دیه ای که به تعمیر مسجد روستا اختصاص یافت

21:30 - 01 بهمن 1395
کد خبر: ۲۶۹۸۰۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
اعضای دو ایل شوهان و ریزوند که به خاطر وقوع یک فقره قتل درگیری و مشکلات داشتند پس از سالها به صلح وسازش رسیدند، خانواده مقتول مبلغ دیه را برای کمک به نیازمندان و تعمیر مسجد روستای خود اختصاص دادند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری استان ایلام،مراسم صلح و سازش میان اعضای دوایل شوهان و ریزوند که بخاطر وقوع یک فقره قتل از چند سال پیش مشکلاتی با یکدیگر داشتند، در مسجد النبی منطقه هانیوان شهر ایلام برگزار شد.

داودی نیا سرپرست شوراهای حل اختلاف استان ایلام با اعلام این خبر گفت: هیات صلح و سازش شورای حل اختلاف استان با همراهی بزرگان، معتمدان، ریش سفیدان، روحانیت و فرماندار شهرستان سیروان رایزنی های گسترده ای را برای ایجاد صلح و سازش میان خانواده های احمدی از طایفه ریزوند و بلوچی از طایفه شوهان انجام داد تا نسبت به برقراری صلح و سازش بین این 2 خانواده که به دلیل وقوع یک فقره قتل دچار اختلاف شده بودند، برقرار کند.

علی اکرم داودی نیا افزود: پرونده این قتل که سال های گذشته رخ داد پس از صدور رای به دیوان عالی کشور ارسال شد ولی در آنجا رای قتل عمد نقض و به شبه عمد تغییر پیدا کرد. 

وی یادآور شد: پس از ارجاع پرونده به دادگاه و پس از صدور رای در مرحله اجرا با پادر میانی بزرگان و ریش سفیدان صلح و سازش میان اعضای دو خانواده برقرار شد. 

این مقام قضایی تاکید کرد: ایجاد صلح و سازش همواره مورد توجه و تاکید دین اسلام بوده و فلسفه وجودی شوراهای حل اختلاف نیز در همین راستاست تا دعاوی میان مردم بدون مراجعه به محاکم قضایی حل و فصل شود.

سرپرست شوراهای حل اختلاف استان ایلام گفت: جلوگیری از بروز نزاع و درگیری احتمالی در آینده و آثار اجتماعی همچون جلوگیری از کوچ کردن خانواده های درگیر از مهمترین اهداف ترویج سنت حسنه صلح و سازش است.

داودی نیا اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون موفق به اجرای صلح و سازش در سه فقره قتل بدون سبق تصمیم و اتفاقی شده ایم و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم سه مورد دیگر را نیز به سازش ختم کنیم.

وی با اشاره به وجود 64 پرونده قتل اتفاقی و بدون سبق تصمیم در استان افزود: بدل این پرونده ها را از دادسرا مطالبه کرده ایم و امیدواریم با توجه به اینکه این موارد با امنیت عمومی در ارتباط نیستند بتوانیم از ظرفیت بزرگان ایلات و طوایف برای برقراری صلح و سازش در این پرونده ها بهره بگیریم.

بنا به همین گزارش خانواده مقتول مبلغ دیه را برای کمک به نیازمندان و تعمیر مسجد روستای خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *