افزایش 100درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران/ تنها 6 فرودگاه کشور سودده است

13:13 - 27 مرداد 1393
کد خبر: ۲۷۰۴
دسته بندی: صفحه نخست ، عمومی
خبرگزار میزان: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به افزایش 100درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران در هفته گذشته به دلیل ناامنی آسمان عراق و اوکراین، گفت: فرودگاه مهرآباد به دلیل عدم تکمیل زیرساخت‌های فرودگاه امام تا 10 سال دیگر جابه‌جا نمی‌شود.

خبرگزار میزان: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به افزایش 100 درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران در هفته گذشته به دلیل ناامنی آسمان عراق و اوکراین، گفت: فرودگاه مهرآباد به دلیل عدم تکمیل زیرساخت‌های فرودگاه امام تا 10 سال دیگر جابه‌جا نمی‌شود.
 
به گزارش ، علی‌محمد ایلخانی گفت: در 4 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 14 درصد رشد مسافر و 8 درصد رشد پرواز مواجه بودیم ضمن آنکه در فضاهای کشور نیز رشد 8 درصدی داشتیم. 

وی ادامه داد: از آن زمان که آمریکا فضای کشور عراق را به دلیل فعالیت گروه داعش ناامن اعلام کرد همچنین به دلیل ناامن بودن فضای اوکراین بسیاری از پروازهای عبوری از فضای عراق و فضای اوکراین به سمت فضای ایران منتقل شد. 

وی افزود: در این راستا در هفته گذشته با رشد صد در صدی پروازهای عبوری مواجه بودیم در حالی که پیش‌بینی کرده بودیم تا پایان سال به رشد 30 درصدی دست یابیم. 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: در هفته گذشته به عدد 866 پرواز عبوری از فضای کشور دست یافتیم. 

ایلخانی افزود: در همین راستا روز پنج‌شنبه هفته گذشته خط هوایی جدید از غرب خلیج فارس به طول 2 هزار کیلومتر به صورت یک طرفه ایجاد کردیم که مورد استقبال ایرلاین‌های دنیا قرار گرفت. 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: سازمان جهانی هواپیمایی کشوری و یاتا فضای ایران را امن‌ترین فضا تشخیص دادند و این دستاوردی است که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء و شرکت فرودگاه‌های کشور حاصل شد.

  انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد تا 10 سال دیگر هم امکان‌پذیر نیست
وی اظهار داشت: جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد از پیش از انقلاب در دستور کار دولت‌ها بوده است اما به دلیل آنکه پس از انقلاب با جنگ 8 ساله مواجه شدیم توسعه زیرساخت‌های فرودگاه امام خمینی انجام نشد البته فرودگاه امام از نظر اراضی تحت تملک سومین فرودگاه دنیا است اما در حال حاضر حداکثر 6 میلیون مسافر پذیرش می‌کند. 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: برای انتقال پروازهای مهرآباد باید حتما فاز دوم فرودگاه امام ساخته شود. 

وی گفت: روزانه 330 پرواز غیر نظامی و 12 پرواز نظامی در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود؛ امسال تا پایان سال 14 میلیون مسافر از مهرآّباد اعزام پذیرش می‌شوند و فرودگاه امام تا 10 سال آینده هم نمی‌تواند این حجم از مسافر را پذیرش کند.

انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام از نیمه اول شهریور
وی همچنین بیان کرد:سالانه 650 هزار مسافر در قالب حج تمتع و عمره از مهرآباد به خانه خدا منتقل می‌شوند که از نیمه اول شهریور ماه این سفرها از فرودگاه امام انجام خواهد شد. 

وی اظهار داشت: تا 10 سال آینده سفرهای مهرآباد سالانه به 20 میلیون مسافر افزایش می‌یابد که با تکمیل فاز 2 فرودگاه امام خمینی حداکثر 10 میلیون مسافر به این فرودگاه منتقل می‌شوند و باز 10 میلیون مسافر دیگر از فرودگاه مهرآباد جابه‌جا خواهد شد.

وی همچنین در مورد پروازهای ایران 140 و آنتولوف 74 گفت: تا پایان بررسی تیم بررسی سانحه ایران 140 پرواز این هواپیماها متوقف است.

* افزایش تجهیزات فرودگاه‌های کشور
وی اظهار داشت: در حال حاضر 59 هزار کیلومتر راه هوایی داریم که در قالب 91 راه هوایی داخلی و بین‌المللی از فضاهای ایران انجام می‌شود. 

وی اظهار داشت: از 10 دستگاه رادار ثانویه و 6 دستگاه رادار اولیه برای ارائه خدمات استفاده می‌کنیم. 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور مأموریت دیگر شرکت فرودگاه‌های کشور تجهیز، نگهداری و راهبری فرودگاه‌ها است. 

ایلخانی افزود: در حال حاضر مسئولیت راهوری 54 فرودگاه را بر عهده داریم و 4 فرودگاه سقز، بروجرد، گناباد و تربیت حیدریه توسط بخش خصوصی و دولتی در حال احداث است و تعداد فرودگاه‌های تحت مدیریت ما را به 58 فرودگاه افزایش می‌دهد. 

وی با بیان اینکه در 6 فرودگاه کشور هزینه‌های فرودگاهی از محل درآمدها تهیه می‌شود، گفت: این درآمدها شامل عوارض فرودگاهی از محل نشست و برخاست و اجاره اماکن است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در هر بلیت پروازهای داخلی نیز 5 هزار تومان و پروازهای خارجی 25 هزار تومان از مردم دریافت می‌شود.
 
وی ادامه داد: 90 درصد درآمد شرکت فرودگاه‌های کشور از محل درآمدهای هوایی نظیر عوارض فرودگاهی و 10 درصد مربوط به اجاره اماکن است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *