تبعیض گسترده دولت آمریکا در برخورد با بومیان

5:30 - 03 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۰۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بنابر آمار، 27 تا 29 درصد مردم بومی آمریکا زیر خط فقر هستند، در حالی که این میزان در بین دیگر آمریکایی‌ها بین 8 تا 13 درصد تخمین زده شده است. این ارقام نشان از تبعیض دولت در رسیدگی به امور بومیان و عدم انجام تعهدات خود در قبال آنها دارد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حقوق بشر یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به ابزاری برای وارد کردن فشار از سوی کشورهای غربی به ایران تبدیل شده است.

موضوعی که صرفا بهانه‌ای است برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

حقوق بشر، از بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره مند است و این حق از دیرباز مورد توجه ملت‌ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق العاده و به مراتب گسترده تری در سطح بین المللی یافته است و تاکنون اسناد بین المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

با توجه به وجود حقوق و قوانین مدون در حوزه حقوق بشر، این پرسش شکل می‌گیرد که چگونه شاهد وضعیت خلاف انتظار باشیم؟

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار و گزارشات مستند رسمی سازمان ها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این گزارش قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این گزارش منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.


فسادهای بزرگ و سوء استفاده‌های مالی در شورای قبایل

نبود شفافیت در پاسخگویی، مشکلات حقوق بشری جدی را برای اهالی این قبیله به وجود آورده است. این گزارش با اشاره به درخواست های مکرر دیده بان حقوق بشر و سایر نهادهای حقوق بشری جهت مصاحبه با اعضای شورا و انتشار برخی از اطلاعات و عدم آمادگی هیچ یک از اعضاء برای مصاحبه و ارائه اطلاعات، می‌افزاید: با این حال، دیده بان حقوق بشر کوتاه نیامده و با مصاحبه از ده‌ها نفر و همچنین جمع آوری صدها صفحه سند، تصویری جامع از سوءمدیریت، نقض حقوق بشر و مصونیت از مجازات را به تصویر کشیده است.

بر اساس یافته‌های دیده بان، از سال 2007 تا 2014، حداقل مبلغ 25 میلیون دلار از بودجه‌های تصویبی این شورا بدون سند هزینه شده است که مقدار زیادی از این مبلغ بنا بود برای رفع نیازهای اجتماعی، کاهش فقر و بهبود وضعیت معیشتی خانواده ها مصرف شود.

در این گزارش همچنین به رسوایی انجام شده توسط این شورا در سال 2009 اشاره می‌شود که در آن شورای قبایل با استفاده از بودجه اختصاصی قبایل، بخش عمده ای از سهام شرکت در حال ورشکسته شدن "وال استریت" را خریداری می‌کند. 

توجیه مسئولان شورای قبایل در آن زمان از انجام این کار، آن بود که خرید سهام شرکت وال استریت یک سرمایه گذاری پرسود است که منافع آن به قبایل خواهد رسید. با این حال، شرکت مذکور اندکی بعد ورشکست شد و تمامی سهام خریداری شده توسط شورای قبایل نیز ضبط و بلوکه شد.

نقض حقوق اجتماعی و اقتصادی

سوء استفاده‌های مالی شورای قبایل سبب نقض حقوق اعضای قبایل در حوزه‌های گوناگون شده است، از قبیل: نقض حقوق دسترسی به اطلاعات و نقض حقوق اجتماعی و اقتصادی (به دلیل اختصاص بودجه های مربوط به غذا، بهداشت، آموزش به امور غیرمربوط و غیرضروری). 

از طرف دیگر، اعضای قبایل نیز به علت نبود ساز وکار قانونی قوی در دادگاه‌های آمریکا، توانایی شکایت و به پای میز محاکمه کشاندن این افراد را ندارند.

لازم به توضیح است بومیان آمریکا حدود 1/7 درصد از کل جمعیت آمریکا را شکل می‌دهند که طی سال‌ها مورد تبعیض دولت آمریکا قرار گرفتند. برخی از این تبعیضات در سال 2013 به خاطر بحران اقتصادی تشدید شدند. 

نداشتن فرصت برابر برای اشتغال، عدم تخصیص بودجه عادلانه دولت برای امور بهداشتی، آموزشی و درمانی بومیان و تجاوز به قلمرو بومیان به خاطر وجود معادن غنی در این مناطق توسط دولت و شرکت‌ها از تبعیضاتی بوده که زندگی بومیان را دشوار کرده است. نرخ بیکاری در بین بومیان بین 28 تا 30 درصد تخمین زده شده است که دو برابر نرخ بیکاری در بین دیگر شهروندان آمریکا است. 

فراوانی بومیان در زیر خطر فقر 

همچنین بنابر آمار، 27 تا 29 درصد مردم بومی آمریکا زیر خط فقر هستند، در حالی که این میزان در بین دیگر آمریکایی ها بین 8 تا 13 درصد تخمین زده شده است. این ارقام نشان از تبعیض دولت در رسیدگی به امور بومیان و عدم انجام تعهدات خود در قبال آنها دارد.

بومیان آمریکا شاهد نقض حقوق مذهبی خود نیز بوده و هستند. کنگره ملی سرخپوستان آمریکا، صندوق حقوق بومیان آمریکا و اتحادیه آزادی‌های مدنی این کشور در چهارم سپتامبر 2013 در نامه ای سر گشاده به کمیته حقوق بشر سازمان ملل، از نقض آزادی مذهبی زندانیان بومی توسط دولت آمریکا شکایت کردند و خواستار کمک سازمان ملل و اعزام گزارشگر ویژه برای بررسی و رفع این مسئله شدند. 

در این نامه، دولت آمریکا به کوتاهی در اجرای میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و بیانیه نشست یک صد و نهم کمیته حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در آمریکا متهم شده است.


















ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *