هر دو دهه فاطمیه برای ایرانیان مهم است/ هیچ کس نمی‌تواند به جایگاه حضرت "زهرا(س)" دست پیدا کند

8:30 - 24 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۸۵۲۳
حجت الاسلام والمسملین رضایی با اشاره به اینکه ایرانیان هر دو دهه فاطمیه را بزرگ می شمارند، گفت: هیچ کس نمی تواند به جایگاه حضرت زهرا (س) دست پیدا کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: درباره ایام شهادت حضرت زهرا(س) دو روایت وجود دارد.

وی ادامه داد: براساس دو روایتی که به جای مانده، در یکی از مناسبت ها 95 روز پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و در روایتی دیگر 75 روز پس از رحلت حضرت محمد (ص) را زمان شهادت حضرت فاطمه (س) دانسته اند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: به دلیل اختلافی که در دونقل قول درباره شهادت حضرت زهرا (س) وجود دارد، اینچنین بهتر تشخیص داده شد که با توجه به اینکه شهادت ایشان یک مصیبت بسیار بزرگ محسوب می شود، هر دو دهه فاطمیه را بزرگ بدارند.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در رابطه با اهمیت حضرت زهرا(س) خداوند نیز در خطبه ای فرموده است: ای پیامبر اگر تو نبودی، عالم هستی را خلق نیم کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم و اگر فاطمه نبود، نه تو نه علی و نه عالم هستی را خلق نمی کردم.

حجت الاسلام والمسملین رضایی یادآور شد: جایگاه حضرت فاطمه (س) جایگاهی است که عقول نمی توانند به این جایگاه دست پیدا کنند و به دلیل بزرگداشت حضرت زهرا(س) معمولا مسلمانان تلاش می کنند تا بر اساس هر دو نقل قول دراین رابطه ، سالروز شهادت ایشان را بزرگ بدارند.

وی توضیح داد: البته در بیشتر موارد همان 75 روز را به عنوان دهه فاطمیه بزرگ می دارند اما در مورد روایت 95 روز نیز فعالیت هایی دیده می شود چرا که در هر صورت افرادی که در این مسیر گام برداشته اند، به فیض دست پیدا می کنند.

این کارشناس علوم قرآنی در ادامه صحبت های خود گفت: خدا را شکر رسم خوب بزرگداشت ایام شهادت حضرت زهرا(س) در بین شیعیان بخصوص در کشور ما و درشهرها و روستاهای مختلف، بسیار رایج است و مردم هر دو دهه فاطمیه را بر اساس دو نقل قول 75 روز و 95 روز بزرگ می دانند.

وی توضیح داد: البته برخی از بزرگان بر این اعتقاد هستند که نقل قول 95 روز صحیح تر است و اگر به تاریخ شیعه وبزرگان این مذهب نگاهی داشته باشیم، متوجه می شویم که آن شخصیت ها درمورد نقل قول 95 روز با اطمینان بیشتری صحبت می کردند.

حجت الاسلام والمسملین رضایی خاطر نشان کرد: این بزرگان 95 روز را برای شهادت حضرت زهرا(س) مجلس برپا می کردند واین نشانه این موضوع است که آنها به نقل قول شهادت بانوی بزرگوار اسلام 95 روز پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) اعتقاد داشتند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *