رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

911 موردی که از لیست سیاه تحریم های ضد ایرانی خارج شده/ 241 مورد تحریمی همچنان باقیست

9:56 - 05 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۱۲۶۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
طبق گزارش ارائه شده وزارت خارجه مجموعا 911 شخص، نهاد، هواپیما، نفتکش و کشتی ایرانی از لیست سیاه تحریم ها خارج شدند و همچنان 241 مورد تحریمی باقی مانده است.
iranحشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی میزان، درباره گزارش چهارم وزارت امور خارجه پیرامون برجام که که به کمیسیون امنیت ملی ارائه شده است، اظهار کرد: طی قانونی در مجلس نهم دولت ملزم شده است که دستاوردهای مربوط به برجام را به مجلس ارائه دهد و در آن تاکید شده است که وزارت خارجه مکلف است که هر سه ماه گزارشی را به مجلس ارائه دهد.

وی افزود: گزارش چهارمی که وزارت خارجه به مجلس پیرامون برجام ارائه داده است بخشی از نقص های گزارش های گذشته را ندارد زیرا در گزارش های گذشته یکسری کلی گویی وجود داشت که این موضوع در گزارش چهارم رفع شده و بخشی از نقایص قبلی وجود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه گزارش چهارم وزارت امورخارجه دارای محتوای بسیار دقیق و روشنی است، تصریح  کرد: طبق گزارش ارائه شده به مجلس مجموعا 911 شخص، نهاد، هواپیما، نفتکش و کشتی ایرانی از لیست سیاه تحریم ها خارج شدند و فقط 241 مورد تحریمی باقی مانده است که باید به تدریج تا پایان اجرای برجام یعنی حدود 10 سال آینده از بین برود وافراد و نهادهایی که در بین این 241 مورد هستند از لیست تحریم ها خارج شوند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: در این گزارش تأکید شده است که جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را درچند عرصه مثل تولید نفت و صادرات نفت و میعانات گازی بعد از توافق برجام به دست آورده است و پول نفت فروخته شده را به کشور بازگردانده است.

وی با بیان اینکه مجموعه صادرات جمهوری اسلامی ایران از جمله میزان صادرات غیر نفتی پس از برجام افزایش پیدا کرده است، تأکید کرد: البته به همان نسبت واردات غیر نفتی ما نیز افزایش داشته است به گونه ای که رقم اختصاص یافته به بخش صادرات غیر نفتی و واردات غیر نفتی به نسبت برابر، 32 میلیارد است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: صادرات و واردات در کشورمان پس از برجام به صورت کلی رونق پیدا کرده است و این موضوع از مواردی است که در گزارش چهارم وزارت امور خارجه کشورمان پیرامون دستاوردهای برجام به آن اشاره شده است.

فلاحت پیشه اظهار کرد: افزایش سطح مبادلات بین ایران وآمریکا به حدود 67 میلیون دلار در 9 ماهه نخست سال جاری از دیگر مواردی است که در گزارش چهارم وزارت امور خارجه پیرامون برجام به آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: طبق گزارش ارائه شده وزارت خارجه صادرات ایران به آمریکا پس از توافق برجام  10 برابر افزایش پیدا کرده است که این رقم به نسبت مبادلات اقتصادی رقم کمی است اما نوع افزایش مبادلات میان ایران و آمریکا در تاریخ روابط دو کشور بی سابقه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه بخش خصوص امریکا درطی اجرای برجام تابع بخش دولتی عمل نکرده است و مناسبات خود را با ایران گسترش داده است.

وی با بیان اینکه چند موضوع در حال حاضر در توافق برجام مشخص نشده است، تصریح کرد: موضوع بد عهدی آمریکا و عدم اجرای برجام توسط آمریکایی ها یکی از محورهای مهمی است که در گزارش وزارت خارجه نیز به آن اشاره شده است و مجلس شورای اسلامی نیز برآن تاکید دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: کشورهای غربی نیز به تبعیت از آمریکا و با توجه به استراتژی ایران هراسی که از سوی آمریکایی ها اتخاذ شده است در برخی از قسمت هامناسبات سازنده ای را با ایران آغاز نکرده اند که این موضوع جای سوال دارد و وزارت امورخارجه کشورمان باید پاسخگوی آن باشد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: البته نکته دیگری که نیز قابل توجه است این است که در بخش هایی از موافقت نامه های به امضا رسیده میان ایران وبخشی از کشورهای اروپایی و آمریکا به طور مثال در بحث خرید هواپیما ضمیمه یا پروتکلی مربوط به حضور نیروهای ایرانی نشده است زیرا قرار بود در بحث برجام ما ازتکنولوژی ها و امکانات طرف مقابل در زمینه آموزش به نیروهای خودمان وارد عمل شویم روندی که متاسفانه تا به امروز عملیاتی نشده است.

وی تصریح کرد: قراردادهای به امضا رسیده میان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا نباید کشورمان را تنها به یک مصرف کننده تبدیل کند و ما نیازمند هستیم که  فناوری های طرف مقابل را یاد بگیریم و در کشورمان به کار ببندیم از این رو سیاست های دولت در زمینه بحث واردات به صورت انحصاری در راستای اجرای توافق برجام درست نیست زیرا ایران باید با استفاده از دانش و فناوری کشورهای اروپایی در برخی از بخش ها مثل ساخت هواپیما پیشرفت ها و مهارت های لازم را در این عرصه ها کسب کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان تاکید کرد: بدون شک دولت باید نسبت به اینگونه موارد که صرفاَ ما به عنوان وارد کننده ایفای نقش می کنیم توضیحات کامل و جامعی را ارائه دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *