رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

از گلف بازی اوباما تا ... ترامپ!

12:05 - 04 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۸۶۰
اعتراضاتی که در داخل آمریکا به دونالد ترامپ می شود، طبیعی می تواند باشد، عده ای از مردم این کشور نسبت به انتخاب او به عنوان رئیس جمهور معترض هستند. اما واقعیت چیز دیگری است.
به گزارش گروه بین الملل ، از زمانی که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد، اعتراضات مردمی به چنین انتخابی گسترش یافت.

حتی زمانی که او نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد، باز هم از سوی مردم و رسانه های آمریکا با مخالفت روبرو می شد.
ترامپ در شرایطی رأی آورد که رسانه های بسیار قدرتمند آمریکایی همچون سی ان ان شدیدترین حملات را علیه او داشتند و در تخریب او یک مسابقه رسانه ای  ایجاد شده بود. این تخریب ها همچنان با شدت ادامه دارد.

چنین وضعیتی علیه او همچنان وجود دارد و رسانه های آمریکایی هنوز به تخریب رئیس جمهور آمریکا ادامه می دهند و مردم آمریکا هم در خیابان ها حضور دارند و علیه ترامپ شعار می دهند. حتی در برنامه زنده تلویزیونی که شبکه سی ان ان آن را پخش کرد یکی از خوانندگان مشهور آمریکا در برنامه زنده علیه ترامپ فحاشی کرد و کلمات زشت و زننده ای به کار برد.

چنین وضعیتی در روند انتخابات آمریکا اگر بی سابقه نباشد کم سابقه است، مردم از چه چیزی در آمریکا ناراضی هستند که اینگونه اعتراض می کنند؟

اگر یادتان باشد، مردم ایالات متحده با حضور گسترده خود در خیابان های شهرهای گوناگون آمریکا جنبش 99 درصد را شکل دادند که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اتفاق افتاد.

جنبش 99 درصد ماه ها در صحنه اعتراض حضور داشت. اما سیستم امنیتی پلیسی آمریکا آن را سرکوب کرد. سرکوب این جنبش به معنای پایان اعتراضات مردم آمریکا نبود، بلکه انتخاب ترامپ بار دیگر مردم را به خیابان ها کشاند.

ایا در آن زمان که جنبش 99 درصدی مردم آمریکا شکل گرفت چهره های معروف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، خوانندگان، بازیگران و کارگردانان هالیودی در جمع اعتراضی مردم آمریکا حاضر شدند تا با آنها همراهی کنند؟

اعتراضات علیه ترامپ، تنها به داخل آمریکا خلاصه نمی شود بلکه در چندین کشور اروپایی هم مردم به خیابان ها آمده و علیه او تظاهرات می کنند.

اگر تظاهرات علیه ترامپ در خارج از آمریکا را بخواهیم از یک منظر متفاوت بنگریم می توان به این نتیجه رسید که هدف از آن، بزرگ جلوه دادن آمریکا، تأثیری که این کشور در افکار عمومی دنیا دارد و از همه مهمتر تغییراتی که حکومت آمریکا می تواند در دنیا انجام دهد می توان دانست.

مسائل و موارد دیگری هم هست اما این سه مورد، از اولویت هایی است که دنبال می شود. حتی اگر رئیس جمهوری مانند ترامپ به کاخ سفید راه یابد، حساسیت بر روی چنین شخصیتی بیشتر می شود، او یک سرمایه دار بزرگ است که تفکرات لیبرال سرمایه داری او بر کسی پوشیده نیست. ترامپ در همان فضای آمریکا توانسته میلیاردر شود، اما شعارهایی سر داده که با سرمایه داری سازگاری ندارد به همین خاطر مطالبات مردمی از او بسیار افزایش یافته است.

اما تظاهراتی که در داخل آمریکا شکل گرفته و از زمان اسباب کشی ترامپ به کاخ سفید بیشتر هم شده است، آیا علیه رئیس جمهور جدید آمریکا است یا همان جنبش اعتراضی 99 درصد است؟

سال 2011 میلادی اوباما تظاهرات میلیونی مردم آمریکا علیه سرمایه داری را تجربه کرد. تجربه ای که شاید جرقه یک تحول بزرگ در آمریکا باشد.

آیا از خود پرسیده ایم که در اعتراضاتی که اکنون در آمریکا آغاز شده چرا مقامات سابق آمریکا از جمله اوباما و جان کری به همراه سگش در میان مردم حاضر می شوند و علیه ترامپ شعار می دهند؟

می توان برای این رفتارشناسی مقامات دولت پیشین نظریه ای ارائه داد که می تواند درست هم باشد.

اگر ترامپ را یک وصله ناجور در بدنه حاکمیتی آمریکا بدانیم، که البته بر اساس شواهد و قرائن چنین است، سیاستی که حاکمیت در این کشور دنبال می کند، انحراف در جنبش اعتراضی مردمی، از سوی حکومت آمریکا است.

اعتراضاتی که مردم از سال 2011 تاکنون داشته اند بر اساس رفع تبعیض، مخالفت با لیبرال سرمایه داری، اعتراض به فاصله طبقاتی بسیار زیاد، افول اقتصادی آمریکا، مخالفت با نظامی گری های آمریکا در جهان و بسیاری مسائل دیگر است که البته تفاوتی هم نمی کند که جورج بوش رئیس جمهور باشد، اوباما یا ترامپ، اما حاکمان آمریکا با زیرکی ای که به خرج داده اند، دو هدف را دنبال می کنند.

نخستین هدفی که نظام سرمایه داری آمریکا در پی آن است، ایجاد انحراف در اعتراضاتی است که اکنون در این کشور وجود دارد.

انحراف در نوع اعتراض به این معنا که سقف خواسته مردم را پایین بیاورند و به مخالفت با ترامپ تنزل دهند در حالی که جنس اعتراضات مردمی در آمریکا فراتر از مخالفت با ترامپ است.

به همین خاطر است که مقامات دولت پیشین و اعضای هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در تظاهرات مردمی حاضر می شوند تا بتوانند ذائقه معترضین را تغییر دهند.

شاید بتوان گفت که دونالد ترامپ که خود یک لیبرال سرمایه دار بزرگ آمریکایی است، فدای سیاست هایی شود که در حاکمیت این کشور تصمیم گیری شده است.

او دانسته یا ندانسته وارد بازی بزرگ و خطرناکی شده که شاید حتی این بازی زودتر از موعد خود پایان یابد، یا این که باعث شود حرف مردم آمریکا به کرسی بنشیند و ساختار لیبرال سرمایه داری آمریکا از هم بپاشد.

اوباما اکنون گلف بازی می کند، به مردم توصیه می کند که چه کتابهایی بخوانند و همچنان از او در رسانه های آمریکا و حتی دیگر کشورها تعریف و تمجید می شود، اما از ترامپ اینگونه یاد می شود؛ اکنون به جای اوباما  مردی به کاخ سفید آمده که برای شعور و دانایی هیچ اهمیتی قائل نیست.

ترامپ از جمعه گذشته رسماً رئیس جمهور آمریکا شد، چهار روز از ریاست جمهوری او می گذر، آیا او می تواند یک دوره 4 ساله را به پایان برساند؟

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *