ماموریت ویژه "پل گرین" در شرکت نفت ایران/ اعتصاب کارکنان پالایشگاه به دستور امام خمینی(ره)

8:53 - 12 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۲۷۹۴
آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری واقعیتهای ماجرای اعتصاب کارکنان شرکت نفت آبادان در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را شرح داد.
آیت الله عباس کعبی
آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به فرارسیدن دهه مبارک فجر، به ذکر نکاتی از سابقه انقلابی خود پرداخت و گفت: در سالهای دهه 50 که اوج مبارزات مردم با رژیم ستمشاهی بود، من جوان بودم و در استان خوزستان و شهر اهواز، در زمینه آگاه سازی عمومی و برگزاری جلسات مذهبی، انتشار بیانیه ها و سخنرانی های امام خمینی (ره) و همچنین سازماندهی و طرح ریزی برگزاری راهپیمایی ها نقش ایفا میکردم؛ همچنین با گروههای فعال مذهبی نظیر "موحدین" و "منصورون" که در خوزستان فعال بودند نیز همکاری های زیادی داشتم.

وی افزود: آن زمان شیخ هادی کعبی جزو موسسین گروه موحدین بود؛ ایشان با حضرت امام خمینی (ره) و یارانش ارتباط داشتند و به نوعی، محور حرکات انقلابی مردم خوزستان به واسطه رهبری گروههای "موحدین" و "منصورون" محسوب می شدند؛ بعد از آن هم در سالهای ابتدایی انقلاب، ایشان به عنوان اولین رئیس کمیته های انقلابی استان خوزستان انتخاب شدند.

آیت الله کعبی با بیان اینکه در خوزستان مسائل مهمتری نسبت به حادثه سینما رکس در راه به ثمر نشستن انقلاب اسلامی نقش داشتند گفت: با توجه به اینکه استان خوزستان شریان اصلی اقتصاد کشور از طریق نفت و فرآورده های آن بود، آنچه که رژیم ستمشاهی را فلج کرد، اعتصاب کارکنان شرکت نفت آبادان بود؛ این اعتصاب یک برنامه حساب شده در عمل به دستورات امام خمینی (ره) و مبارزه با رژیم ستمشاهی بود.

وی در همین رابطه گفت: آن ایام، اعتصاب کارکنان پالایشگاه نفت آبادان به فرمان امام خمینی( ره) باعث قطع تولید 600 هزار بشکه نفت در روز در آبادان و سپس در جزیره خارک شد که این امر دلهره عجیبی در دل غربی‌ها به ویژه آمریکا انداخته بود به طوری که آن‌ها برای تولید مجدد نفت از سوی ایران حاضر به هر کاری بودند. 

آیت الله کعبی افزود: پالایشگاه آبادان در آن زمان یکی از بزرگ ترین پالایشگاه های جهان محسوب می شد و اعتصاب کارکنان صنعت نفت، تولید و صادرات نفت ایران را کاهش داده بود به گونه ای که در آن برهه «شریف امامی» نخست وزیر وقت اذعان داشت این واقعه روزانه حداکثر 57 میلیون دلار از در آمد ارزی کشور را کاهش داده و منافع متحدین رژیم را تهدید نموده است که این عمل خود برگ زرینی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود. 

این عضو مجلس خبرگان ادامه داد: آن زمان یکی از مستشاران آمریکا به نام «پل گرین» از سوی آمریکا در شرکت نفت ایران ماموریت یافت تا اعتصاب کارگران را ولو به زور هم که شده بشکند تا پالایشگاه تولید خود را آغاز کند ولی تلاش این مزدور آمریکایی هم به جایی نرسید.

وی همچنین عنوان کرد: اگرچه برخی از گروهک‌ها برای به انحراف کشیدن اعتصاب کارگران مسلمان با شعارهای نان، مسکن، آزادی در بین اعتصاب کنندگان نفوذ کردند و دایم با شعار و دست نوشته های خود سعی در غیر مذهبی جلوه دادن اعتصاب کارگران را داشتند اما کارگران انقلابی برای جلوگیری از هر گونه شائبه در تاریخ 14 بهمن با برگزاری نماز جماعت جهت گیری حرکت خود را به جهانیان اعلام کردند. 

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: محور دیگری که در مبارزات مردم خوزستان برای پیروزی انقلاب اسلامی نقش برجسته ای داشت، حضور بزرگان و علمای انقلابی نظیر شهید آیت الله مطهری، آیت الله مکارم شیرازی و مرحوم آیت الله خزعلی در کانون های قرآن دو شهر آبادان و اهواز بود.

آیت الله کعبی همچنین گفت: چون خوزستان یکی از مراکز و پایگاههای اصلی حرکات انقلابی قبل از به ثمر نشستن انقلاب بود، رژیم ستمشاهی با ایجاد حادثه ساختگی سینما رکس، خواست با امنیتی کردن فضا، مبارزات را سرکوب کنند لذا این ترفند آنها شکست خورد و مردم به مکر و فریب رژیم ستمشاهی بیشتر پی بردند.

وی در ادامه با یادآوری خاطرات روز 12 فروردین 1358 "روز جمهوری اسلامی" اظهار کرد: 22 بهمن 1357 روز پیروزی سیاسی انقلاب اسلامی و 12 فروردین 1358 روز پیروزی حقوقی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود؛ در روزهای دهم و یازدهم فروردین 1358، که روز رفراندم رای به جمهوری اسلامی بود، من مسئول صندوق همه پرسی در مسجد عباد اهواز بودم و از چند روز قبل مردم را به شرکت در این همه پرسی عظیم دعوت می کردم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: در روزهای دهم و یازدهم فروردین به چشم می دیدم که مردم به صورت انبوه، در رفراندوم شرکت می کنند و رای "آری" خود را به صندوق ها می اندازند؛ برخی از اعضا و وابستگان بعضی از گروهک ها هم با آزادی تمام، رای منفی خودشان را درون صندوق ها می انداختند؛ رای آنها آنقدر انگشت شمار بود که در دریای حضور آگاهانه ملت ایران نیست و نابود شد؛ نتیجه رفراندوم دهم و یازدهم فروردین، اعلام خبر رای آری مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران با رای 98.4 درصد در روز 12 فروردین بود که حقیقتا آن روز به معنای واقعی کلمه عید حزب الله بود. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *