پرونده ثبت‌ جهانی کشتی با چوخه اسفراین تهیه شود

18:20 - 21 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۷۸۳۴
سرپرست فرمانداری اسفراین گفت: از میراث فرهنگی درخواست کردیم پرونده ثبت جهانی کشتی با چوخه را آماده و نهایی کند.
پرونده ثبت‌ جهانی کشتی با چوخه اسفراین تهیه شودبه گزارش گروه جامعه ،علی‌اصغر یحیی‌آبادی در حاشیه دیدار با سمیع‌الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که در آستانه 22 بهمن به‌عنوان نماینده دولت به این شهرستان سفر کرده،گفت: این مراسم یکی از آیین‌های سنتی شهرستان اسفراین است که همه‌ساله در روز 14 فروردین در گود چشمه زینال‌خان اسفراین برگزار می‌شود و در این روز شاهد حضور جمعیت فراوان در شهرستان اسفراین هستیم که این خود یکی از جاذبه‌های گردشگری به‌شمار می‌رود.

وی گفت:در کنار این مراسم سنتی و زیبا، شهرستان اسفراین با مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز مقصد مناسب سفر و گردشگری در استان خراسان‌ شمالی است، به‌گونه‌ای که همه‌ساله بیش از 250‌هزار گردشگر از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی این شهرستان بازدید می‌کنند.

یحیی‌آبادی ادامه داد:کشتی با چوخه اصلی‌ترین ورزش خراسان شمالی است که اسفراین در این رشته ورزشی در کشور سرآمد است و قهرمانان ملی و جهانی دارد و این ورزش به‌عنوان نماد فتوت و مردانگی باید بیش‌ازپیش گسترش یابد.

سرپرست فرمانداری اسفراین ادامه داد:درخواست ما از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهیه پرونده ثبت‌جهانی این آیین به‌عنوان مهم‌ترین میراث ناملموس شمال خراسان است که با توجه به حضور ده‌هاهزار نفر در روز 14 فروردین در این مراسم به‌نظر می‌رسد این قابلیت وجود دارد.

یحیی‌آبادی اضافه کرد:اسفراین شهری تاریخی با جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی فراوان است و سفر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونان او به استان خراسان شمالی فرصت مناسبی برای معرفی، حفظ و صیانت از آثار فرهنگی‌تاریخی این شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای هدف گردشگری، رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، آثار و بناهای تاریخی، بقاع متبرکه، دره‌های سرسبز و مناطق دیدنی شهرستان اسفراین مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان هستند که باید بیش‌ازپیش به آن‌ها توجه شود.

هم‌زمان با سفر زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به خراسان شمالی، معاونان این سازمان نیز با حضور در شهرستان‌های مختلف این استان به بررسی ظرفیت‌های شهرستان‌های گوناگون خراسان شمالی می‌پردازند.

سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به‌نمایندگی از این سازمان به اسفراین سفر کرده است.
انتهای پیام/ 

برچسب ها: جوخه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *