بیش از 98 درصد ارتش، کاملا با انقلاب همراه و گوش به فرمان امام خمینی (ره) بودند/دیدار همافران با امام (ره)، تمام آرزوها و امیدهای رژیم برای تکیه به ارتش را از بین برد

7:20 - 17 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۵۶۷۱
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
انتشار خبر بیعت همافران نیروی هواپیمایی ایران با امام خمینی(ره)، یکی از اخباری بود که انقلاب را به تثبیت در ایران، نزدیک و بختیار را از ادامه فعالیت برای ابقای رژیم سلطنتی ناامید کرد.
-گروه سیاسی: انتشار خبر بیعت همافران نیروی هواپیمایی ایران با امام خمینی(ره)، یکی از اخباری بود که انقلاب را به تثبیت در ایران، نزدیک و بختیار را از ادامه فعالیت برای ابقای رژیم سلطنتی ناامید کرد.

تیتر اول روزنامه کیهان ظهر روز 19 بهمن 1357 توجه مردم و بختیار را به خود جلب کرد؛ "پرسنل نیروی هوایی با امام خمینی بیعت کردند"؛ خبر این دیدار به همراه تصویری از این بیعت در مطبوعات به چاپ رسید؛ در تصویر، جمعی از همافران با لباس رسمی در اقامتگاه امام از پشت سر دیده می‌شدند.

بیعت همافران با امام خمینی

پس از انتشار خبر، دولت بختیار آن را تکذیب و عکس را مونتاژ اعلام کرد و حکم دستگیری عکاس صادر شد. اما مساله حضور همافران در نزد امام خمینی (ره) از سوی ایشان تایید شد.

پس از سخنان امام خمینی(ره) با فرمان رژه همافر نورشاهی، از برابر امام خمینی رژه رفتند و قطعنامه‌ای را قرائت و با امام(ره) اعلام بیعت کردند.

همافران نیز بعد از ادای احترام به امام(ره)، با طى کردن خیابان ایران از سر کوچه منزل حضرت آیت‌الله طالقانى عبور کردند و به سیل تظاهرکنندگان و مردم در خیابان انقلاب پیوستند و با استقبال مردم از آن‌ها، هلیکوپتر ارتش براى ایجاد فضاى ارعاب در سطح خیابان انقلاب حاضر شد.


امیر تقی خانی _ امیر نامی


دیدار 19 بهمن همافران با امام راحل، تمام آرزوها و امیدهای رژیم برای تکیه به ارتش را از بین برد

امیر شاهین تقی خانی سخنگوی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به نقش ارتش در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: امام خمینی (ره) نسبت به ارتش و جایگاه آن نگاه بسیار عمیقی داشتند؛ اگر به نوع پیام های امام راحل در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دقت کنیم، متوجه می شویم که ایشان به پیوستن ارتش به بدنه مردم و تسریع روند پیروزی انقلاب، بسیار امیدوار بودند.

وی افزود: با این نگاه امام راحل به ارتش و همچنین با در نظرگرفتن وجود عناصر مذهبی در بدنه ارتش، زمینه همراهی این نهاد نظامی با مردم انقلابی ایران از همان ابتدای نهضت وجود داشت؛ ارتباطات با واسطه فرماندهان رده میانی ارتش با امام راحل، این زمینه را بیش از پیش تقویت کرد؛ شهید نامجو، شهید صیاد شیرازی و سپهبد قرنی از جمله افرادی بودند که در پیوستن ارتش به مردم، نقش خود را بسیار موثر ایفا کردند.

امیر تقی خانی با بیان اینکه 19 بهمن 1357 و دیدار همافران نیروی هوایی با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در قم، کار رژیم پهلوی را یکسره کرد، خاطرنشان کرد: آن بیعت تاریخی تمام آرزوها و امیدهای رژیم برای تکیه به ارتش را از بین برد؛ آنچه در روز 19 بهمن اتفاق افتاد، ثمره آمادگی بدنه ارتش و پیوند آن با انقلاب بود؛ این پیوند در تسریع پیروزی انقلاب اسلامی بسیار موثر بود. 

بیش از 98 درصد ارتش، کاملا با انقلاب همراه و گوش به فرمان امام خمینی (ره) بودند

امیر محمد حسن نامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به گذراندن دوره های نظامی اش در زمان قبل پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: به دلیل حضورم در آن مقطع، به خوبی به خاطر دارم که بیش از 98 درصد ارتش، کاملا با انقلاب همراه و گوش به فرمان امام خمینی (ره) بود.

وی افزود: حتی سران ارتش به نوعی از امام راحل پیروی داشتند اما شاید این پیروی را نشان نمی دادند؛ اگر همراهی ها و همدلی های ارتش نبود، نمی توان گفت که انقلاب به پیروزی نمی رسید بلکه شاید بتوان گفت این پیروزی اندکی به تاخیر می افتاد.

امیر نامی با بیان اینکه مردم تصمیم شان را گرفته بودند که انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند و جمهوری اسلامی برگرفته از اسلام ناب محمد (ص) را انتخاب کنند عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران به دلیل تبعیت اقشار مختلف مردم و دستگاههای مختلف از جمله از ارتش از امام خمینی (ره)، در سطح جهانی بی نظیر بود.

این امیر ارتش در ادامه گفت: 8 سال دفاع مقدس ملت ایران، انقلاب اسلامی را برای 800 سال بیمه کرد و روش چگونگی برخورد با ناملایمات و تهاجمات خارجی به ویژه از سوی صهیونیسم بین الملل را ارائه داد. 

وی افزود: زمانیکه در روز 12 فروردین امام به ایران برگشت، از زمانی که پا از هواپیما بیرون گذاشت، حفاظت مسیر و اداره امور در اختیار ارتش بود؛ وقتی حضرت امام (ره) از فرودگاه خارج و سوار خودرو شدند، سیل جمعیت اجازه حرکت ماشین را نمی داد؛ کاپوت ماشین فرورفته بود و مجبور به این شدند که امام را سوار هلی کوپتر کنند؛ آنقدر درک امام از علاقه مردم به خودش بالا بود که تشخیص می داد با وجود این ازدحام و شلوغی هیچ اتفاق ناگواری نخواهد افتاد؛ حتی در جمع همراهان امام، چهره هایی مانند آقای ناطق نوری و نیری بر سر اینکه امام سوار هلیکوپتر بشوند یا نه تردید داشتند، که امام خودشان اعلام کردند که من سوار هلیکوپتر می شوم.

امیر نامی در پایان خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا نمی بینیم نیرویی که از تخت و تاج سلطنت و حکومت دیگری حمایت می کرد، روزی اینگونه خود را خاضعانه و خاشعانه در اختیار انقلاب و هدایت های امام قرار دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *