تحریم بر بنگاه‌داری بانک‌ها تاثیرگذار بوده است/ رد دیون دولت به بانک‌ها، یک تیر با دو نشان

15:41 - 30 دی 1395
کد خبر: ۲۶۹۴۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بانک‌ها در چند سال اخیر بخشی از منابع خود را از دست داده‌اند که در کلام بهتر می‌توان گفت بخشی از منابع بانکی منجمد شده است که یکی از دلایل عمده این موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها است، حال جای سؤال دارد دلیل اصلی بنگاه دار شدن بانک‌ها چیست؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در سال‌های اخیر بانک‌ها به شدت بنگاه دار شده‌اند و دلایل مختلفی برای این موضوع اعلام می‌شود که از آن‌ها می‌توان به رد دیون دولت در پی بدهکاری به بانک، تکالیف اجباری، دریافت وثایق ملکی و ... اشاره کرد، اما در این میان بانک‌ها نیز با اختیار و علاقه خود به سمت بنگاه داری سوق پیدا کرده‌اند که برخی از کارشناسان پولی و بانکی بر این باورند که سیاست‌های پولی عامل بسیار مهمی در بنگاه دار شدن بانک‌ها بوده است، زیرا تا زمانی که نرخ تسهیلات ارزان‌تر نرخ تمام شده پول باشد بانک‌ها مجبور به انتفاع از محل دیگری هستند.

در این رابطه کاظم دوست حسینی کارشناس بازار پولی و بانکی به ، گفت: در رابطه با بانگاه دار شدن بانک‌ها دلایل مختلفی وجود دارد اما بنگاه داری اجباری، دریافت وثایق ملکی، رد دیون دولت در پی بدهی به بانک‌ها، ایجاد برخی از شرکت‌ها در زمان تحریم برای دور زدن تحریم‌ها و علاقه بانک‌ها برای بنگاه داری از دلایل عمده این موضوع است.

وی تصریح کرد: بانک‌ها به عنوان وثیقه اسناد ملکی را دریافت می‌کردند که با رکود و شرایط نامناسب اقتصاد، فروش این املاک سخت شده که عملاً بانک‌ها را بنگاه دار و بخشی از منابع آن‌ها را منجمد کرد.

این کارشناس بازار پولی بانکی با بیان اینکه باید بانک‌ها با برگزاری مزایده، املاک وثیقه شده را به فروش برسانند، تاکید کرد: رد دیون دولت برای رفع بدهکاری به بانک‌ها در قالب خصوصی سازی انجام شد، رد دیون در قالب خصوصی سازی یک تیر با دو نشان را هدف زد، زیرا خصوصی سازی در کنار رفع بدهی دولت انجام شد.

وی در رابطه با شرکت‌های ایجاد شده در زمان تحریم‌ها، گفت: در زمان تحریم‌ها، بانک‌ها برای دورزدن تحریم‌ها در داخل و خارج از کشور، شرکت‌هایی را ایجاد کرده‌اند که در واقعیت این شرکت‌ها به عنوان بنگاه در نظام بانکداری شناخته می‌شود.

دوست حسینی بیان کرد: برخی از فعالیت‌های بانک‌ها در زمینه بنگاه داری در راستای کسب سود صورت گرفته که با وظایف بانکداری مخالف بوده و این در حالی است که بنگاه داری بانک‌ها مشکلاتی را به همراه داشته است.

این کارشناس بازار پولی و بانکی، با بیان اینکه بنگاه داری بانک‌ها از دهه 60 و 70 وجود داشته است، خاطرنشان کرد: باید شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها واگذار شود و در مجموع می‌توان گفت، دلیل اصلی بنگاه داری بانک‌ها در راستای کسب سود بوده است.

با این تفاسیر می‌توان گفت دلایل مختلفی دست به دست داده تا بانک‌ها در کشور بنگاه دار شوند و بخشی از بنگاه‌داری بانک‌ها به اجبار بوده است و بخشی دیگر به واسطه کسب سود بیشتر از سوی خود بانک‌ها انجام شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *