ایران در تحولات منطقه ای و جهانی جایگاه و نقش مهمی دارد

18:10 - 01 بهمن 1395
کد خبر: ۲۶۹۶۴۰
دسته بندی: سیاست
مشاور بین الملل رئیس جمهوری صربستان روز پنجشنبه در دیدار سفیر کشورمان در بلگراد گفت که جمهوری اسلامی ایران نقش و جایگاه مهم و بارزی در تحولات منطقه ای و جهانی دارد.
سفیر
به گزارش گروه سیاسی ، «ایوان مرکیچ» در ملاقات با «حسین عبداللهی» با اشاره به فراهم بودن زمینه همکاری های دوجانبه بین بلگراد و تهران، دعوت تومیسلاو نیکولیچ رئیس جمهوری صربستان از دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان برای سفر به صربستان را یاد آور شد و ابراز امیدواری کرد که این سفر در سال جاری میلادی انجام شود.

مرکیچ در این دیدار بر نقش مهم ایران در تحولات منطقه و جهانی تاکید و آمادگی کشورش را برای توسعه همه جانبه همکاری ها اعلام کرد. 

وی اظهار داشت که رئیس جمهوری صربستان خواستار رفع تمامی موانع توسعه تجاری بین دو کشور است و به بانک مرکزی در خصوص همکاری های بانکی با جمهوری اسلامی توصیه های لازم را کرده است. 

مشاور رئیس جمهوری صربستان با اشاره به روایط کهن و ریشه دار فی مابین، بر بزرگداشت شایسته هشتادمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال جاری تاکید و ابراز امیدواری کرد که این واقعه به نقطه عطفی در توسعه بیش از پیش همکاری‌های دو کشور تبدیل شود.

وزیر خارجه اسبق صربستان سفر قریب الوقوع گوران آلکسیج معاون وزیر امورخارجه صربستان به تهران را با اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که توافقات این سفر منجر به توسعه هر چه بیشتر مراودات دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گردد.

حسین ملاعبداللهی نیز در این ملاقات، رایزنی های مستمر بین دو کشور در موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را ضروری دانست و با توجه به فضای مثبت موجود بین دو کشور ابراز امیدواری کرد که موانع موجود برای تسهیل مراودات بانکی فیمابین برداشته شود. ‌ 

سفیر کشورمان در صربستان با اشاره به آثار مثبت اجرای برجام در توسعه همکاری ها با کشورهای مختلف جهان اظهار داشت: از نکات قابل توجه کنونی رقابت برای توسعه همکاری ها با تهران از سوی کشورهایی است که از جمله تحریم کنندگان بودند. 

ملاعبداللهی با اشاره به برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در سال جاری ابراز امیدواری کرد که این نشست به نقطه عطفی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور منجر گردد و همکاری های اقتصادی - تجاری را متناسب با همکاری های مثبت سیاسی بین دو کشور ارتقا دهد. 

وی با اشاره به لزوم انجام اقداماتی جهت ایجاد شناخت بیشتر دو ملت از یکدیگر توافق بر لغو روادید برای کلیه اتباع دو کشور را موجب تسهیل مراودات گردشگری فیمابین توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که این مهم هر چه زودتر تحقق یابد. 

وی افزود: با برگزاری قریب الوقوع جشنواره فیلم و موسیقی ایرانی در بلگراد مردم صربستان این فرصت را خواهند یافت که با هنر سینما و موسیقی ایران بیش از گذشته آشنا شوند.

ملاعبداللهی همچنین با اشاره به توسعه همکاری های پارلمانی دو کشور اضافه کر که طی سال جاری میلادی برنامه ریزی لازم برای سفر هیات های عالی رتبه ای از مجلس شورای اسلامی به صربستان انجام گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *