رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

95 درصد آراء قضات مبتنی بر نظریات کارشناسان است

5:00 - 21 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۷۴۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: 95 درصد آراء قضات در پرونده هایی که به کارشناسان ارجاع می شود ، مبتنی بر نظریات ارائه شده است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری استان خراسان شمالی، رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی در نشست هم اندیشی قضات و کارشناسان گفت: 95 درصد آراء قضات در پرونده هایی که به کارشناسان ارجاع می شود ، مبتنی بر نظریات ارائه شده است.
وی ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: دستگاه قضایی به عنوان یکی از ارکان سه گانه نظام نقش مهمی در تامین عدالت و امنیت مردم دارد .

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه جامعه ای که در آن حق پایمال شود ، نمی تواند به سمت کمال و تعالی پیش رود خاطرنشان کرد : این رسالت سنگینی است و برای رسیدن به آن نیاز به ابزارها و امکاناتی است.

وی افزود : قضات رکن رکین دستگاه قضایی هستند که قوانین ساکت و بی جان را به سخن در می آورند .

این مقام قضایی از قانون به عنوان یکی از ابزارهای مهم قضات برای رسیدن به اهداف قانون یاد کرد و افزود : دانش عمیق ، باورهای صحیح و شایسته و داشتن قانون کارآمد و جامع از مقدمات صدور رای عادلانه برای قضات است که بحمد اله قانون ما برگرفته از وحی است و قانونگذار با استناد به منابع دینی ، تجربه بشری و اتکا به شریعت تمامی وظایف و مسئولیت های متناسب با نیازهای مردم را در آن تشریح کرده است.

قدرتی کار کارشناسی را مقدمه ای برای علم قاضی دانست و تصریح کرد : نظرات کارشناسان رسمی نقش اساسی و مهمی در امر دادرسی ایفا می کند و قضات با تکیه بر نظرات کارشناسانه و دقیق رای نهایی را صادر می کنند .

وی خاطرنشان کرد : قضات و کارشناسان باید در راستای احقاق حقوق مردم در روند رسیدگی به پرونده‌ها تعامل داشته باشند تا با گشودن ابعاد پیچیده فنی و تخصصی موضوعات ، واقعیات را به درستی تبیین کنند.

رئیس کل دادگستری استان همچنین خواستار به کارگیری کارشناسان در رشته‌های تخصصی خود برای پرونده‌ها شد و عنوان کرد : استفاده از کارشناسان متخصص در پرونده، موجب می‌شود تا روند رسیدگی به پرونده و اطاله دادرسی روشن و واضح و بدون خلل پیش برود.

قدرتی با اشاره به اینکه در تمامی مراحل رسیدگی به پرونده اعم از تحقیق ، دادرسی و صدور حکم و اجرای حکم به کارشناسان نیاز داریم اظهار داشت : کارشناسان به عنوان شاهد در همه مراحل حضور دارند و باید تمام ویژگی های شاهد را دارا باشد.

وی امانت داری و رازداری ، احساس مسئولیت و پرهیز از تأثیرپذیری از صاحبان قدرت را لازمه کارشناسی دانست و افزود : کارشناسان رسمی دادگستری باید علاوه بر خصوصیات علمی و تخصصی از زینت تقوی و بینش مذهبی نیز برخوردار باشند تا وظایف خطیر خود را بهتر به سرانجام برسانند.
انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *