خشونت علیه "خبرنگاران افغانستانی" در سال 2016 افزایش یافته است

23:16 - 02 بهمن 1395
کد خبر: ۲۶۹۹۰۲
نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران گفت: در سال ۲۰۱۶ خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است.
خشونت علیه به گزارش سرویس بین الملل  کمیته مصونیت خبرنگاران گفت: در جریان سال گذشته 2016، 13 خبرنگار افغانستانی کشته شده و 10 تن از آنان از سوی گروه طالبان به قتل رسیده‌اند.
 
نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افزود: یافته‌های این کمیته نشان می‌دهد که در سال 2016 خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته که بیشتر این افراد از سوی مقام‌های دولتی مورد خشونت قرار گرفته‌اند.
 
وی گفت بر اساس این یافته‌ها 101 مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده که مقام‌های دولتی 50 درصد، طالبان 20 درصد و افراد ناشناس 14 در صد خشونت را متقبل شدند.
 
شریفی اظهار داشت خشونت‌ها شامل قتل،ضرب و شتم، تهدید، تحقیر و مجروحیت خبرنگاران بوده که افراد دولتی بیشترین خشونت را انجام داده‌اند.
 
وی ادامه داد: در ولایت‌های ناامن طالبان تلاش می‌کنند تا با استفاده از تهدید‌ از انتشار برنامه‌ها و اخبار مربوط به نیرو‌های امنیتی، صلح، موسیقی و صدای زنان جلوگیری کنند.
 
شریفی با بیان اینکه طالبان با استفاده از تهدید، اخبار مربوط به این گروه را از طریق رسانه‌ها منتشر می‌کنند، گفت: افزایش تهدید‌ات علیه خبرنگاران، تهدیدی جدی برای بقای آزادی بیان و رسانه‌ها است.
 
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: طرز‌العمل مصونیت خبرنگاران باید اجرایی شده و برای کاهش خشونت‌ها، اقدامات جدی روی دست گرفته شود.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *