انجام اعتباربخشی درونی و منطقه ای در بیمارستان های آموزشی تا پایان سال جاری در کشور

19:30 - 11 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۳۹۳۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و روسا و معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی کشور به نقش مهم بیمارستان های آموزشی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: مناطق آمایشی در اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی همکاری می کنند.
به گزارش گروه جامعه ؛ دکتر باقر لاریحانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش معاونین آموزشی دانشگاهها، دانشکده های علوم پزشکی و روسای بیمارستانهای آموزشی سراسر کشور که در روز دوشنبه 11 بهمن ماه 1395 در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد به روند تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: بیمارستان های آموزشی بستر مهمی برای اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی هستند و در دنیا هم برخی بیمارستان ها نقش مهمی در آموزش و پژوهش ایفا می کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از ضرورت های تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و بیان کرد: شرایط ویژه نظام سلامت ضرورت تحول در آموزش را چندین برابر می کند چرا که بیماری های غیرواگیر یکی از دغدغه های اصلی نظام سلامت است و سندی هم در این زمینه تدوین شده و کشور ما جزو 5 کشوری است که تا سال 2018 باید گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه را به سازمان جهانی بهداشت ارائه نماید.

لاریجانی گفت: مصوبه آمایش آموزش عالی سلامت اولین مصوبه آمایش در کشور بود و با برنامه های تحول و نوآوری در آموزش و در بستر سند آمایش به سمت ماموریت گرایی دانشگاههای علوم پزشکی پیش رفتیم. در واقع هدف این است که تمام دانشگاهها به فراخور ظرفیت های خود ماموریت و استراتژی ویژه ای در حیطه هایی خاص برای خود تعریف کنند و امکانات خود را در این راستا بسیج نمایند.

وی تاکید کرد: دبیرخانه های مناطق آمایشی تشکیل شده و لازم است بیمارستان ها از طریق همکاری با دبیرخانه و دانشگاههای منطقه استراتژی روشنی را برای خود تعریف کنند و نقش خود را در منطقه و در سطح کشور تعریف نموده و به صورت ویژه این استراتژی ها را پیگیری کنند.

 لاریجانی به ضرورت حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و اظهار داشت: بیمارستان ها بسترهای خوبی برای نوآوری در حوزه بالینی و خلق ثروت و کارآفرینی در نظام سلامت هستند که با طراحی نظام های نوین مدیریتی می توانند به این سمت حرکت کنند.

 لاریجانی ایجاد رشته مقاطع جدید را یکی از ماموریت های حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: بیمارستان های آموزشی باید بسترها و زیرساخت های ایجاد این رشته ها در عرصه بالینی را فراهم کنند و با همکاری بوردهای تخصصی و فوق تخصصی در طراحی و بازبینی کوریکولوم های آموزشی مشارکت نمایند.

وی اعتلای اخلاق حرفه ای را ضرورت ارتقای نظام سلامت ذکر کرد و گفت: استقرار کمیته های اخلاق حرفه ای، توانمندسازی اساتید و دانشجویان در حوزه اخلاق و ساز و کارهای تشویقی و بازدارند از مواردی است که باید در بیمارستان ها به منظور نهادینه سازی اخلاق حرفه ای انجام شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی را لازمه دستیابی به مرجعیت علمی برشمرد و خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا شرایط تحصیل دانشجویان خارجی در کشور را تسهیل نماییم. بیمارستان های آموزشی به این منظور باید سعی کنند وارد نظام های رتبه بندی بین المللی شوند، دوره های فلوشیپی کوتاه مدت برای داوطلبان خارجی برگزار کنند و گردشگری سلامت را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه با تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی زیرساخت های خوبی برای آموزش مجازی علوم پزشکی ایجاد شده و بیمارستان های آموزشی باید در آموزش های بالینی از این زیرساخت ها استفاده نمایند.

 لاریجانی گفت: طی یکسال گذشته اقدامات زیادی برای اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی انجام شده و سنجه های اعتباربخشی بیمارستانی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است. خودارزیابی بیمارستان ها باتوجه به این سنجه ها بازبینی می شود، ارزیابی خارجی با کمک منطقه آمایشی مربوطه تا پایان امسال انجام می شود و در ابتدای سال آینده نیز اعتباربخشی خارجی بیمارستان های آموزشی کشور انجام می شود.

وی افزود: بیمارستان های آموزشی باید به عرصه های بین المللی وارد شوند و امیدواریم این بیمارستان ها به زودی با بهره گیری از نظام های اعتباربخشی بین المللی در این راستا اقدام کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *