افزایش 30 درصدی تولید گاز ایران/ تحقق تولید 70 هزار بشکه‌ای نفت از غرب کارون

12:16 - 28 مرداد 1393
کد خبر: ۲۷۷۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: معاون وزیر نفت گفت: در چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد تولید گاز کشورمان افزایش یافته است.

: معاون وزیر نفت گفت: در چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد تولید گاز کشورمان افزایش یافته است.

به گزارش ، رکن الدین جوادی با اشاره به این که امسال تاکنون با توجه به افزایش تولید گاز در میدان پارس جنوبی واردات گازوئیل به کشور به مرور قطع شده است، گفت: طی مدت یادشده از مصرف یک میلیارد لیتر گازوئیل در نیروگاهها و صنایع بزرگ کشور خودداری شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید 80 تا 100 میلیون متر مکعبی گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان سال، گفت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در زمینه توزیع گاز در کشور بر خلاف سالهای گذشته، پیک مصرف گاز کشور از چهار ماه به هشت ماه افزایش یافته است. با اجرای این برنامه از سوزانده شدن حجم زیادی از سوخت مایع در نیروگاههای کشور خودداری شده است.

معاون وزیر نفت گفت: با توجه به ارزیابیهای صورت گرفته از میدانهای مشترک و غیرمشترک نفتی، باور داریم هدف گذاری صورت گرفته در سیاستهای اقتصاد مقاومتی مانند تولید 700 هزار بشکه ای نفت از میدانهای منطقه غرب کارون و تولید یک میلیارد متر مکعب گاز تا سال 96 قابل تحقق است.

وی افزود: تحقق سیاستهای اقتصاد مقامتی در صنعت نفت به نحوه برنامه ریزی، تامین منابع مالی، شرایط بین المللی بستگی دارد؛ از این رو، تصور ما بر این است که این برنامه ریزیهای صورت گرفته توسط مسئولان صنعت نفت برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی عملی است.

جوادی با بیان این که تا پایان سال طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی کاملا فعال خواهد شد، گفت: به تازگی چهار دکل حفاری برای تسریع در عملیات حفاری چاههای نفت به این میدان اعزام شده است.

معاون وزیر نفت با یادآوری این که هم اکنون سرعت توسعه در میدانهای یادآوران و آزادگان شمالی افزایش یافته است، گفت: همچنین با خریداری و تجهیز کالای صورت گرفته در میدان نفتی یاران، برآورد می شود حفاری چاههای نفتی در این میدان نیز طی یک ماه آینده آغاز شود.

وی توسعه میدان گازی کیش را یکی دیگر از اهداف بلندمدت شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و گفت: به تازگی سرعت توسعه این میدان را با تامین اعتبار افزایش داده ایم.

جوادی درباره وضع فاینانس کشور چین در بخش نفت و پالایش و پخش گفت: سهم نفت از این فاینانس محدود است و عمده آن مربوط به توسعه پالایشگاه آبادان و پروژه های بای بک در غرب کارون است که تاکنون گشایشی در این زمینه صورت نگرفته است.

شرکتهای فعال در بخش فراساحل نقطه قوت در صنعت نفت

معاون وزیر نفت با بیان این که شرکتهای پیمانکار ایرانی فعال در بخش فراساحل هم اکنون یک نقطه قوت در صنعت نفت ایران محسوب می شوند، به شانا گفت: اجرای نادرست پروژه های میدان گازی پارس جنوبی در گذشته سبب شده هم اکنون صنعت نفت با انبوهی از کارها در دریا مواجه باشد که خوشبختانه با تکیه بر توان شرکتهای داخلی این امر در حال اجراست.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با توجه به حجم کارهای باقیمانده در بخش دریای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و زمان محدود باقیمانده برای توسعه این میدان باید همکاری نزدیکی میان شرکتهای پیمانکاری و بخش کارفرمایی ایجاد شود.

وی مهمترین چالش شرکتهای فعال در بخش فراساحل پارس جنوبی را تجهیز و تدارک کالاهای نرم افزاری و سخت افزای و نیز جذب نیروی انسانی کارآمد دانست و گفت: با پایان مراحل اجرایی طرح توسعه پارس جنوبی شرکتهای فعال در این زمینه می توانند تجربه های کاری خود را در سایر میدانهای نفتی و گازی باقیمانده در خلیج فارس به کار گیرند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *