ضرورت مهار قاچاق چوب/ از برقرای گشت‎های شبانه تا شناسایی محل دپوی چوب

22:20 - 05 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۱۵۵۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در نشت شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان گیلان بر مهار قاچاق چوب، برقراری گشت شبانه، عملیات جنگل گردشی، شناسایی محل دپوی چوب و ... تاکید شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی استان گیلان، احمد آقایی دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در دهمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال قاچاق چوب را یکی از موضوعات مهم  قاچاق در استان گیلان عنوان کرد.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال با بیان اینكه قاچاق چوب را باید مهار گردد گفت: صلاحیت قانونی رسیدگی به قاچاق چوب طبق قانون در حوزه اختیارات تعزیرات حکومتی  است.

داوود زارع مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه جلسه گزارشی از وضعیت قاچاق و کشفیات اداره خود ارائه داد.

مدیرکل منابع طبیعی توقف بهره‌برداری را در بحث قاچاق تأثیرگذار دانست و گفت:  باید در تجهیز امکانات و همچنین توانمندسازی جوامع محلی گام برداریم.

وی افزود: در این مسیر باید از طرح‌های غیر تولیدی مانند بحث گردشگری و همچنین اقتصادی کردن طرح‌های جنگلداری حمایت کنیم.

زارع  با اشاره به هماهنگی با بسیج گفت: برای کاهش قاچاق چوب در سه شهرستان  در حال قرارداد با بسیج هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی برقراری گشت شبانه ، عملیات جنگل گردشی ، استقرار کانکس در شهرستان بحرانی، شناسایی محل دپوی چوب٬ جلسات با نیروی انتظامی و مجری‌های طرح حفاظت ، کنترل راه‌های فرعی قاچاق، کلاس آموزش برای ضابطین را از برنامه‌های اجراشده منابع طبیعی عنوان کرد.

وی  عملکرد بهتر در این زمینه را نیازمند همراهی و تشویق دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه توانستیم بخشی از نیروهای موردنیاز را جذب کنیم.

این مقام مسئول  افزود: در جنگل‌های تالش هیچ راه عبوری برای  رسیدن به مرز نداریم. باید از مسیر آستارا و نمین در حوزه استحفاظی خودمان حضور پیدا کند.

مدیرکل منابع طبیعی به کمبود نیرو و اعتبار اشاره کرد و گفت: اعتبار طرح‌های عمرانی ما  ۴۰۰ میلیون تومان است که نمی‌توانیم با این بودجه هم به طرح‌های حفاظتی و هم عمرانی بپردازیم .

زارع با اشاره به شهر چوبر تالش گفت: نام این شهر از گذشته به دلیل قطع و بریدن چوب «چوبر» نام‌گذاری شده است و مسئله برای دو یا ۶ سال گذشته نیست.

زارع  با اشاره به فشارهای واردشده به منابع طبیعی بعد از برخورد گفت: افزود: در همین شهر ۷۰ کوره ذغال را نابود کردیم که باعث درگیری شد یا تخریب ۴۰ خانه در ارتفاعات نیز از سوی اداره‌ی منابع طبیعی انجام شد.

رضا قشلاقی مدیرکل تعزیرات استان گیلان نیز در ادامه جلسه گفت: قاچاق بخش زیادی از چوب به خارج استان انجام می‌گیرد که در آخرین مورد نیز دو محموله عمده چوب ۱۵۰۰ و ۵۰۰ تنی توقیف شد که البته طبق آخرین نظر کارشناسی مشکلی ندارد.

وی  درخت و جنگل  را سرمایه استان و کشور دانست و گفت: حل مسئله قاچاق نیاز به هماهنگی بیشتری دارد.

سرهنگ علی یوسفی رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی گیلان نیز با اشاره به عملکرد برخی از کارخانه‌های چوب گفت: در شهرک صنعتی رشت کارخانه‌ای با ظرفیت ۴۰۰ تن وجود دارد اما در حال حاضر با ظرفیت  ۱۸۰۰ تنی و گران‌تر از جاهای دیگر چوب موردنیازش را می‌خرد.

اصغر اکبری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان  نیز در این نشست یک‌سوم جمعیت استان گیلان را جنگل نشین  دانست و گفت: این جنگل نشینان تمام نیازهایشان را از جنگل تامین می‌کردند.

وی  افزود: در جریان برخی اقدامات عمرانی مانند برق‌رسانی٬ جاده روستایی٬ سدسازی و…هم آسیب‌هایی به جنگل واردشده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی  امکانات یگان را ضعیف توصیف کرد و گفت: ما اکنون با امکانات و نیروی ۳۳ درصدی در حال کار هستیم درحالی‌که ۱۰سال از تشکیل نیروی حفاظت در بدنه منابع طبیعی می‌گذرد و اکنون با ۲۵۴ پرسنل در حال فعالیت است.

اکبری گفت: ما خواستاراین هستیم كه کمیته نیروهای متخصص دانشگاهی و باتجربه برای بررسی طرح تنفس جنگل تشکیل شود و همچنین  چارت سازمانی یگان ابلاغ و  موضوع شهید محسوب شدن کشته‌شدگان بررسی شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *