برقراری سامانه احراز هویت صحیح متقاضیان سیم کارت

9:14 - 17 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۵۸۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
برداره گفت: معاونت اجتماعی دادگستری کل استان تهران با برگزاری جلسات متعدد، موفق به برقراری ارتباط الکترونیکی بین اپراتورهای تلفن همراه و سامانه بانک اطلاعات هویتی ثبت احوال کشور شده است.
جعفر برداره معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به ایجاد سامانه احراز هویت صحیح متقاضیان سیم کارت گفت: عدم احراز هویت صحیح متقاضیان سیم کارت‌ها موجب واگذاری سیم کارت به اشخاص مختلف می‌شود.

وی گفت: در واقع با این کار اشخاصی با سرقت هویت شخص دیگر مبادرت به اخذ سیم کارت با هویت اشخاص بی اطلاع و بی خبر کرده و افرادی که قصد ارتکاب جرم دارند از این سیم کارت‌ها به منظور ارتکاب جرایمی مانند کلاهبرداری، سرقت، آدم ربایی، خرید و فروش مواد مخدر و غیره استفاده می‌کنند.

این مقام قضایی گفت: در نتیجه افراد بی گناه و بی خبر به اتهام جرایمی که شخص دیگر مرتکب شده است تحت تعقیب کیفری و بازداشت و محاکمه قرار می‌گیرند.

برداره ادامه داد: در این خصوص معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران به منظور پیشگیری از وقوع این جرایم با استفاده از سیم کارت‌هایی با هویت مجعول، با پیگیری‌های مکرر و برگزاری جلسات، موفق به برقراری ارتباط الکترونیکی بین اپراتورهای تلفن همراه و سامانه بانک اطلاعات هویتی ثبت احوال کشور شده است. 

معاون اجتماعی دادگستری کل استان تهران بیان کرد: در حال حاضر امکان دسترسی به اطلاعات فرد متقاضی خرید سیم کارت، اعم از عکس و اطلاعات هویتی موجود در سوابق سجلّی، به صورت برخط برای کاربران کلیه اپراتورهای تلفن همراه میسر شده است.

این مقام مسئول توضیح داد: برقراری این سامانه به معاونان دادستان و سرپرستان نواحی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های استان تهران و روسای دادگاه‌های عمومی بخش استان تهران اعلام شده است.

وی گفت: این اعلام صورت گرفته است تا از طریق روسای کلانتری‌ها و مراجع انتظامی حوزه قضایی خود به کلیه نمایندگی‌های فروش سیم کارت‌های شرکت‌های اپراتوری تلفن همراه حوزه قضایی کتباً ابلاغ کنند تا نمایندگان و کاربران شرکت‌های اپراتور تلفن همراه و دفاتر فروش سیم کارت ها از سامانه اطلاعات هویتی ثبت احوال کشور، در تطبیق چهره با عکس موجود در سامانه و همچنین مشخصات مندرج بر روی کارت هویتی متقاضی خرید سیم کارت با سوابق سجلی موجود در سامانه استفاده کنند.

برداره گفت: این امر می‌تواند از موجبات تعقیب کیفری نامبردگان و محکومیت به مجازات مقرر در قانون برای شخص مرتکب و مرتبطین وی جلوگیری کند. هدف این است که مجرمین نتوانند با سرقت هویت شخص دیگر مبادرت به اخذ سیم کارت با هویت اشخاص بی اطلاع کرده و مرتکب جرایمی مانند کلاهبرداری، سرقت و غیره به نام اشخاص بی‌خبر شوند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *