رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

امام خمینی (ره) خطبه عقد من و همسرم را خواند و توصیه کرد که "با هم بسازید"

7:30 - 19 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۶۳۳۲
سردبیر روزنامه رسالت گفت:در سال 1360 و برای خواندن خطبه عقد من و همسرم، به نزد امام خمینی (ره) در جماران رفتیم و ایشان بزرگواری کردند و علی رغم مشغله ای که داشتند این خطبه عقد را خواندند.
انبارلویی
محمد کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت و فعال رسانه ای کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، در خصوص برخی شبهه افکنی ها درمورد شعارها و خواسته های مردم قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی توضیحاتی را ارائه داد.

وی با بیان اینکه من به عنوان جوانی که در ایام پیروزی انقلاب اسلامی 22 سال داشتم، توانستم در اکثر قریب به اتفاق تظاهرات ها شرکت کنم، اظهار کرد: آن زمان شعار "استقلال، آزادی، حکومت اسلامی" جزو شعارهای اساسی ملت ما در راهپیمایی ها بود؛ این سه شعار هیچگاه به صورت تفکیک شده در تظاهرات ها سر داده نمی شد.

انبارلویی با بیان این نکته که منظور از"حکومت اسلامی" اجرای حدود اسلامی و احکام قرآنی بود، تاکید کرد: آنچه در ذهن مردم بود این بود که ما در سایه "آزادی و استقلال" نظامی را طراحی کنیم که در آن احکام خدا جاری باشد؛ امام خمینی (ره) از همین شعارهای کلیدی مردم، متوجه تقاضاها و خواست های مردم شد.

سردبیر روزنامه رسالت در همین زمینه گفت: امام خمینی (ره) پرچمدار استقلال کشور بود و از همان سال 1342 و در نطق مخالفت با لایحه نژادپرستانه کاپیتولاسیون، نشان داد که اولین کسی است که برای استقلال کشور سینه سپر کرده است؛ امام خمینی (ره) در برابر مظالم شاه ایستاد و خودش پرچمدار آزادی خواهی ملت ایران شد؛ امام خمینی (ره) بهترین کسی بودند که می توانستند دو مطالبه مردم یعنی "آزادی و استقلال" را رهبری و هدایت کنند.

انبارلویی در ادامه با بیان اینکه امام خمینی (ره) از آن جهت که یک حکیم الهی و فقیه و مرجع تقلید برجسته بودند، وظیفه ای بر عهده‌شان بود و آن این بود که بیاید احکام خدا را در این سرزمین اجرا و عدالت را تا جایی که در توان دارد برقرار کند، تصریح کرد: امام خمینی (ره) می دانست که  استقلال کشور و آزادی ملت، مستلزم اجرای احکام خدا در کشور است؛ اجرای احکام خدا بر پایه ایجاد یک نظام مردمی بود؛ اما این نظام مردمی با سایر نظام های برخاسته از رای مردم در سطح جهان تفاوت داشت؛ در نظام های کنونی جهان که حاصل اراده یک فرد یا یک حزب سیاسی هستند، برای اراده خداوند متعال جایگاهی دیده نشده است؛ لذا امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را از دل حکومت اسلامی که مردم بیان می کردند استخراج کردند؛ یعنی نظامی که هم متکی به پشتوانه مردم باشد و هم اسلام را اراده کرده باشد.

سردبیر روزنامه رسالت افزود: بر همین اساس اولین کاری که امام خمینی (ره) بعد از سقوط رژیم شاهنشاهی انجام دادند این بود که نام نظام را مشخص کنند و از "جمهوری اسلامی" سخن بگویند؛ مردم هم این نام و شیوه را پسندیدند و در رفراندوم فروردین سال 58 با رای 98.2 درصدی خود، به نظام جمهوری اسلامی رای دادند.

انبارلویی در همین رابطه خاطرنشان کرد: برای آنکه تلقی‌های گوناگونی از واژه "جمهوری اسلامی" پیش نیاید، امام خمینی (ره) عبارت معروف "جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم" را به کار بردند که با استقبال مردم انقلابی کشور روبرو شد.

سردبیر روزنامه رسالت در بخش دیگری از صحبت های خود، با بیان اینکه در 2 سال اخیر منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، از دست ساواک فراری بودم ، یادآور شد: آنها به منزل و محل کار من رفته بودند و پیگیر دستگیری و بازداشت من بودند که من به محض اطلاع از این موضوع، از دست آنها فرار کردم.

انبارلویی همچنین با بیان اینکه 2 بار موفق به ملاقات با امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شدم، گفت: نخستین بار بدین شکل بود که پس از برگزاری اولین کنگره حزب جمهوری اسلامی، به همراه جمعی از اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی حزب جمهوری اسلامی در جلسه ای با امام خمینی (ره) شرکت کردیم؛ من هم در آن دیدار موفق شدم دست امام خمینی (ره) را ببوسم.


انبارلویی


وی در پایان گفت: دومین بار در سال 1360 و برای خواندن خطبه عقد من و همسرم، به نزد امام خمینی (ره) در جماران رفتیم؛ ایشان بزرگواری کردند و علی رغم مشغله ای که داشتند این خطبه عقد را خواندند؛ توصیه امام خمینی (ره) به همه کسانی که برای آنها خطبه عقد می خواندند این بود که "با هم بسازید" ؛ به ما هم بعد از جاری کردن خطبه عقد، همین جمله را گفتند؛ مفهوم "بسازید" خیلی وسیع و گسترده بود؛ این جمله امام خمینی (ره) به من و همسرم هنوز در ذهن و قلب من جایگاه خاصی دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *