تحلیل مشاور ظریف از "مذاکرات سوری" آستانه

15:57 - 02 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۲۳۱
دسته بندی: سیاست
شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه ایران جز اعضای اصلی نشست آستانه است و کار نظارت را دنبال می کند اظهار داشت: تقش آمریکایی ها در این نشست تنها در حد ناظری است که به دعوت میزبان آمده اند.
نقش 4 قدرت برتر در نشست آستانه قزاقستانحسین شیخ الاسلام در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به نزدیک شدن گفت و گو های دو جانبه دولت سوریه و معارضین سوری، در آستانه قزاقستان به بررسی نقش 4 کشور ایران،‌ روسیه،‌ ترکیه و آمریکا در این گفت و گوها پرداخت.

مشاور وزیر امور خارجه نظارت کشورهای موثر در صحنه تحولات سوریه ،‌ همچون ایران را در روند نشست آستانه موثر خواند و تاکید کرد: گفت و گوهای دو جانبه بین معارضین و دولت سوریه با نظارت و پشتیبانی ایران انجام می شود و بدون شک تاثیرگذاری ایران در این نشست مهم است.

این کارشناس سیاست خارجه با تاکید بر اینکه ایران با حضور آمریکایی ها در این نشست مخالف است، اظهار داشت: آنها فقط می توانند، درحد ناظری که از طرف میزبان دعوت می شود، در این نشست حضور داشته باشند.

شیخ الاسلام با مهم خواندن نقش ایران در نشست آستانه، بیان داشت: ایران جز اعضای اصلی است که کارش نظارت است، اما آمریکایی ها تنها دارای عضویتی از  نوع ناظر هستند.

مشاور ظریف با بیان اینکه حرف ایران در نتایج کنفرانس موثر است، خاطر نشان کرد: آمریکایی ها فقط می توانند نظاره گر باشند و ما هم با مداخله آنها مخالفیم چون اصلا نیت آنها خیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی که در حال حاضر شرکت می کنند، به دنبال راه حل سیاسی هستند تا در سوریه یک آتش بس برقرار کنند، بیان داشت: آمریکایی ها تا به حال با تروریسم همکاری کرده اند و ترامپ هم پیش از این گفته است که داعش را آمریکا ساخته است.

مشاور وزیر امور خارجه نقش ترکیه را به عنوان ضمانت کننده پایبندی مبارزین مسلح، حائز اهمیت بر شمرد و افزود: در این بین نقش روسیه هم به عنوان عضو اصلی و نظارت کننده بر آتش بس مهم است.

شیخ الاسلام با بیان اینکه در صورت نقض هر گونه آتش بس در سوریه سه کشور ایران‌،ترکیه و روسیه باید چاره اندیشی کنند تاکید کرد: ولی آمریکایی ها فقط می توانند در این مذاکرات حضور داشته باشند و هیچ نقش اضافی دیگری ندارند.

مشاور وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه روسیه ،‌ایران و ترکیه در نشست آستانه نقش موثر دارند، خاطر نشان کرد: نقش این سه کشور متفاوت است، چنانچه نقش ترکیه در رابطه با ضمانت معارضین مسلح است و روسیه هم به دنبال تقویت نقش ارتش روسیه در مسائلی همچون بمباران است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *