دولت سوریه خودمختاری پیشنهادی روسیه برای کُردها را رد کرد

17:40 - 13 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۴۸۵۰
دولت سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که بخشی از پیش‌نویس قانون اساسی پیشنهادی روسیه که طبق آن به نیروهای کُرد خود مختاری اعطا شده‌ را نمی‌پذیرد.
بشار الجفریبه گزارش گروه بین‌الملل ، دولت سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که بخشی از پیش‌نویس قانون اساسی پیشنهادی روسیه که طبق آن به نیروهای کُرد خود مختاری اعطا شده‌ را نمی‌پذیرد.

پایگاه «المصدر» به نقل از رسانه‌های دولتی سوریه گزارش داد که دولت سوریه هرگونه خود مختاری محلی یا به رسمیت‌شناختن زبان کُردی به عنوان یک زبان رسمی در کشور سوریه را رد کرده‌ است.

در ماده 40 پیش‌نویس قانون جدیدی که دولت روسیه پیشنهاد داده اینگونه آمده  که نهادهای فرهنگی خود مختار کُردی و سازمان های مربوط به آنها از هر دو زبان عربی و کُردی به صورت مساوی استفاده خواهند کرد.

براساس این گزارش مشکلی که خودمختاری کُردها و به رسمیت‌شناختن زبان کُردی ایجاد خواهد کرد این است که دیگر اقلیت‌های زبانی از جمله یونانی، آرامی، تُرکی و بسیاری زبان های دیگر نیاز خواهند داشت که زبان‌شان به عنوان زبان رسمی به رسمیت شناخته شود.

پیش از این نیز «بشار الجعفری» نماینده دولت سوریه در گفتگوهای «آستانه» در خصوص طرح فدرالیسم و مناطق خود مختار برای آینده سوریه گفته بود که هر طرحی برای آینده سیاسی سوریه نباید به صورت یک‌طرفه طرح و تصویب شود بلکه همه طرفهای درگیر باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند، حتی اگر این طرح، طرح ابلهانه فدرالیسم باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *