رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"سرزمین نخبگان" زیر گام های مخترع جوان ایرانی

9:47 - 11 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۳۵۸۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
دهمین قسمت مجموعه مستند "سرزمین نخبگان" با موضوع تلاش های جوانی روستایی برای اختراع وسایل و ابزارهای کاربردی، دوشنبه 11 همن از شبکه افق پخش می شود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، حسن اکبری لایق در یکی از روستاهای شهرستان مرند متولد شد اما ذهن او در محدوده یک روستا، شهر یا حتی یک کشور نبود، او می خواست مرزهای دانش و موفقیت را در سطح بین المللی فتح کند.

در دهمین قسمت مجموعه «سرزمین نخبگان»، حسن از دوران تحصیل خود می گوید، دورانی که که در مدرسه و با شیوه ای که همه دانش آموزان درس می خوانند تحصیل می کرد اما دچار انزواطلبی شد و نمرات خوبی نصیبش نمی شد؛ او نیاز به تلنگری داشت که او را به سمت جلو براند و زندگی اش را تغییر دهد؛ درست همان زمانی که در هشت درس نمره قبولی کسب نکرد و همه از او نا امید شدند.

سرانجام حسن بعد از مدتی که به چوپانی همراه پدرش می پرداخت تصمیم گرفت مجددا تحصیل را ادامه دهد و این بار با جدیت این کار را ادامه داد و به تدریج به رشته الکترونیک و ریاضی و فیزیک علاقمند شد.

این محقق و پژوهشگر خلاق ایرانی بعد از سقوط هواپیمای C130 در تهران، به این فکر افتاد که وسیله ای بسازد تا جلوی سقوط هواپیماها را بگیرد و به زودی، راه حل آن را یافت و جالب اینکه ایده این کار را از بازی های ساده کودکانه گرفت.

سامانه جلوگیری از سقوط هواپیمایی که حسن طراحی کرده با استفاده از اصول ساده شیمی و فیزیک ساخته شده است البته او به تدریج رو به اختراعات دیگری آورد و توانست به کاربردی کردن آن ها موفق شود.

دهمین قسمت «سرزمین نخبگان» را می توانید دوشنبه 11 بهمن ساعت 18:30 و تکرار آن را ساعت 15:30 روز بعد از شبکه افق ببینید.

معین شافعی نویسندگی و کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *