تلاش "پاکستان" برای حفظ پیمان استفاده از آب دریای کابل با افغانستان

23:08 - 05 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۱۲۱۲
رسانه پاکستانی گزارش داد که اسلام‌آباد تلاش دارد تا به توافقی دوجانبه با دولت افغانستان برای تداوم استفاده از آب دریای کابل دست یابد.
تلاش به گزارش سرویس بین الملل رسانه پاکستانی از تلاش دولت این کشور برای تهیه پیش‌نویسی توافقنامه‌ای با دولت افغانستان برای حفظ پیمان استفاده از آب دریای کابل خبر داد.
 
دِ نیشن گزارش داد که پس از اظهارات اخیر مقامات هند مبنی بر ساخت بند آب در مسیر دریای کابل، به ظاهر دولت پاکستان برای تمدید پیمان آب با افغانستان تلاش می‌کند.
 
منابع آگاه گزارش دادند که پاکستان به منظور جلوگیری از هرگونه تنش و اختلاف در رابطه با آب‌های جاری افغانستان به این کشور و حفظ پیمان آب در نظر دارد تا نگرانی‌های دولت افغانستان در این رابطه را به صورت غیر رسمی بررسی نماید.
 
منابع می‌افزایند دولت پاکستان معتقد است که بخشی از آب کوه‌های چترال در پاکستان به دریای «کونر» در شرق افغانستان می‌ریزد که این دریا یکی از شاخه‌های اصلی دریای کابل محسوب می‌گردد.
 
با این حال حزب تحریک انصاف پاکستان که دولت محلی ایالت «خیبرپختونخوا» را در دست دارد نیز مدعی است که افغانستان از آب رود «سوات» نیز بهره می‌برد.
 
دولت پاکستان سال 1960 میلادی پروژه برق آبی را در پشاور در دو مرحله مجزا روی دریایی کابل با حمایت مالی دولت کانادا را اجرا کرد.
 
در مرحله اول این پروژه دولت پاکستان با اعمار بند آب  4 توربین برای تولید برق روی انی دریا نسب کرد که هر توربین بیش از 40 مگاوات برق تولید می‌کند.
 
در مرحله دوم این پروژه سال 1980 میلادی دو توربین دیگر را نیز بر روی دریایی کابل نسب کرد.
 
با این حال دولت پاکستان پس از اعمار این سد کانالهای آبیاری بسیاری از جمله ذخیره آبی بزرگی را روی دریای کابل نیز ساخته است که بیش از 25300 هکتار زمین زراعتی در این کشور را آبیاری می‌کند.
 
این در حالی است که دریای کابل بزرگترین منبع آبی برای ایالت خیبرپختونخوا در پاکستان محسوب می‌گردد که از داخل خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد و در صورت اعمار بند بر روی این دریا در افغانستان این ایالت با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *