رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیمارستان های آموزشی یکی از بسترهای تحول در آموزش/ رسالت محور شدن بیمارستان های آموزشی

19:38 - 11 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۳۹۳۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی و روسا و معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی کشور به نقش مهم بیمارستان های آموزشی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بیمارستان های آموزشی باید رسالت های مشخصی را برای خود تعریف کنند و در راستای مرجعیت در این حوزه ها گام بردارند.
به گزارش گروه جامعه ؛ دکتر باقر لاریحانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش معاونین آموزشی دانشگاهها/ دانشکده های علوم پزشکی و روسای بیمارستانهای آموزشی سراسر کشور که در روز دوشنبه 11 بهمن ماه 1395 در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان و تبریک دهه مبارک فجر گفت: بیمارستان های آموزشی نقش مهمی در آموزش های بالینی دارند و لازم است برنامه های تحول آموزش در بیمارستان ها نهادینه شود.

لاریجانی هدف اصلی حوزه آموزش را تربیت نیروی انسانی نظام سلامت به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه ذکر کرد و اظهار داشت: این حوزه طی دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر نهادهای مختلفی در حوزه دولتی و خصوصی به امر آموزش علوم پزشکی می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه های مختلف از جمله آموزش های تخصصی و فوق تخصصی پیشرفت چشمگیری داشته ایم به طوری که طی 10 سال گذشته تحصیلات تکمیلی 3 برابر رشد داشته است.

 لاریجانی گفت: مصوبه آمایش آموزش عالی سلامت اولین مصوبه آمایش در کشور بود و با برنامه های تحول و نوآوری در آموزش و در بستر سند آمایش به سمت ماموریت گرایی دانشگاههای علوم پزشکی پیش رفتیم. در واقع هدف این است که تمام دانشگاهها به فراخور ظرفیت های خود ماموریت و استراتژی ویژه ای در حیطه هایی خاص برای خود تعریف کنند و امکانات خود را در این راستا بسیج نمایند.

وی تاکید کرد: دبیرخانه های مناطق آمایشی تشکیل شده و لازم است بیمارستان ها از طریق همکاری با دبیرخانه و دانشگاههای منطقه استراتژی روشنی را برای خود تعریف کنند و نقش خود را در منطقه و در سطح کشور تعریف نموده و به صورت ویژه این استراتژی ها را پیگیری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از بسته های تحول و نوآوری که به آن توجه شده بسته مرجعیت علمی و آینده نگاری در آموزش علوم پزشکی است و بیمارستان های آموزشی برای اجرای این برنامه و دستیابی به مرجعیت علمی ضمن تعریف استراژی روشن باید زمینه های لازم برای پژوهش های بالینی و کاربست آن در کشور را فراهم کنند و همکاری های خود با مراکز علمی ملی و بین المللی را گسترش دهند.

 لاریجانی به ضرورت حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و اظهار داشت: بیمارستان ها بسترهای خوبی برای نوآوری در حوزه بالینی و خلق ثروت و کارآفرینی در نظام سلامت هستند که با طراحی نظام های نوین مدیریتی می توانند به این سمت حرکت کنند.

 لاریجانی با تاکید بر اینکه دست اندرکاران بیمارستانهای آموزشی از مهمترین ذی نفعان برنامه تحولی آموزش هستند، اظهار داشت: روسا و معاونان آموزشی بیمارستانها، وظیفه مهمی در انتقال مفاهیم برنامه تحول آموزش به بدنه بیمارستانها دارند و امیدواریم با همکاری موثر بین مراکز آموزشی درمانی و سایر نهادهای آموزشی، شاهد اعتلای پاسخگویی آموزش علوم پزشکی در کشور باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *