کاهش نقدینگی در بازار سرمایه با بازگشایی نماد بانکی

14:16 - 11 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۳۶۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناس بازار سرمایه گفت:بازگشایی یکباره نمادهای بانکی در شرایط فعلی به نفع اقتصاد کشور نبوده و در بلند مدت و کوتاه مدت باعث کاهش نقدینگی در بازار سرمایه می شود.
عظیم ثابت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص تاثیر بازگشایی نمادهای بانکی بر روند بازار سرمایه بیان کرد: سهام بانک ها به صورت سنتی در بازار سرمایه همواره سهم های قابل اتکا و به دور از نوسانات قابل ملاحظه ای بوده است و به نوعی سهام های قدیمی که مربوط به شرکت ها و بانک های بزرگ است، نقش تعیین کننده و پررنگی در اعتبار بازار سرمایه دارد.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه برای افراد زیان گریز و کسانی که فرصت و دانش کافی برای فعالیت مستقیم و روزانه در بورس ندارند، پیشنهاد می کردنند که از سهم های بانکی و شرکت های بزرگ را به دلیل ریسک بسیار کم آن ها برای فعالیت انتخاب کنند.
 
وی تصریح کرد: اینگونه از فعالیت ها که موجب شده تا یک روز نزدیک به ۴۰ درصد از ارزش شرکت و سهم کاهش پیدا کند به طور حتم اتفاق خوبی برای بازار سرمایه و فعالان آن بازار نبوده است و باعث دلسرد شدن فعالیت در بازار سرمایه خواهد شد.
 
ثابت با اشاره به اینکه متاسفانه در اتفاقات اخیر فقط مالکین بانک ها که اعم از سهامداران خرد و کلان هستند ضرر قابل توجهی کرده اند، گفت: در بین مالکین بانک ها، سهامداران خرد که بسیاری از آن ها مایل به دریافت سود ثابت نبودند و ترجیح می دادند که با ورود به چرخه اقتصادی از طریق مالکیت سهم های بانکی به وضعیت اقتصادی کشورشان کمک کنند ضرر اصلی را تحمل کرده اند.
 
این کارشناس بازار سرمایه دراین باره توضیح داد: از آنجا که سهامداران عمده بانک ها با مدیریت، رابطه بلند مدتی دارند بنابر این قیمت سهام در تابلو بورس برای آن ها معنا و مفهومی که برای سهامدارن خرد دارد نخواهد داشت.
 
ثابت افزود: از طرفی دیگر افرادی که هیچ رابطه مالکیتی و سهامداری با بانک ها نداشته اند سودهای سپرده ای خود را به صورت کامل دریافت کرده اند و در صورت ورشکسته شدن هر بانکی نیز دریافت سپرده های آن ها منتقل به بانک دیگری می شود و تحت هیچ شرایطی آن ها زیان نمی کنند.
 
وی در انتها خاطر نشان کرد: این رویکرد به نفع اقتصاد کشور نبوده و در بلند مدت و کوتاه مدت باعث کاهش نقدینگی در بازار سرمایه می شود.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *