ثبت 15 میلیون از اسناد در سیستم کاداستر / تعیین مشخصات ملک در کمتر از چند دقیقه

11:30 - 16 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۵۵۴۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تویسرکانی گفت: در کشور حدود 30 سند مالکیت دفترچه ای در اختیار مردم داریم که بخشی زیادی از این اسناد مالکیت به لحاظ عدم دقت، نظم لازم را در پرونده‎های کاغذی ندارد همچنین در حدود 15 میلیون از اسناد مردم در سیستم کاداستر ثبت شده است.
حدود 15 میلیون از اسناد مردم در سیستم کاداستر ثبت شده است
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد کشور یک دستگاه با خدمات فراگیر در کشور است و همه مردم با خدمات این سازمان در ارتباط هستند.

وی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یک دستگاه ارائه دهنده  خدمات شاید از قدیمی ترین دستگاه های کشور است که حدود 100 سال قدمت دارد. این سازمان در گذر زمان دچار آسیب های زیادی از جهت ارائه شیوه های اداری بوده و نیازمند تحولات اساسی بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: سازمان ثبت نیازمند افزایش بهره وری، ارتقاء دقت و سرعت در خدمات، ارتقاء سلامت اداری و فراگیر کردن دسترسی ها بود. دراین سازمان درسنوات اخیر تلاش هایی صورت گرفت که از آسیب های مبتلا به خارج شود و از نظر خدمات اداری توانسته دستگاهی پیشتاز در ایجاد تحولات اداری در کشور باشد.

تویسرکانی گفت: خوشبختانه این تحول به نحوی است که تقریبا در هر روز و درهر ماه در حال ارتقاء وضعیت است و روش های و شیوه های قدیمی در حال اصلاح شدن است.

معاون رئیس قوه قضائیه بیان کرد: امروز به مبارکی و میمنت فرارسیدن دهه مبارکه فجر برخی از اقدامات جدید کلیک می خورد. یکی از موضوعات مهم بحث اجرایی کاداستر و تحدید و شناسایی موقعیت های دقیق مالکیت ها اعم از دولتی و اشخاص است. 

این مقام قضایی افزود: با توجه به امکانات قبلی قدم هایی برای اجرای کاداستر صورت گرفت و از سال 93 قانون کاداستر اجرایی شد. یکی از وظایفی که سازمان ثبت مکلف به انجام آن بوده است ایجاد یک شبکه دقیق ملی برای تعیین موقعیت یابی مالکیت های مردم و دولت بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: ما از سال گذشته اقدامات اجرایی برای این کار را آغاز کردیم وامروز موفق شدیم این کار بسیار مهم را انجام دهیم. کاری که تعداد زیادی از کشورهای دیگر نیز درحال انجام آن هستند.

تویسرکانی گفت: ما درسازمان ثبت موفق شدیم ظرف مدت یک سال 143 ایستگاه ماهواره ای را در نقاط مختلف کشور مستقر کنیم و هم اکنون بیش از 500 کاربر آمادگی بهره برداری از این شبکه را دارند. این بدین معناست که استفاده از این شبکه ملی در کمتر از چند دقیقه  مشخصات ملک را در سراسر کشور به ما بدهد و ما مشکلاتی که برای تعیین حدود مالکیت ها داشتیم را برطرف کنیم و در کمتر از 5 ثانیه و با خطایی  کمتر از 30 سانتیمتر به مشخصات مدنظر برسیم.

معاون رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: این تکنیک از جدیدترین و به روز ترین تکنیک های مورد استفاده در دنیا است و کاربردهای فراوانی دارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورگفت: از امروز این شبکه در سراسر کشور قابلیت بهره برداری دارد که انشاءالله تلاش خواهد شد که به نحو کاملی از ظرفیت شبکه استفاده شود تا بتوان با دقت کاداستر کشور را درهمه نقاط  کشور و مرزهای دریایی و جزایر اجرایی کنیم.

تویسرکانی در ادامه به اقدام دوم سازمان ثبت اشاره کرد و گفت: ا قدام دومی که امروز در سازمان ثبت اسناد کلیک می خورد حذف آخرین دفتری است که بر دفاتر اسناد رسمی استفاده می شود.

معاون رئیس قوه قضائیه توضیح داد: یکی از اقداماتی که در دفترخانه های اسناد رسمی انجام می شد ثبت گواهی امضا بود که امروزدیگر این اقدام به صورت الکترونیکی انجام می شود. امروز با ایجاد زیرساختهای مربوطه این دفتر حذف خواهد شد و دیگر گواهی امضای الکترونیک به صورت کاغذی انجام نخواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: دستورالعمل این کار هفته گذشته برای حدود 7 هزار و 200 دفترخانه در سراسر کشور صادر شده و از امروز سیستم مرکزی سازمان فعال خواهد شد و دفتر اسناد رسمی ذیل دفاتر قدیمی را می بندند و  از طریق سیستم متمرکز گواهی امضای الکترونیک عمل خواهد شد.

تویسرکانی گفت: این کار منافع زیادی دارد از جمله دقت در کار و جستجوی در سوابق ها و احراز هویت ها مؤثر خواهد بود.
معاون رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: موضوع سومی که امروز انجام می شود در حوزه پشتیبانی و فعالیت های اداری ا ست که در این زمینه هم سازمان ثبت قدم های خوبی را برداشته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: یکی از مشکلات سازمان ثبت مربوط به ساختمان های آن بود به طوری که این سازمان اکثراَ ساختمان های بسیار بدی را در اختیار داشت وا کثر این ساختمان ها ساختمان های فرسوده و غیر اداری بودند.

تویسرکانی گفت: امروز به مباریک فرا رسیدن دهه فجر در 9  نقطه از کشورساختمان هایی که احداث شده به بهره برداری می رسند.
معاون رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در تهران اداره ثبت تهرانپارس، زنجان، کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی ، استان قم، هرمزگان، مرکزی و همچنین ساختمان ستادی جنب ساختمان مرکزی سازمان ثبت امروز به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربه یکی از خدمات دیگر که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد اشاره کرد و گفت: پروژه کاری که در آینده و تا پایان سال جاری سازمان اجرا می کند ایجاد پرتالی تحت عنوان سامانه خوداظهاری مالکیت است.

تویسرکانی توضیح داد: در کشور حدود 30 سند مالکیت دفترچه ای در اختیار مردم داریم که بخشی زیادی از این اسناد مالکیت به لحاظ عدم دقت های لازم نظم لازم را در  پرونده های کاغذی ندارد. البته ما بخش زیادی از این سوابق را اسکن کرده ایم و در سال جاری نزدیک به 300 میلیون برگ کاذغی و سابقه را اسکن کرده ایم لیکن با توجه به تمهیدات در نظرگرفته شده برای مردم ، بخشی از مردم نسبت به تبدیل سند دفترچه ای خود به سند کاداستر اقدام نکرده اند و در حدود 15 میلیون از اسناد مردم در سیستم کاداستر ثبت شده ا ست.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: بخشی از این اسناد نیاز به اصلاح و پیگیری مالکین آنها دارد. ما یک پرتال را در سازمان ثبت در آینده راه اندازی خواهیم کرد که این پرتال از مردم می خواهد که سوابق مالکیتی خود را در این سامانه کنترل کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: هدف ما از فعال سازی این سامانه کنترل اطلاعات مالکیتی افراد است.مثلا ما اسنادی داریم که مربوط به 80 سال گذشته است و در آن به غیر از نام ، نام خانوادگی و نام پدر چیز دیگری ذکرنشده است و امروز ممکن است با جستجوی چنین مشخصاتی صد مورد پیدا شود لذا نیاز است مشخصات جغرافیای ملک مربوطه در این سامانه بررسی و ثبت شود.

تویسرکانی افزود: اگر اطلاعات مالکیتی آنها منطبق با اطلاعات موجود در سازمان ثبت بود می توانند سوابق مالکیتی خود را دریافت کنند و اگر ناقص بود باید با دریافت یک کد رهگیری به واحد ثبتی مراجعه کنند.
معاون رئیس قوه قضائیه بیان کرد: این کار قدم پایانی برای نظم دادن به سوابق مالکیتی مردم است. ما آنچه که در اختیار سازمان بوده است را داده آمایی کرده ایم لیکن سوابق قدیمی نیاز به به روزرسانی دارند چون بسیاری از اسناد قدیمی فاقد کد ملی مالک است و ممکن است این افراد در آینده با مشکل مواجه شوند.
این مقام قضایی تصریح کرد: این کار باعث جلوگیری از جعل، زمین خواری و صدور اسناد مالکیتی معارض می شود. ما با این کار یک کنترل دقیق در مجموعه سوابق مالکیتی خواهیم داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشوردر پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شبکه ملی شمیم نیاز به اضافله کردن ایستگاه های ماهواره ای دارد یا نه؟ گفت: دیگر نیازی به ایستگاه ماهواره ا ی نداریم چون این 143 ایستگاه تمام کشور را پوشش می دهند. نیاز فعلی ما نیاز کاربران است یعنی این امکان هست که چندین کاربر به این سامانه اضافه شوند.

تویسرکانی گفت: ما درحال مذاکره با شهرداری و نظام مهندسی و دیگر دستگاه ها هستیم که از شبکه ملی شمیم استفاده کنند چون این شبکه یک سرمایه ملی و زیرساخت مهم برای کشور است که منافع آن در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.
معاون رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ثبت شرکت ها در مناطق آزاد گفت: ما معتقد هستیم که به برخی قوانین در حوزه مناطق آزاد توجهات لازم نشده است. 

این مقام قضایی افزود: برخی از اقدامات کشور خدمات حاکمیتی هستند مثلا امر قضاوت و امر قانونگذاری یک امر حاکمیتی هستند لذا منطقه آزاد جدایی از آنها نیست. خدمات ثبتی هم جزو خدمات حاکمیتی است و معتقد هستیم صدور اسناد مالکیتی زمین ها، ثبت شرکت های تجاری و موسسات نیز باید در سرزمین مادری و به طور متمرکز انجام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: یعنی شرکت های فعال در ایران نمی توانند در منطقه آزاد ثبت شرکت کنندو فعالیت خود را به سراسر کشور ارائه دهند.

تویسرکانی گفت: نباید به گونه ای باشد که برخی مراعات ضوابط را نکنند مثلا قبلا در یکی از مناطق آزاد  موردی داشتیم که دو الی سه هزار شرکت با یک آدرس ثبت شده است. لذا ما اعتقاد داریم که امور حاکمیتی باید در سرزمین مادری و به شکل متمرکز شکل گیرد و ا میدواریم که انشاءالله مجلس مساعدت کند که در جهت حفظ مصالح کلی و نظم جامعه اقدامات لازم صورت پذیرد.







ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *