور اقدام کند.

2. تسویه بدهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به شرکت ملی نفت ایران به مبلغ شش هزار و سیصد و سی و شش میلیارد (6.336.000.000.000) ریال با رعایت اصول پنجاه و دوم (52) و پنجاه و سوم (53) قانون اساسی اقدام نماید.

دیوان محاسبات کشور موظف است ضمن رسیدگی به اقدامات متضمن نقض قانون مسؤولین ذی‌ربط وقت، جمع‌بندی خود را حسب مورد به تفکیک هرسال جهت رسیدگی به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ارائه نماید و کمیسیون گزارش خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌نماید دیوان محاسبات موظف است که پیگیری های لازم قضایی در خصوص متخلفان را انجام دهد.

دستگاه های دریافت کننده قیر رایگان مشخص شدند
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۵:۲۹
نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (هـ )تبصره یک این لایحه با 175 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند(هـ )تبصره یک لایحه بودجه سال 96؛ شرکت ملی نفت ایران موظف شد 4 میلیون تن قیر رایگان به نسبت 13درصد(13%) در اختیار وزارت جهاد کشاورزی(سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور)، جهت خاک‌پوش(مالچ) با قیرآبه (امولوسیون)، پنجاه و چهاردرصد(54%) در اختیار وزارت راه وشهرسازی جهت روکش آسفالت و آسفالت راههای روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری، هفده درصد(17%) دراختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام پروژه‌های مشارکتی با دهیاری‌ها، سیزده درصد(13%) در اختیار وزارت کشور(سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) جهت آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر پنجاه هزار نفر و سه درصد(3%) جهت نوسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) قرار دهد.

همچنین؛شرکت ملی نفت ایران مکلف است تا پایان سال 1396 نسبت به تحویل کامل قیر(VB) به دستگاههای اجرائی ذی‌ربط اقدام نماید.این دستگاهها مکلفند با رعایت شاخص های مربوطه نسبت به ابلاغ سهم هریک از استان‌ها حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون اقدام نمایند.

گزارش عملکرد این بند به‌صورت سه‌ماهه توسط دستگاههای اجرائی ذی‌ربط به کمیسیون‌های عمران و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه می گردد.
امهال 90 درصد مطالبات بانک مرکزی
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۵:۲۸
نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه‌ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (و) اصلاحی تبصره 1 این لایحه با 120 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند (و) اصلاحی تبصره 1 آمده است:در سال  1396 ، 90 درصد مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانکهای تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت، به مدت دو سال امهال می‌شود. هزینه‌های امهال بر عهده شرکت ذی‌نفع است.

گفتنی است؛در جریان تصویب این بند "غلامرضا کاتب" عضو هیأت رئیسه مجلس دراین خصوص به ارائه اخطار قانون اساسی مستند به اصول 46 و 52 این قانون پرداخت که با موافقت رئیس مجلس مواجه و اخطار وی با 135 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 10رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه به رأی گذاشته و تصویب شد. 
30 درصد از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می شود
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۵:۱۴

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (الف) تبصره یک این لایحه با 152 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


نفت

براین اساس در بند (الف) تبصره یک این لایحه آمده است؛ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، سی درصد(30%) تعیین می‌شود و مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.

لازم به ذکر است؛ردیف هزینه ای بند (ب) تبصره یک که درخصوص اختصاص سهمی از درآمد نفت به مناطق کمتر توسعه یافته است؛براساس مصوبات برنامه ششم توسعه اعمال می شود.

نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۵:۱۲

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش هزینه جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (د) تبصره 1 این لایحه موافقت کردند.

نفت

در بند (د) تبصره 1 آمده است: نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌ اقدام کند. تا سقف پانزده هزار میلیارد (15.000.000.000.000) ریال به مصرف برساند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۵:۰۹

اکبر رنجبرزاده در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

- تذکر وقف چی،کوسه غراوی،داوود محمدی نمایندگان مجلس به وزیر محترم آموزش و پرورش در خصوص تاخیر در پرداخت حق التدریسی ها، اضافه کاری فرهنگیان و عوامل اجرایی دراستان های کشور و تلاش برای پرداخت آن ها.

- تذکر نادرقاضی پور و محجوب به اتفاق 52 نفر از نمایندگان مردم در مجلس به وزرای کشور و دفاع و خارجه و اطلاعات درخصوص تسریع درکنترل و بستن مرزهای غیرمجاز آبی و خاکی برای جلوگیری از واردات اسلحه و مهمات و مشروبات و تردد افراد و احزاب منحله و تروریست ها.

- تذکر ضیاءالله اعزازی نماینده مردم بناب به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تسریع در پرداخت یارانه کشمش باغداران بناب.

- تذکر محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین درمجلس به رئیس جمهور در خصوص رفتار غیرقانونی و ضعف مدیریت در سازمان استاندارد.

- تذکر ذبیح نیکفر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل به همراه نمایندگان دیگر استان گیلان ؛حسنی، لاهوتی، قربانی، خسته بند، دلخوش، شکری و عباسی به وزیر کشاورزی در خصوص عدم پرداخت بهای چای سبز به چای کاران.

- تذکر عبدالغفور ایران نژاد نماینده چابهار و نیک شهر به وزیر نیرو به علت اینکه با وجود گذشت یک ماه و نیم از بارندگی در منطقه آب برخی از روستاها در منطقه قطع می باشد و مشکل در خط انتقال برق منطقه.

- تذکر سیدقاسم جاسمی نماینده کرمانشاه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جابه جایی نامناسب و بد موقع مدیر سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه درحالی که نزدیک به پایان سال و انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

- تذکر جبار کوچکی نژاد نماینده رشت به وزیرتعاون درخصوص نابسامانی شدید در مدیریت مسکن مهر و تعاونی ها و همچنین تذکر به وزیر کشور در خصوص رسیدگی به وضعیت روستاهای حوزه انتخابیه.

- تذکر "احمدی لاشکی" نماینده نوشهر به وزیر کشور در خصوص اینکه علیرغم گذشت بیش از 12 سال از زلزله روستاهای منجیل، مردم این منطقه همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند و استانداری اقدامات لازم را انجام نداده بنابراین پیگیری های لازم صورت گیرد.

- تذکر بشیر خالقی،صدیف بدری،رضا کریمی،سید رضا خاتمی،رضا علیزاده، احمد بیگدلی، همایون هاشمی، محمد حسین فرهنگی، سید حمایت میرزاده، حیدرعلی عابدی، محمدرضا منصوری و منصور قربانی نمایندگان مجلس به وزیر اقتصاد درخصوص موسسات کاسپین، فرشتگان و ثامن الحجج (ع) که با استناد بانک مرکزی مجوز داشته اند، چاره اندیشی شود.

- تذکر شهباز حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر به وزرای نیرو و تعاون در خصوص اعزام هیات جهت رسیدگی به وضعیت نامناسب خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد که سیل اخیر موجب تخریب منازل آن ها شده است.

- تذکر کوروش کرم پور نماینده فیروزآباد به رئیس جمهور در خصوص توزیع ناعادلانه خسارات ناشی از سیل اخیر در استان فارس.

- تذکر داوود محمدی نماینده قزوین به وزیر آموزش و پرورش در خصوص ضرورت جذب نیروهای خدماتی که بیش از 7 سال است در این مورد اقدامی نشده است.

- تذکر جمشید جعفرپور نماینده لارستان به وزیر اقتصاد در خصوص علت صدور مجوز احتمالی به موسسات مالی ثامن الحجج (ع) و کاسپین و عدم نظارت بر توانمندی مالی این موسسات که باعث از دست رفتن دارایی جمع کثیری از هموطنان شده است بنابراین باید در بازگرداندن اموال مالباختگان تسریع شود و همچنین تذکر به رئیس جمهور در خصوص رسیدگی به خسارت دیدگان بارندگی های شدید و سیل زدگان.

تذکر کواکبیان نماینده تهران به وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم واگذاری یک دستگاه برف روب به پردیس.

- تذکر محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان به وزیر نیرو در خصوص جلوگیری از پر کردن چاه های آب و همچنین تذکر به وزیر آموزش و پرورش در خصوص تسریع در تکمیل مدارس در حال ساخت بوکان.

- تذکر شریعت نژاد نماینده تنکابن به رئیس جمهور در خصوص تعیین تکلیف سازمان مسئول ساماندهی سواحل استان مازندران و همچنین تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت تعطیلی ساخت بیمارستان فوق تخصصی تنکابن.

مجلس امروز شیفت سوم ندارد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۴:۴۱

علی لاریجانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه مجلس امروز شیفت سوم ندارد،گفت:به دلیل اینکه نظرات شورای نگهبان در خصوص لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ارجاع شده مقرر شد که اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه پس از اذان مغرب تشکیل جلسه دهند.

لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم باید ایرادات شورای نگهبان را اصلاح کنند؛چراکه باید باردیگر به شورای نگهبان ارسال شود و به دلیل اینکه برخی از اعضا حضور ندارند،مجلس نشست شیفت سوم را برگزار نمی کند.


آغاز هشتمین جلسه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه 96 در نوبت عصر
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۴:۲۳
نشست علنی نوبت عصر( یکشنبه  8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست  علی لاریجانی،  با حضور  147 نماینده مجلس برای بررسی لایحه بودجه سال 96آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1396 کل کشور دستور کار این جلسه است.
پایان جلسه علنی نوبت صبح مجلس
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۹

علی لاریجانی زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح  امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 11 و 58 دقیقه به صدا درآورد.

صحن

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:جلسه بعدی راس ساعت 14 برای بررسی بخش هزینه ای بودجه 96 برگزار خواهد شد.

واریز ماهانه یک درصد از یک دوازدهم هزینه ها به حساب درآمد عمومی
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۸

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 1 تبصره 20 این لایحه که در رابطه با نحوه واریز درآمدهای حاصل از صرفه‌جویی به خزانه کل کشور موافقت کردند.

گفتنی است؛در بند الحاقی1تبصره 20 آمده است: دولت از طریق خزانه‌داری کل کشور، مکلف است ماهانه معادل یک‌درصد (1%) از یک‌دوازدهم (1/12) هزینه بانکها، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکتهای دولتی سودده مندرج در پیوست شماره(3) این قانون را از حسابهای آنها برداشت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور موضوع ردیف 130425 جدول شماره(5) این قانون واریز نماید.

کسب مجوز از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت توسعه آبرسانی به روستاها
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۷

علی لاریجانی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 درخصوص برداشت از محل صندوق توسعه ملی گفت:این موارد به ویژه آبیاری تحت فشار و آبرسانی به روستاها به صورت اجمالی با مقام معظم رهبری مطرح شد و مقام معظم رهبری به مسئله آبرسانی به روستاها عنایت دارند و اجمالا اجازه دادند که در مجلس به آن ورود شود.

لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:نباید ایراد قانون اساسی به برداشت از محل صندوق توسعه ملی برای اهدافی همانند آبیاری تحت فشار و آبرسانی به روستاها گرفته شود؛چرا که با مقام معظم رهبری دراین خصوص صحبت شده است،اما اگر در مخالفت یا موافقت با آن نمایندگان اظهاراتی دارند می توانند بیان کنند.

اعلام وصول سوال نماینده شاهین شهر و میمه از وزیرنفت
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۷

"غلامرضا کاتب" در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را قرائت کرد:

زنگنه

- اعلام وصول سوال "حاجی دلیگانی" نماینده شاهین شهر و میمه درمجلس از وزیر نفت درخصوص عدم عمل به تعهدات وزارت نفت در قبال استخدام نخبگان و دانش آموختگان فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت نفت.

دولت مجاز به جذب فاینانس تا مبلغ 5 میلیارد دلار شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۵

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند (ب) تبصره 3 لایحه اصلاح شده توسط کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

در بند (ب) اصلاح شده تبصره 3 آمده است که به دولت اجازه داده می‌شود برای طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای با اولویت طرح‌های دانش بنیان، علوم و تحقیقات، کشاورزی، آب و خاک، زیست محیطی و فرهنگ و هنر با رعایت سقف مقرر در بند (الف) این تبصره نسبت به اخذ یا تضمین تسهیلات مالی و اعتباری یا کمک بلاعوض تا مبلغ پنج میلیارد (5.000.000.000) دلار از دولتها،موسسات مالی خارجی و بین‌المللی اقدام نماید.

توجه به تذکر نمایندگان نیازی به نگاه کردن بنده ندارد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۵
محمد دهقان در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،خطاب به لاریجانی گفت:بنده از دیروز چند بار تذکر و اخطار دادم؛اما زمانی که ما اخطار می‌دهیم شما طرف دیگر را نگاه می‌کنید،نمی‌دانم آن طرف چه خبر است.

نماینده مرد طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد نوع انتقال مطلب از مقام معظم رهبری، خدای نکرده ممکن است موجب کاستن جایگاه رفیع ولایت شود.مقام معظم رهبری در سیاست‌های برنامه ششم تاکید داشتند که نفت از هزینه جاری جدا شود و در بودجه استقلال یابد.

لاریجانی

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به دکتر لاریجانی افزود:شما مطلبی را زحمت کشیده و پرسیدید که بنده نمی‌دانم چه انگیزه‌ای بود، اما بحث عقلانی این است که نظام قانونگذاری باید سامان یابد.

دهقان ادامه داد:پول صندوق توسعه ملی باید برای اشتغال و آینده کشور هزینه شود؛ چرا 800 میلیون دلار برای وزارت بهداشت،یک مقدار برای دانشگاه پیام نور و ... باشد.

 لاریجانی در پاسخ به نماینده طرقبه گفت:شما چیزی را می‌گویید که خلاف قانون است.

دهقان ادامه داد:آقای لاریجانی شما یک مطلب را می‌گویید صد مطلب دیگر از آن در می‌آید.اجازه بدهید تذکرات داده شود ما احترام ویژه‌ای برای شما قائل هستیم، شما رئیس هستید، یک نماینده هم هستید.

 لاریجانی در ادامه در پاسخ به این تذکر گفت:توجه به  تذکر دادن نمایندگان که احتیاج به نگاه کردن بنده ندارد! در این خصوص مسئول وجود دارد این که می‌گویید با چه انگیزه ای این کار را کردم، باید در نظر داشته باشید که ما انگیزه ای نداریم. برخی وزرای مربوطه آمدند گفتند که با مشکل مواجه هستیم بنابراین ما انگیزه خاصی نداریم، به جز آبادانی کشور.بنده هم نقل قول کردم شما هم می توانید نظرتان را بدهید.

رئیس مجلس در پایان افزود:مسائل دیگری هم مطرح بود من جمله در مورد نیروهای مسلح که دستور صریح کتبی داشتیم.
قانون مالیات برارزش افزوده تا پایان سال ۹۶ تمدید شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۵
نمایندگان درنشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 بند ب تبصره ۶ این لایحه را که به دلیل وجود ابهام به کمیسیون تلفیق لایحه ارجاع داده شده بود را  با ۱۴۳ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن  علنی مجلس تصویب کردند.

مالیات

گفتنی است،مطابق این بند «مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات برارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ و اصلاحات بعدی آن، تا پایان سال ۱۳۹۶ تمدید می شود. سازمان امور مالیاتی مکلف است مالیات بر ارزش افزوده مودیان مشمول قانون مذکور را که در حلقه آخر زنجیره مالیات بر ارزش افزوده قرار می گیرند و براساس میزان فروش و اعمال ضریب ارزش افزوده فعالیت آن بخش تعیین کند وهمچنین  مقررات این بند درخصوص دوره هایی که مالیات آن قطعی نشده است جاری خواهد بود.

همچنین براساس این بند دوره اجرای آزمایشی قانون مالیات برارزش افزوده تمدید شده و سازوکار دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشمولان این قانون نیز شفاف شده است.
موافقت نمایندگان با برداشت از صندوق توسعه ملی در موارد خاص
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۵۲

نمایندگان درنشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، درجریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با تبصره 4 این لایحه با 141 رأی موافق، 38 رأی مخالف و 77 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

تبصره 4 و بندهای آن به شرح زیر اصلاح می شود:

به دولت اجازه داده می شود طبق جدول زیر نسبت به برداشت از ورودی سال 1396 صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور موضوع ردیف های 704-310، 705-310، 706-310، 707-310، 708-310 و 709-310 این قانون واریز نماید. معادل مبالغ واریزی به اعتبارات مشخص شده در جداول 7 و 9 این قانون اختصاص می یابد. اعتبارات موضوع این بند برای صندوق توسعه ملی بازگشت از منابع محسوب می شود.

افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی 200 میلیون دلار معادل ریالی 6.600 میلیارد ریال طرح های آبیاری تحت فشار 300 میلیون دلار معادل ریالی 9.900 میلیارد ریال، طرح های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه های آن 300 میلیون دلار معادل ریالی 9.900 میلیارد ریال، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 100 میلیون دلار معادل ریالی 3.300 میلیارد ریال، تقویت بنیه دفاعی 1300 میلیون دلار معادل ریالی 42900 میلیارد ریال، مقابله با ریزگردها 100 میلیون دلار معادل ریال 3.300 میلیارد ریال، جمع نیز 2300 میلیون دلار معادل ارزی و معادل ریالی آن نیز 75900 میلیارد ریال است.

درآمد

گفتنی است؛در جریان تصویب این تبصره "جهانبخش محبی نیا" نماینده شاهین دژ و میاندوآب در مخالفت با این تبصره تاکید کرد:منابع صندوق توسعه ملی برای آیندگان کشور است و نباید از آن هزینه کنیم.

همچنین؛"حسن نوروزی" نماینده رباط کریم و بهارستان در موافقت با این تبصره تاکید کرد: باید به دولت اجازه دهیم برای موارد خاص و مهمی همچون مقابله با ریزگردها، تقویت بنیه دفاعی و توسعه کشاورزی از منابع این صندوق استفاده کند چرا که کشور در حال حاضر با این مشکلات روبرو است و ما نمی توانیم حل مشکلات امروز را به آینده موکول کنیم.

نمایندگان در امور حوزه انتخابیه یکدیگر دخالت نکنند
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۴۵
"سیدمصطفی ذوالقدر"درنشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 8اسفندماه)مجلس شورای اسلامی،در تذکر شفاهی گفت:روز گذشته یکی از نمایندگان بندرعباس توهینی به بنده کرد و آن این است که درحوزه انتخابیه میناب دخالت کرده که سخنان وی تماماً توهین آمیز نسبت به بنده بود.

نماینده مردم میناب،رودان،جاسک،سیریک و بشاگرد درمجلس شورای اسلامی افزود:هیچ نماینده ای حق ندارد،درحوزه انتخابیه نماینده دیگر دخالت کند.

وی با بیان اینکه این نماینده به مشکل آب میناب اشاره کرده و گفت: چرا نماینده میناب مشکل آب این شهر را حل نکرده این درحالی است که بنده 7 ماه است که نماینده شده ام؛چرا این دوستان به آنهایی که 4 سال در مجلس حضور داشتند انتقاد نمی کنند.

ذوالقدر ادامه داد:استاندار هرمزگان با قدرت در استان درحال کار کردن است و همه در استان دست به دست یکدیگر داده ایم تا مشکلات استان از جمله آب میناب را حل کنیم اما متاسفانه عده ای با بنده دشمنی شخصی دارند و مسئله آب حوزه انتخابیه را بهانه قرار داده اند.

نماینده مردم میناب مجلس تصریح کرد: بنده معتقدم مشکل آب این منطقه تا یک یا دو سال آینده قطعا حل خواهد شد و اطمینان می دهم مشکلات میناب را تنها کسی که می تواند حل کند ذوالقدر است و دیگران نتوانستند این کار را انجام دهند و آنها که ادعای حل مشکل میناب را دارند بروند مشکلات حاجی آباد، قشم و بندر خمیر را حل کنند.
دولت مکلف به اختصاص 200 میلیارد تومان برای جذب ایرانیان مقیم آمریکا به کشور شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۴۱
نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه سال 96 با پیشنهاد الحاقی "محسن کوهکن" به بودجه سال 96 با 150 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

لازم به ذکر است که در پیشنهاد الحاقی "محسن کوهکن" به بودجه سال 96 آمده است که دولت مکلف است جهت جذب نیروی انسانی و سرمایه‌های ایرانیان مقیم آمریکا در سال 96 مبلغ 200 میلیاردتومان در اختیار وزارت آموزش و پرورش و اقتصاد و امور دارایی بالمناسبه از محل سهام قابل واگذاری و جدول 18 قرار دهد که در مقابل اقدام آمریکایی‌ها از ایرانیان استقبال شود.

آغوش کشور برای همیشه برای ایرانیان مقیم آمریکا باز است

"محسن کوهکن" در جریان ارائه پیشنهادش گفت: آغوش ایران برای همیشه برای ایرانیان مقیم آمریکا باز است؛لذا از محل سهام قابل واگذاری2 هزار میلیارد ریال به صورت بالمناسبه در اختیار وزارت علوم و وزارت اقتصاد و امور دارایی قرار گیرد تا برای جذب نیروی انسانی و سرمایه‌های ایرانی‌های مقیم آمریکا که از محل تصمیم نابخردانه آمریکایی‌ها آسیب می‌بینند اقدام شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:اختصاص این رقم به ایرانیان خارج از کشور یک پیام روشن به دنیا است که جمهوری اسلامی ایران از تک تک تبعه خود در تمام دنیا حمایت کرده و برای آنها ارزش قائل است.

نماینده مردم لنجان درمجلس شورای اسلامی گفت:در هر نقطه‌ای که با ایرانیان نامهربانی شود با اختصاص امکاناتی آغوش ایران به روی آنها باز است و 40 نفر از اعضای کمیسیون تلفیق این پیشنهاد الحاقی را امضا کردند.
منابع درآمدی دولت در سال 96 بالغ بر 3 میلیون و983 هزار و 833 میلیارد و 335 میلیون ریال است
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۱:۲۱

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، منابع درآمدی سال 96 کل کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی بالغ بر3 میلیون و نهصد و هشتاد و سه هزار و هشتصد و 33 میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال شامل:

1-  منابع عمومی بالغ بر 3 میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و پانصد و بیست و یک میلیارد ریال

2- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر پانصد و شانزده هزار و سیصد و دوازده  میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال است.

مجلس با افزایش قیمت اینترنت مخالفت کرد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۰:۲۱

نمایندگان درنشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با حذف بند الحاقی تبصره 18 این لایحه با 179 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

اینترنت

در بند الحاقی حذف شده تبصره 18 آمده بود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است به ازای فروش هر مگابیت اینترنت، مبلغ ده (10)ریال از شرکت های فروشنده أخذ و به حساب درآمد اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نزد خزانه‌داری کل‌کشور واریز نماید تا به‌منظور اجرای طرح پزشک خانواده، پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای پنجاه هزار نفر جمعیت و پایین‌تر و جامعه عشایری و نیز تکمیل و تأمین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی و کمک به هزینه درمان بیماران تحت پوشش نهادهای حمایتی و یا صعب‌العلاج هزینه شود.

بخشودگی جرایم وام های زیر100 میلیونی در سال96 تمدید شد
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۱۰:۰۵

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند 4 الحاقی تبصره 17 این لایحه با 188 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

وام

براساس بند 4 الحاقی تبصره 17 حکم تبصره 35 اصلاح قانون بودجه سال 95 برای سال 96 تنفیذ و شرط عدم افزایش پایه پولی شامل بخشودگی سود و جرایم وام های زیر 100 میلیونی نمی شود و حکم تبصره 36 قانون مذکور در سقف 17 هزار و 500 میلیاردتومان برای سال 96 تمدید می شود.

لازم به ذکر است که رئیس مجلس در جریان بررسی بند الحاقی 4 به دلیل برخی ابهامات در مصوبه کمیسیون تلفیق در این بند الحاقی اصلاحاتی روی این بند انجام داد و اظهار کرد که براساس تبصره 36 نباید رقم جدیدی برای انتشار اوراق مشارکت در نظر گرفت و تنها باید میزانی از اوراق و صکوک که در سال 95 محقق نشده به سال 96 منتقل شود.

گفتنی است؛محمدرضا پورابراهیمی در جریان بررسی بند الحاقی 4 تبصره 17 گفت: تبصره 35 و 36 جنسشان متفاوت است؛لذا باید از یکدیگر جدا شود تا مخالف و موافق بتوانند درباره هرکدام اظهارنظر کنند چرا که تبصره 35 مربوط به بخشودگی جرایم وام های زیر 100 میلیون تومانی است که نمایندگان با تمدید آن موافق هستند اما موضوع تبصره 36 بحثی متفاوت است که نیاز به صحبت کردن مخالفان و موافقان دارد.

همچنین "فرهاد دژپسند" در جریان بررسی بند الحاقی 4 تبصره 17 گفت: تبصره 35 که مربوط به بخشش جرایم وام های زیر 100 میلیون تومانی است هنوز اجرا نشده لذا دولت با تمدید آن موافق است و در خصوص تبصره 36 که انتشار اوراق مشارکت و صکوک است به زمان نیاز است و دولت با توجه به بازار سرمایه و پول نمی خواهد پول زیادی به بازار تزریق کند.

لازم به ذکر است که در تبصره۳۵ اصلاحیه بودجه سال 95 آمده است که به دولت اجازه داده می‌شود از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پس از کسر منابع لازم برای اجرای ماده (۴۶) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۲/۱ و کسر مازاد تسعیر ناشی از منابع ارزی بلاوصول و یا بلوکه‌شده و یا مصادره‌شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پیش‌بینی منابع لازم برای تأمین هزینه‌های یکسان‌سازی نرخ ارز (در صورت اجراء)، مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بانکها را برای تسویه مطالبات قانونی این بانکها از دولت و افزایش سرمایه دولت در بانکهای دولتی و همچنین بخشودگی سود تسهیلات تا یک‌میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، حداکثر تا سقف چهارصدوپنجاه‌هزارمیلیارد (۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به شرح جدول شماره (۱) با رعایت بندهای زیر تسویه نماید:

۱ـ افزایش پایه پولی از این محل به هر صورت ممنوع است.

۲ـ تسویه مطالبات بانکها از دولت، تنها پس از احراز قانونی بودن مطالبات و تأیید سازمان حسابرسی قابل انجام است.

۳ـ افزایش مانده بدهی دولت و شرکتهای دولتی به هر یک از بانکها و بانک مرکزی در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ارقام پس از اجرای این قانون ممنوع است.

۴ـ بخشودگی سود تسهیلات مذکور منوط به بازپرداخت اصل تسهیلات است و کلیه جریمه‌های متعلق به این تسهیلات در زمان تسویه بخشوده می‌شود.

۵ ـ گزارش اجرای هر مرحله از تسویه مطالبات و افزایش سرمایه باید در مقاطع سه‌ماهه به دیوان محاسبات کشور، کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه شود. نظارت بر حسن اجرای این تبصره بر عهده دیوان محاسبات کشور می‌باشد.

۶ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در اجرای ماده (۱۰۳) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶/۶/۱ منابع استفاده‌شده از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در صورتحساب عملکرد بودجه درج کند.

۷ـ نحوه اجرای این تبصره برمبنای آیین‌نامه‌ای است که به پیشنهاد مشترک وزارت اموراقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در تبصره۳۶ این لایحه نیز آمده است که به دولت اجازه داده می‌شود جهت پرداخت بدهی خود به طلبکاران از جمله بانکها، پیمانکاران، شهرداری‌ها (با اولویت شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت) و بدهی‌های مربوط به خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی، تا معادل چهارصدهزار میلیارد (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق اسناد خزانه و یا سایر اوراق اسلامی با سررسید تا پنجساله منتشر و از طریق واگذاری آن به طلبکاران مزبور براساس جدول شماره (۳)، تمام یا بخشی از بدهیهای خود را تسویه کند. اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی و خزانه‌داری کل کشور با اولویت و یا از سرجمع بودجه نسبت به تسویه این اوراق اقدام می‌نماید. به دولت اجازه داده می‌شود معادل سود سررسیدشده این اوراق در سال ۱۳۹۵ را از محل فروش اوراق منتشرشده تأمین کند. هرگونه تکلیف به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر خرید این اوراق ممنوع است.

واگذاری اموال وزارت ارتباطات و تعاون برای افزایش سرمایه دو بانک دولتی
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۹:۴۷

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه)مجلس شورای اسلامی،در جریان برررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 5  تبصره 17 این لایحه با 163 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی 5 آمده است: به هریک از وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می شود تا سقف پنج هزار میلیارد (5.000.000.000.000) ریال اموال غیرمنقول مازاد خود را که واگذاری آن مشمول سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی نمی‌باشد با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به‌فروش برسانند و منابع حاصله را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند تا پس از تصویب هیأت وزیران برای افزایش سرمایه بانک‌های توسعه تعاون و پست بانک اختصاص یابد.

گفتنی است؛در جریان بررسی این بند "مهرداد بائوج لاهوتی" نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف تأکید کرد: ما با فروش اموال مازاد وزارتخانه‌ها مخالف نیستیم،اما نباید به گونه‌ای عمل کرد که پس از آن وزارتخانه چند برابر هزینه کند نمونه آن را در واگذاری ساختمان بانک کشاورزی در خیابان کشاورز شاهد بودیم که پس از فروش آن ساختمان در حال حاضر دولت به دنبال خرید ساختمان مجلل‌تری است.

همچنین؛"حسینعلی حاجی دلیگانی" نماینده شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این بند تصریح  کرد:با فروش اموال مازاد این وزارتخانه‌ها و افزایش سرمایه بانک‌های توسعه تعاون و پست بانک شاهد افتتاح شعبات بیشتری از این بانک‌ها در شهرستان‌ها خواهیم بود که کار مردم را تسهیل خواهد کرد.

ارجاع یک بند به کمیسیون تلفیق
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۹:۱۵

نمایندگان درنشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی،در جریان برررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 96 با بند الحاقی 3 تبصره 17 ماده واحده این لایحه با 105 رأی موافق، 86 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

بر این اساس بند الحاقی مذکور که درخصوص واریز درآمد حاصل از تراکنش های بانکی است به کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی بیشتر ارجاع داده شد.

گفتنی است؛در بند الحاقی 3 تبصره 17 آمده بود: بانک مسکن موظف است در چهارچوب نظام بانکداری الکترونیک، 10درصد(10%) درآمد حاصل از تراکنش‌ها در نظام بانکداری الکترونیک را پس از کسر هزینه عملیاتی به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

آغاز هفتمین جلسه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه 96
۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۸:۲۳

نشست علنی صبح امروز (یکشنبه8 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی، با حضور236  نفر از نمایندگان و رأس ساعت 8 و 15 دقیقه آغاز به کار کرد.

لاریجانی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1396 کل کشور دستور کار این جلسه است.

 





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *