چه چربی هایی را برای پخت و پز استفاده کنیم؟

18:20 - 05 فروردين 1396
کد خبر: ۲۷۸۷۸۱
دسته بندی: جامعه ، عمومی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای پخت و پز استفاده از چربی حیوانی و زرد توصیه نمی شود. چربی های گیاهی هم روغن هایی هستند که با حرارت بالا سریع اکسیده شده و دود می کنند.
به گزارش خبرنگار جامعه ، برای بسیاری از افراد در جامعه این مساله سوال است که چه چربی یا روغنی برای پخت غذا بهتر است؛ آیا برای سرخ کردن روغن نباتی بهتر از روغن حیوانی است؟
 
چربی برای پخت و پز 
 
دکتر نوروزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه توضیح داد: برای پخت و پز استفاده از چربی حیوانی و زرد توصیه نمی شود. چربی های گیاهی هم روغن هایی هستند که  با حرارت بالا سریع اکسیده شده و دود می کنند؛ مانند روغن زیتون که حاوی اسید های چرب امگا 6 بوده که برای بدن بسیار مفید است اما متاسفانه ساختار روغن زیتون به گونه ای است  که سریعا با افزایش حرارت از بین می رود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد برای غذاهایی که بیشتر از دو دقیقه قرار است سرخ شوند اصلا از چربی های گیاهی استفاده نشود.
 
به گفته وی می توان برای پخت و پز عادی نظیر طبخ برنج  مخلوطی از 50% روغن زیتون و 50% روغن عادی یا روغن آفتابگردان) استفاده کرده  و برای غذاهای سرخ کردنی از مخلوط  20%  روغن زیتون، 80 % روغن آفتابگردان بهره برد.
 
نوروزی در پایان خاطر نشان کرد: روغن کنجد جزء روغن های بسیار خوب است اما  مانند روغن زیتون در دمای بالا خراب می شود. و مخلوط آن با روغن ذرت و آفتابگردان برای استفاده بهتر خواهد بود. نباید بگذاریم روغن بیشتر از 8 دقیقه در دمای بالا حرارت ببیند و روی گاز باشد چرا که شروع به تغییرات ساختاری می کندو به مواردی تبدیل می شود که در ایجاد سرطان موثر بوده و باعث گرفتگی عروق و رسوب در رگ ها و بیماری های قلبی – عروقی می شود.
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *