دولت بدهی 45 هزار میلیاردی خود را تسویه می کند/حقوق کارمندان 10 درصد افزایش پیدا می کند

10:34 - 05 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۱۲۴۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
نوبخت با اشاره با اصلاح نظام بانکی و تصویب این موضوع در هیئت وزیران تصریح کرد:با تصویب آیین نامه اجرایی اصلاح قانون بودجه ۹۵٬دولت مبلغ ۴۵ هزار میلیارد بدهی خود به بانک ها را تسویه می کند.
نوبخت
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با تسلیت رحلت آیت الله هاشمی و حادثه تاسف بار پلاسکو اظهار کرد:خدا را شاکریم که در این حوادث نیز ملت ایران با روحیه ایثار و دلسوزی خود وارد عمل شدند.

وی با اشاره با اصلاح نظام بانکی و تصویب این موضوع در هیئت وزیران تصریح کرد:با تصویب آیین نامه اجرایی اصلاح قانون بودجه 95، دولت مبلغ 45 هزار میلیارد بدهی خود به بانک ها را تسویه می کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مقدمات لازم از سوی دولت برای اصلاح نظام بانکی و افزایش سرمایه شش بانک دولتی نیز فراهم شد.

نوبخت تصریح کرد: رویه افزایش سرمایه بانک ها دولتی سبب می شود که بانک ها در جهت ارائه تسهیلات نیز به شکل بهتری وارد عمل شوند.

وی خاطرنشان کرد:همچنین دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان سود وام های معوقه کسانی که قدرت پرداخت سود را نداشتند ولی پول اصلی را برمی گرداندند پرداخت خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت باید ۴۵ هزار میلیارد بدهی خود را تا پایان سال ۹۵ پرداخت کند افزود: از سوی دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۷۵۰۰ واحد تولیدی تسهیلات ارائه شد.

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه دولت تا ۴ بهمن ماه جاری به ۲۰ هزار ۵۳۰ واحد تولیدی ۱۴ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان تسهیلات به دو شکل ارائه داده است، افزود: تشکیل ستاد تسهیلات در استانداری های سراسر کشور و ارائه تسهیلات به صورت مستقیم از رویکردهایی است که دولت برای بهبود وضعیت واحدهای تولیدی اتخاذ کرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد:تا به امروز ۱۱ هزار ۳۷۲ واحد تولیدی به استانداری ها مراجعه کردند و ۹ هزار ۱۵۸ واحد تولیدی نیز به صورت مستقیم تسهیلات دریافت کردند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای  ۳۹ هزارو ۷۳۲ پروژه عمرانی از سوی دولت تخصیص اعتبار شده است تاکید کرد:اقتصاد ایران در شرایط فعلی طبق اعلام بانک جهانی در وضعیت ثبات است و ما به جایگاه هیجدهم در اقتصاد جهانی دست پیدا کردیم.

نوبخت تصریح کرد:سیاست های دولت برای کاهش آلودگی هوا با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ادامه دارد و تا به امروز ۳۹ هزار ۹۳ تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی شهری خارج شده است.

وی درباره بازگشت پول نفت به داخل کشور گفت:در شرایط فعلی دولت همه درآمدهای نفتی را بدون مشکل می تواند در کشور دریافت کند و وارد اقتصاد کشور کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد:در سال جاری ۶۸ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمد نفتی نصیب ما خواهد شد و ما پیش بینی کردیم تا پایان سال ۲۵۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی به فروش برسانیم ولی در ماه گذشته ما شاهد بودیم که بیش از ۲۹۰۰ بشکه نفت فروختیم.

معاون رئیس جمهور پیرامون ارتباط حسین فریدون برادر رئیس جمهور با دانیال زاده که از سوی قوه قضائیه دستگیر شده است افزود: قوه قضائیه قوه مستقلی است و انگیزه کافی برای برخورد با کسانی که جرمی را انجام می دهند دارد و با استقلال در این راستا برخورد می کند از این رو نیازی به ارسال نامه فرد یا جمعی ندارد و به همه موارد رسیدگی می کند.

وی تاکید کرد: قوه قضائیه قوه مستقلی است و می داند چگونه به این مسئله رسیدگی کند.

نوبخت با بیان اینکه حقوق کارمندان دولت در سال آینده 10 درصد افزایش پیدا می کند تصریح کرد: در بودجه سال 96 ، 14هزار میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دولت برنامه و راهکار مناسبی را به منظور افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت در سال آینده پیش بینی کرده است که امیدواریم این رویکرد دولت به صورت کامل و جامع در سال 96 عملیاتی شود.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه سیاست دولت در جهت افزایش قیمت ارز نیست خاطر نشان کرد: ما امیدوار هستیم بانک مرکزی به سمتی پیش رود که ثبات را در بازار ارز فراهم کند زیرا دولت به هیچ وجه موافق افزایش قیمت ارز نیست.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آتش نشانان جان باخته در حادثه پلاسکو شهدای خدمت محسوب می شوند گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت شهدای آتش نشان در کنار شهیدان مدافع حرم و فاجعه منا دفن می شوند و با گزارشی که شهیدی رئیس بنیاد شهید ارائه کرده است این افراد جز شهدای خدمت هستند و دیگر نیازی به انجام استعلامات لازم نیست.

نوبخت درباره هزینه هایی که برجام برای کشورمان داشته است گفت: بدون شک توافق برجام دارای رویکردهای مثبت و منفی برای کشورمان بوده است اما این موضوع نیز حائز اهمیت است که برجام سبب شد تا قطعنامه های جهانی و بسیاری از تحریم ها علیه کشورمان برداشته شود.

وی افزود: رویکردی که امروز آمریکا در بحث برجام اتخاذ کرده است برای همه جهانیان قابل درک است و امروز آمریکا با توجه به اینکه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران برای جهانیان به اثبات رسیده است در موضع راس قرار دارد و هیچ حرفی نمی تواند بزند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بدون شک دولت در مقطع روشن و مشخصی توافق برجام را امضا کرد زیرا به هیچ وجه امکان امضای برجام در دولت جدید آمریکا وجود نداشت و قطعا این توافق از سوی آنها لغو می شد.

نوبخت پیرامون بهبود شرایط مساجد در لایحه برنامه ششم توسعه اظهار کرد: بدون شک دولت همواره اقدامات لازم را برای تامین نیازهای اماکن مذهبی و از جمله مساجد انجام داده است به گونه 12 درصد سهم بودجه مساجد افزایش پیدا کرده است و این رقم قابل توجهی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی به دنبال دولتی کردن مساجد هستند تاکید کرد: منتقدین این امر معتقدند که به نفع دین و مذهب نیست که مساجد را دولتی کنند از این رو انتظار دولت و جامعه از متولیان فرهنگ غیر دولتی این است که در برابر کاستی هایی که وجود دارد وارد عمل شوند زیرا بیش از 60 درصد بودجه دولتی را بخش غیر دولتی در کشورمان دریافت می کند.

وی درباره عدم تمایل برخی از وزرا از جمله وزیر بهداشت و اقتصاد برای حضور در دولت گفت: بنده اطلاعی از این موضوع ندارم شاید وزرا خسته شده اند لذا صلاح کار خویش وزرا می دانند از این رو از خودشان در این باره بپرسید.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون وضعیت بازنشستگان و توجه دولت به این موضوع اظهار کرد: ما خواهان این هستیم که بازنشستگان از دریافتی های خود راضی باشند ولی صندوق های بازنشستگی زمانی شکل گرفت که از بودجه عمومی به آنها تزریق می شد به گونه ای که امروز 160 تا 170 میلیارد تومان از سوی دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واریز می شود تا بازدهی سرمایه گذاری در دارایی های متعلق به صندوق فولاد بالا برود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه شاید درست نباشد همه صندوق ها دولتی شود تاکید کرد: ما هنوز معتقدیم که باید حقوق بازنشستگان را به صندوق ها بپردازیم و در این راستا هیچ کوتاهی را انجام نمی دهیم زیرا علی رغم کمبود و اینکه می گویند بودجه را نفتی نکنید اقدامی را در این راستا انجام نمی دهیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون اختصاص بودجه ای مناسب به شهر مشهد به دلیل انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 گفت: بدون شک اگر مجلس اقدامات لازم را در این راستا انجام و مورد تصویب قرار دهد دولت با آن موافقت می کند.

وی با اشاره به اینکه ما معتقدیم که باید بودجه کافی به شهرهای مذهبی اختصاص پیدا کند تاکید کرد: متاسفانه در این راستا شاهد بودیم که برخی از شهرهای مذهبی ما که حتی یک امامزاده در آنها وجود داشت از این موضوع سواستفاده کرده و می خواستند از برکات وجود این قبور مبارک به هر صورتی که هست استفاده کنند که این موضوع برای ما قابل امکان نیست.

معاون رئیس جمهور پیرامون پیگیری دولت برای باز پس گیری مبلغ 2 میلیارد دلار از آمریکا گفت: تیمی در کشور مامور شدند که این موضوع را پیگیری کنند و گزارشات لازم را به رئیس جمهور ارائه دهند که شخص رئیس جمهور نیز اقدامات و گزارشات لازم را در این راستا به شورای عالی امنیت ملی ارائه می دهد.

وی درباره بحث هدفمندی یارانه ها و اینکه بودجه مربوط به این موضوع در سال 96 از چه مکانی تهیه خواهد شد افزود: به طور کلی بودجه هدفمندی یارانه از دو طریق محل افزایش فرآوردها و حامل های انرژی و بودجه عمومی کل کشور تامین می شود و دولت در سال 96 نیز از این طریق در جهت پرداخت یارانه ها اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

معاون رئیس جمهور پیرامون اقدامات دولت برای بحث آلودگی هوا گفت: عامل اصلی آلودگی هوا در کشورما ریز گردها هستند که در این میان البته بحث خودروهای فرسوده نیز از جمله مواردی است که نباید از آنها غفلت کرد از این رو دولت در جهت از رده خارج کردن تاکسی ها و خودروهای فرسوده اعم از مینی بوس،‌اتوبوس و حتی موتورهای فرسوده نیز وارد عمل شده است و اقدامات لازم را انجام داده است.

نوبخت تاکید کرد: اما همچنان که می دانید موضوع ریز گردها معضل جدی است که باید برنامه و چارچوب مناسبی برای آن اتخاذ شود.

وی در ادامه پیرامون حقوق بازنشستگان خاطر نشان کرد: دولت اقدامات لازم را طبق قانون خدمات کشوری و برنامه ششم در این راستا انجام خواهد داد و هیچ کوتاهی را صورت نمی دهد.

معاون رئیس جمهور درباره حادثه پلاسکو و مقصرین این حادثه اظهار کرد: مسئولین بدون شک باید با وقوع اینگونه حوادث هوشیار باشند و اقدامات لازم را انجام دهند تا حوادث مشابه تکرار نشود چنانچه در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت رئیس جمهور تاکیدات ویژه ای را در این راستا اتخاذ کردند و تاکید داشتند که دستگاه ها ی مزبور باید در این حیطه وارد عمل شوند.

سخنگوی دولت پیرامون اینکه آیا دولت در سال آینده با کسری بودجه 90هزار میلیارد تومانی روبرو خواهد شد گفت: ما اگر بخواهیم به راحتی خرج کنیم با کسری بودجه روبرو خواهیم شد ولی تلاش می کنیم مقداری که درآمد کسب می کنیم خرج کنیم که با کسری بودجه مواجه نشویم.

وی در پایان پیرامون دستاوردهای برجام گفت: بدون شک لغو تحریم ها یکی از دستاوردهای بزرگ برجام است که نمی توان آن را نقض کرد از این رو اگر ما یک هواپیما و یا نصف هواپیما هم وارد کشور کنیم دستاورد بزرگی است اما این موضوع نیز برای ما قابل اهمیت است که آمریکا بد عهد است و خیرخواه ملت ایران نیست و ما در شرایطی برجام را اجرا کردیم که به آمریکا و رویکرد این کشور کاملا واقف بودیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *