96 درصد آرای صادره در شوراها بدون اعتراض منتهی به نتیجه شده است/ صلح وسازش 48 درصدی پرونده‌‎های قضایی در شوراها/ 125 هزار پرونده مختومه شد

11:42 - 06 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۱۸۳۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یدالله موحد گفت: در سال جاری 126 هزار و 690 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد که 125 هزار و 857 پرونده مختومه شده است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، رئیس کل دادگستری استان کرمان در همایش اعضای شوراهای حل اختلاف استان کرمان گفت: در سال جاری 126 هزار و 690 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد که 125 هزار و 857 پرونده مختومه شده است.

وی افزود: در استان کرمان 359 شورای حل احتلاف روستایی و شهری فعال هستند که یک هزار و 505 نفر در این شوراها همکاری دارند.

موحد با اشاره به عملکرد 9 ماهه شوراهای حل اختلاف استان کرمان اظهارکرد: در سال جاری 126 هزار و 690 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد شده و 125 هزار و 857 پرونده مختومه شده است.

وی ادامه داد: درآمد شوراهای حل اختلاف استان کرمان در سال جاری 81 میلیارد و 151 میلیون ریال بوده است که 31 میلیارد ریال به استان کرمان پرداخت شده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان افزود: بر اساس قانون باید معادل درآمد شوراهای حل اختلاف به استان ها اختصاص یابد که لازم است مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضائی در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.

وی شمار اعضای شوراهای حل اختلاف استان کرمان را یک هزار و 117 نفر ذکر کرد و گفت: 388 نفر به عنوان دبیر در شوراهای حل اختلاف استان کرمان فعالیت دارند که 86 نفر از این افراد خانم ها هستند.

این مقام قضایی دراستان کرمان بیان کرد: 119 قاضی در شوراهای حل اختلاف استان کرمان رای صادر می کنند که تنها یک نفر قاضی ویژه شورای حل اختلاف در مرکز استان اخیرا منصوب شده است.

موحد گفت: از سال 91 تا پایان آذرماه امسال، 87 درصد پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف، وارد شوراهای شهری و 13 درصد وارد شوراهای روستایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع 745 هزار و 706 هزار پرونده در پنج سال وارد شوراهای حل اختلاف استان شده است که بالغ بر 720 هزار پرونده در این شوراها مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری کرمان بیان کرد: بیشترین پرونده های مطرح شده در شوراهای حل اختلاف مربوط به مسائل مالی و  تخلفات و تصادفات است.48 درصد پرونده های قابل صلح و سازش در پنج سال اخیر منتهی به صلح و سازش شده است. 

این مقام قضائی اظهار کرد: 96 درصد آرای صادره بدون اعتراض منتهی به نتیجه شده است و تنها چهار درصد از پرونده ها مورد اعتراض قرار گرفته و در دادگاه ها مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی گفت: آمار شوراهای حل اختلاف نشان می دهد که این شوراها موفق عمل کرده اند.

موحد به عملکرد دادگستری استان کرمان اشاره و بیان کرد: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور و با جمعیت بالغ بر سه میلیون نفر دارای 31 حوزه قضایی مصوب است که 29 حوزه فعال هستند.

این مقام قضایی در استان کرمان خاطرنشان کرد: از مجموع حوزه های قضایی استان کرمان، 18 واحد به صورت دادگستری و 11 واحد نیز به صورت واحد بخش اداره می شوند.

وی با اشاره به فعالیت 300 قاضی در استان کرمان، عنوان کرد: در کرمان به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت یک قاضی فعالیت دارند.

موحد اظهار کرد: ماهانه به طور متوسط 50 هزار پرونده وارد مراجع قضایی استان کرمان می شود و روزانه بالغ بر 27 هزار و 300 مراجعه به دستگاه قضایی صورت می گیرد .

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر 600 هزار پروندده وارد سیستم قضایی استان کرمان می شود، ادامه داد: سرانه پرونده برای هر قاضی به طور متوسط 166 پرونده در ماه است.

وی به کاهش 28 درصدی موجودی پرونده ها در استان کرمان، خاطرنشان کرد: روند کاهش پرونده های موجودی در استان کرمان همچنان ادامه دارد.

موحد اظهار کرد: دستگاه قضایی استان کرمان در سال گذشته در کاهش موجودی پرونده ها رتبه برتر کشوری را از آن خود کرده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:در حوزه فن آوری اطلاعات در حوزه زیرساختی توسعه بسیار خوبی داشته ایم و تقریبا تمامی حوزه های قضایی به تجهیزات مربوطه مجهز شده اند.

وی افزود: دادگستری استان کرمان در بسیاری از شاخص ها از جمله در فناوری اطلاعات جزو استان های برتر کشور به شمار می رود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: جایگاه دادگستری استان کرمان در حوزه بهره وری با توجه به بالابودن نرخ رسیدگی ها از رتبه 17 کشوری به رتبه های برتر کشوری ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حفظ حقوق بیت المال، بیان کرد: استان کرمان از استان های پیشگام و موفق در این زمینه بوده است.

موحد گفت: ظرف دو سال اخیر 14 پروژه بزرگ در دستگاه قضائی استان کرمان آغاز شده است.
وی بر برگزاری آزمون برای جذب قضات بومی، اختصاص سهیمه برای فرزندان شوراها در دانشگاه علوم قضایی، بیمه و استخدام اعضای شوراهای حل اختلاف تاکید کرد.

 رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، گفت: رمز و راز شکوه و عظمت انقلاب اسلامی ایران در ماهیت دینی این نهضت و انقلاب با رهبری امام راحل است و این راز است که نهضت را زنده نگه داشته است و همین رمز موجب شده که امروز دشمنان در برابر این انقلاب اظهار عجز کنند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *