«پاپ فرانسیس» درباره ظهور هیتلری جدید هشدار داد

16:41 - 03 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۷۰۸
رهبر کاتولیک های جهان قضاوت درباره رئیس جمهوری جدید آمریکا را به آینده واگذار کرد، حال آنکه با طعنه به شعار «من می توانم» ترامپ، درباره رشد عوام فریبی در اروپا و آمریکا هشدار داد.
«پاپ فرانسیس» درباره ظهور هیتلری جدید هشدار داد
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از مهر، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان در گفتگو با روزنامه اسپانیایی «ال‌پائیس» درباره رشد پوپولیسم (عوام فریبی) و خطر بروز بحران های سیاسی که به ظهور دیکتاتورهایی چون «هیتلر» رهبر آلمان دوره نازیها منجر شود، هشدار داد.

وی این سخنان را در حالی ابراز کرد که تنها دو روز از مراسم ادای سوگند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا می گذرد حال آنکه وی بارها در دوره کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶، به دلیل برخی اظهارات نژادپرستانه در خصوص زنان، اقلیت های مذهبی و نژادی، با هیتلر مقایسه شد.

پاپ فرانسیس همچنین از ساخت دیوار حائل یا استفاده از سیم خاردار برای حفاظت از مرزها در مقابل مهاجرین، انتقاد کرد حال آنکه ترامپ یکی از اولویت های خود را ساخت دیوار حائل در مرز آمریکا و مکزیک عنوان می کند.

با این حال، رهبر کاتولیک های جهان قضاوت درباره رئیس جمهوری جدید آمریکا را به عملکرد وی در آینده مشروط کرد و گفت: بگذارید ببینیم ترامپ چه خواهد کرد. وی اقداماتی انجام می دهد و من مطابق آنها نظرم را می گویم.

پاپ فرانسیس در پاسخ به این سوال که آیا از بابت رشد پوپولیسم در اروپا و آمریکا نگران است، گفت: بحران ها موجب برانگیختن ترس و همچنین هشدار می شوند. به عقیده من، واضح ترین نمونه از پوپولیسم اروپایی را می توان در ۱۹۳۳ در آلمان جستجو کرد. در آن سال، آلمان ورشکسته بود و نیازمند آنکه سرپا شود و هویت خود را پیدا کند، شخصی که قادر به احیاء وجهه کشور باشد و این است که شاهد حضور مرد جوانی می شویم که نامش «آدولف هیتلر» است و می گوید: من می توانم، من می توانم. این طور می شود که همه آلمانی ها به وی رای می دهند.

به گفته پاپ، هیتلر قدرت را ندزدید بلکه مردم با رای خود آن را به وی هدیه دادند و او هم مردم را به ویرانی کشید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *