ریاست دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی به زودی به ترکیه تحویل داده می شود/ 5 نماینده ایران در این مجمع حضور دارند

14:49 - 03 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۶۱۱
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
دبیر مجمع مجالس آسیایی گفت: ریاست دبیر خانه مجمع مجالس آسیایی به زودی از کامبوج به ترکیه تحویل داده خواهد شد.
محمدرضا مجیدی
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ،محمد رضا مجیدی دبیر مجمع مجالس آسیایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مجمع مجالس آسیایی یک سازمان بین المجالسی است که بنا بر ضرورت جایگزین انجم پارلمانی برای صلح شد اظهار کرد: این انجمن 39 عضو داشته است که عمدتا در جهت ارتقای حقوق بشر و تامین صلح با استناد از امکانات پارلمان ها فعالیت می کرد و در سال 2006 میلادی و در نشست انجمن در تهران به ابتکار مجلس ایران دامنه فعالیت های این تشکل علاوه بر پاسداری به صلح به اموری چون ساماندهی مجمع مجالس آسیایی گسترش پیدا کرده که در حال حاضر دبیرخانه آن در تهران مستقر است.

وی تاکید کرد: هدف اولیه از تاسیس این سازمان نزدیک کردن و گسترش ارتباط پارلمان های قاره بزرگ آسیا بود تا علی رغم تنوع فرهنگی و تفاوت های مشهود هماهنگی در بین آنها براساس رویه های قانونی اتخاذ شود.
دبیر مجمع مجالس آسیایی تصریح کرد: وظیفه اصلی این مجمع فراهم کردن زمینه های ارتباط وسیع تر و همکاری گسترده تر بین مجالس کشور های آسیایی است تا جبهه متحدی علیه عوامل بازدارنده پیشرفت و سعادت ملت آسیا ایجاد شود.

مجیدی افزود: در واقع مجمع مجالس اسیایی جایگاهی است که همه پارلمان های عضو می توانند آرا و اهداف خود برای رسیدن به اهداف مشترک با استفاده از تجارب و تبادل نظر در کاهش اختلافات سیاسی مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت آزادی، بهره برداری مناسب از منابع انسانی، ایجاد همگرایی بین ملل آسیایی و فراهم کردن رفاه برای مردم در همه مجالس عضو از اهداف این سازمان است.
دبیر مجمع مجالس آسیایی تاکید کرد: تاکید بر برابر همه اعضا، اعتقاد به دوستی و حل صلح آمیز اختلافات، تاکید بر ضرورت همکاری همه جانبه برای توسعه پایدار و اعتقاد به دوستی و حل صلح آمیز اختلافات از اصول مجمع مجالس آسیایی است.

مجیدی با اشاره به اینکه مجمع مجالس آسیایی دارای 42 پارلمان عضو و 16 پارلمان عضو ناظر هستند و با 11 سازمان بین المللی همکاری دارد گفت: کشورهایی همچون آذربایجان، اردن، ایران، بحرین، سوریه، عراق، عربستان و چین و روسیه در این مجمع حضور دارند.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس بالاترین مقام سازمانی است که از بین روسای مجالس برای یک دوره دو ساله انتخاب می شود تاکید کرد: تاکنون مجلس شورای اسلامی کشورمان، اندونزی، سوریه، پاکستان و کامبوج ریاست این مجمع را بر عهده داشتند که قرار است این سمت از اول سال میلادی به مجلس ملی ترکیه منتقل گردد.

دبیر مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه مهمترین ارگان مجمع مجالس آسیایی مجمع عمومی متشکل از نمایندگان منتخب هر پارلمان عضو است تصریح کرد: مجمع عمومی سالی یکبار تشکیل می شود تا به امروز 9 بار تشکیل شده که 2 بار در ایران و 2 در کشورهایی همچون اندونزیريال سوریه، پاکستان و کامبوج بوده است.

مجیدی تصریح کرد: این شورا بر طبق اساسنامه متشکل از حداقل یک نماینده از هر مجلس عضو مجمع مجالس آسیایی است و مسئولیت اصلی شورای اجرایی در این مجمع بر عهده کمیته های دائم و ویژه است.

وی با بیان اینکه مجمع مجالس آسیایی دارای کمیته ها و دبیرخانه دایم است تاکید کرد: قاره آسیا برخوردار از فرهنگ ها و تمدن های کهنه ای است که در ارتقای فرهنگ جهانی نقش اساسی دارد از این رو بدون شک این فرهنگ می تواند در راستای تغییر رویکرد مجمع مجالس آسیایی به سمت پارلمان تاثیر داشته باشد و در جهت حل بسیاری مشکلات منطقه مستمرثمر باشد.

دبیر مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه در هفتمین نشست عمومی در لاهور پاکستان تصمیماتی اخاذ شد تا مطالعات لازم برای شناسایی روش های اجرایی و چگونگی اقدام برای تاسیسی پارلمان آسیا تشکیل شود گفت: براین اساس دبیرخانه گزارش جامعی تهیه و به اعضا ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت های مهم مجالس آسیایی تبیین برنامه برای توسعه پایدار در کشورها است تصریح کرد: این موضوع در مواردی مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و گردشگری از سوی اعضا مد نظر قرار گرفته است.

دبیر مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه 5 نفر از نمایندگان مجلس ایران در مجمع مجالس آسیایی حضور دارند گفت: فاطمه ذوالقدر، هاجر چنارانی، محسن کوهکن و علی کاظمی و رحیمی جهان آبادی از اعضای این مجمع هستند

مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: ریاست این مجمع 2 ساله بوده است که قرار است به زودی به ترکیه تحویل داده شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *