امریکا هراسی باید جای واژه ایران هراسی را بگیرد

23:40 - 01 بهمن 1395
کد خبر: ۲۶۹۶۵۲
دسته بندی: سیاست
یک کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه ترامپ از ظرفیت قانون "ایسا" و دیگر تحریم ها علیه کشورهای اروپایی مرتبط با ایران بهره برداری خواهد کرد، گفت: واژه ایران هراسی را باید از ادبیات دور و بحث امریکا هراسی را وارد کنیم.
ظهره وند
به گزارش گروه سیاسی ، ابوالفضل ظهره وند با بیان اینکه گزارش ابتدا باید در کمیسیون مورد بحث قرار گیرد، محتوای آن را ناظر بر گمانه زنی ها دانست و گفت: در مسئله فردو آخرین تغییرات منجر شد برخی زیر ساخت های غنی سازی تغییر کند که آمانو نیز آن را تایید کرده است؛ بر این اساس قرار است فردو به عنوان سایتی برای تحقیقات باشد و طرف روسی نیز اعلام کرده امکاناتی را در این منطقه اجرا می کند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات ما در چارچوب و مورد تایید آژانس بوده است، به تغییر ماهیت فردو به عنوان یک سایت تحقیقاتی اشاره کرد و افزود: اورانیوم طبیعی باید فرایندی را برای تبدیل به کیک زرد طی کند... همچنین فرایند تولید آب سنگین باید حفظ شود، هرچند این پروسه ارز آوری ندارد ولی یک محموله فروخته شده و محموله دیگر فاقد خریدار بود که مدتی در عمان باقی ماند.

ظهره وند با اشاره به همکاری روس ها در پروژه تغییر ماهیت سایت فردو، در دست داشتن اورانیوم طبیعی را اقدامی مثبت دانست و اظهار کرد ما به ازای آب سنگین، از اورانیوم طبیعی استفاده می کنیم.

این تحلیلگر مسائل هسته ای با تاکید بر حفظ فرایند آب سنگین در داخل کشور، بیان کرد: بازه زمانی مشخصی برای باز طراحی وجود ندارد؛ از طرفی 5 کشور ناظر بر برجام در جاهایی با امریکا اشتراک نظر دارند و اضافه شدن یک قدرت جدید هسته ای برای شان خوشایند نیست.

ظهره وند تعلل روس ها در تکمیل نیروگاه بوشهر را یادآور شد و افزود: باز طراحی فردو زمانی طولانی را سپری می کند؛ چراکه اراده های بیرونی در این پروسه دخیل است. نیروگاه اراک را به دست متخصصان ایرانی طراحی کردیم و امیدواریم طی 8 سال آینده برای برجام به نیروگاه جایگزین دست یابیم

وی با انتقاد از حفظ ساختارهای تحریمی در پسابرجام گفت: اگر می توانستیم در ابتدا برای موضوع تمدید تحریم ها در پسابرجام ما به ازایی قرار دهیم و می دانستیم سال 2016 پایان ایسا است، می بایست عدم تمدید را درخواست می کردیم و شاید دشواری های امروزی پدید نمی آمد.

ظهره وند تصریح کرد: ترامپ نیز تلاش دارد از ظرفیت هایی از جمله ایسا و تحریم ها نسبت به سایر کشورهای طرف تجارت ما استفاده کند؛ بنابراین واژه ایران هراسی را باید از ادبیات دور کنیم و بحث امریکا هراسی را وارد کنیم.

این دیپلمات با سابقه کشورمان خاطرنشان ساخت: این عامل تهدید باعث می شود کشورهای طرف قرارداد با ما کار نکنند؛ در حالی که دنیا به همکاری با ایران اعتقاد دارد و ایجاد فضای امریکا هراسی برای اروپاییان ایجاد مانع می کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *