درآمد 8 میلیونی با 10 بز / اشتغال‌زایی با شیر بز فرانسوی

10:28 - 17 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۵۹۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
ابراهیم‌پناه با نگهداری از 10 بز سانن توانسته است درآمد بالایی نصیب خود کند و در این بین برای افراد زیادی اشتغال‌زایی کند.
درآمد 8 میلیونی با 10 بز / اشتغال‌زایی با شیر بز ساننبه گزارش گروه اقتصاد ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج سازندگی، جواد ابراهیم پناه از كودكی به حوزه دامپروری علاقه داشت، در دانشگاه نیز رشته دامپروری خواند و در دوران سربازی و وقتی در نیروی هوایی ارتش در شهر مشهد خدمت می‌كرد، در قمست جهاد سازندگی مسئول رسیدگی به دام‌ها شد و توانست با رشد و توسعه این بخش، یك گاوداری با سودآوری خوب برای جهاد تاسیس كند.

پیش از اینكه كار خود را در حوزه پرورش بز آغاز كند، چند سالی هم مرغ داری را تجربه كرده است.

جواد ابراهیم پناه اظهار کرد: در ابتدای كارم در حوزه بز 30 میلیون تومان وام به كمك بسیج سازندگی گرفتم و این وام محرك خوبی برای این كار تولیدی بود. بالاخره كار پرورش بز سانن را آغاز كرده و در سه حوزه اصلی این تولیدی فعالیت می‌كند. حوزه اول پرورش بزغاله سانن، حوزه دوم فرآوری محصولات لبنی مثل كره و پنیر و كشك و خامه از شیر بز سانن و حوزه سوم كه برای اولین بار در ایران رخ می‌دهد، تولید بستنی از شیر بزسانن است.

ابراهیم‌پناه گفت: خاستگاه‌نژاد بزسانن كشور فرانسه است ولی در میان تمام نژادهای شیری بز در درنیا، نژاد سانن بیشترین پراكندگی را داراست. هر بز معمولی در كشور ما سالانه در حدود 150 كیلو شیر می‌دهد، در صورتی كه تولید شیر بز سانن 10 برابر است.

این کارآفرین از خواص دارویی این شیر هم می‌گوید: كه درمانی قطعی و مناسب برای خیلی از بیماری‌ها از جمله روماتیسم است. 

وی افزود: برای اینكه بهره وری را در این كار افزایش دهیم، بز نر را سانن انتخاب كرده و بز ماده را از بزهای بومی انتخاب می‌كنیم، تا بزغاله‌ای كه به دنیا می‌آید، بزغاله ای با بهره وری بالا و همچنین سازگار با شرایط بومی كشور ما باشد.

این کارآفرین ادامه داد: همسر، برادر، خواهر و دو پسر جواد ابراهیم پناه در كار پرورش بز به او كمك می‌كنند و به جز آن‌ها، برای 4 نفر دیگر هم شغل ایجاد كرده است. 

ابراهیم‌پناه كه واحد تولیدی‌اش در شهر مشهد مقدس و در استان خراسان رضوی قرار دارد، می‌گوید: 52 رأس بز داریم كه در روز تقریبا 90 تا 100 كیلو شیر می‌دهند. هر كیلو شیر بز سانن را به قیمت 3500 تومان می‌فروشیم. بز در طول سال فصل خاصی برای شیردهی ندارد و در طول سال 10 ماه شیر می‌دهند. در كنار فروش شیر از تولید بزغاله نیز سالانه 100 میلیون تومان درآمد داریم.

ابراهیم‌پناه در پایان گفت‌وگو گلایه‌ای هم از جوانان دارد و با یك حساب سرانگشتی می‌گوید كه شغل‌های تولیدی درآمد بسیار بهتری دارند. وی می‌افزاید: «جوانان ما كم كار شده‌اند. فرهنگ بدی رواج پیدا كرده است. 

چرا جوانان ما به دنبال كار دولتی هستند؟ كار دولتی حقوق بخور و نمیر دارد. با وام هایی كه امروز برای كارهای تولیدی داده می‌شود، راحت می‌توان 10 رأس بز خریداری كرد. 

حال این 10 بز را یا به چرا ببرد یا در سالنی مخصوص علوفه بدهد در روز 30 كیلو شیر خواهد داشت، اگر این 30 كیلوگرم شیر را به قیمت هر كیلوگرم 3 هزار و 500 تومان بفروشد روزی 115 هزار تومان می‌شود. 

وی افزود: هر بزی در روز 3 كیلو علوفه میلش می‌كشد كه به قرار هركیلو علوفه 2 هزار و 500 تومان می‌شود روزی 7 هزار و 500 تومان. غذای هر بز را اگر از 115 هزارتومان كم كنیم درآمد روزانه از شیر  107 هزار و پانصد تومان می‌شود.

 با این شرایط شما ماهانه سه میلیون و دویست و بیست و پنج هزار تومان درامد دارید كه با كسر 700 هزارتومان بابت محل نگه داری این بزها می‌شود ماهی تقریبا دومیلیون و پانصد هزار تومان. یعنی شما به اندازه یك كارمند با حقوقی خوب درآمد كسب كرده‌اید.

 این فقط درآمد شیر بود، بزها در سال 2 بار بچه به دنیا می‌آورند و بعضی وقتها دوقلو هم می‌شود كه اگر سالیانه میانگین 30 عدد بز به دنیا بیاید كه هركدام هم 2.5 میلیون تومان به فروش برسد می‌شود سالیانه 75 میلیون تومان كه اگر تقسیم بر 12 ماه كنیم ماهانه مجموعه شما 8.5 میلیون تومان درامد خواهید داشت، یعنی فقط با 10 بز به اندازه یك مدیر عالی‌رتبه درآمد می‌توان كسب كرد.




سید خراسانی
|
-
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
سلام خسته نباشید من از کرمانشاه مزاحمت میشوم درود برشرفت
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
0
0
سلام تو حساب کتاب شیرها اشتباه شده! روزی سه کیلو علوفه میخوره میشه ۷۵۰۰، روزی ۲ کیلو شیر میده میشه ۷۰۰۰ تومن!
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *