مهمترین دستاورد برجام غلبه بر بدعهدی های آمریکا است/ تحریم های بانکی هنوز به حالت عادی برنگشته است

8:43 - 01 بهمن 1395
کد خبر: ۲۶۹۳۱۸
دسته بندی: سیاست
عراقچی با اشاره به اینکه یک سال از اجرایی شدن برجام گذشته است و می توانیم این یک سال را ارزیابی کنیم، گفت: در فضاهایی که بعد از برجام برای کشور باز شده است از زوایای مختلفی چون زاویه مسائل داخلی، زاویه مسائل هسته ای، زاویه سیاست خارجی، تحریم ها و بدعهدی و خصومت های آمریکا می توان به برجام نگریست.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، در این هفته فضای سیاسی کشورمان در حوزه سایت خارجی، بسیار پر خبر و جالب بود.

سفر وزیر خارجه کشورمان به نشست داووس و ارائه گزارش نشست وین توسط عباس عراقچی و قطعی شدن انتصاب سردار مسجدی به عنوان سفیر کشورمان در عراق از خبرهای جذاب این هفته در حوزه سیاست خارجی بود.


مهمترین دستاورد برجام غلبه بر بدعهدی های آمریکا است/ تحریم های بانکی هنوز به حالت عادی برنگشته است

شما می توانید، سایر اخبار مهم این حوزه را با جزئیات بیشتر در ادامه بخوانید.


رایزنی تلفنی جابری‌انصاری با فیصل مقداد درباره نشست آستانه

حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که روز شنبه از سفر یک روزه‌اش از مسکو به تهران بازگشته بود، در تماس تلفنی با فیصل مقداد قائم مقام وزارت خارجه سوریه در خصوص آخرین تحولات مربوط به نشست آستانه و اجلاس سه جانبه دیروز معاونان وزرای خارجه ایران،ترکیه و روسیه رایزنی و تبادل نظر کرد. (بیشتر بخوانید)


همکاری اطلاعاتی ایران و عراق/ روایت جعفری از رایزنی ایران و عربستان

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در گفت و گویی اظهار کرد: بارها رسما رفتار دولت ترکیه در تجاوز به خاک عراق را محکوم کرده ایم و شکایاتی نیز به شورای امنیت، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی ارائه کرده ایم که متاسفانه تاکنون بی نتیجه بوده است.

وی گفت: در مذاکرات اخیر مقامات ترکیه و عراق، ترک ها قول دادند نیروهای خود را از عراق خارج کنند و ما منتظر اقدامات عملی آنها هستیم. (بیشتر بخوانید)


دیدار سفیر ایران با رهبر کاتولیک‌های اتریش

عبادالله مولایی ضمن اشاره به نقش ارزنده و موثر کاردینال شونبورن در دیالوگ دینی و فرهنگی بین علما و اندیشمندان دو کشور، افزود: خوشبختانه هفتمین دور این گفت‌وگوها در شهریور 1396 در تهران برگزار خواهد شد.

سفیر کشورمان در ادامه با ارائه تحلیلی از شرایط جاری سیاست جهانی، دیدگاه‌ها و سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران را در قبال بحران ها، تحولات و اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح نمود. (بیشتر بخوانید)


امضای سند رایزنی های سیاسی ایران و آلبانی

دیتمیر بوشاتی، وزیر امور خارجه آلبانی که به کشورمان سفر کرده است، عصر روز شنبه در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.

دو وزیر خارجه در این دیدار ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه ایران و آلبانی را بررسی کردند. (بیشتر بخوانید)


مهمترین دستاورد برجام غلبه بر بدعهدی های آمریکا است/ تحریم های بانکی هنوز به حالت عادی برنگشته است

عباس عراقچی معاون حقوقی وزیر امور خارجه در نشست خبری به مناسبت یکسالگی برجام در وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به اینکه یک سال از اجرایی شدن برجام گذشته است و می توانیم این یک سال را ارزیابی کنیم، گفت: در فضاهایی که بعد از برجام برای کشور باز شده است از زوایای مختلفی چون زاویه مسائل داخلی، زاویه مسائل هسته ای، زاویه سیاست خارجی، تحریم ها و بدعهدی و خصومت های آمریکا می توان به برجام نگریست.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه با اشاره به جنجال هایی که طی سال های گذشته با ادعای تهدید ایران برای صلح جهانی مطرح می شد اظهار داشت: با ا جرایی شدن برجام همه این جنجال ها از بین رفت و قطعنامه هایی که در شورای امنیت علیه ما تصویب شده بود لغو شد. (بیشتر بخوانید)


ایران اعدام سه زندانی بحرینی را محکوم کرد

بهرام قاسمی در واکنش به اعدام سه زندانی بحرینی افزود: حکومت بحرین با این اقدام نسنجیده خود بار دیگر نشان داد که در پی حل مسالمت‌آمیز و گشودن راهی برای برون رفت از بحران بحرین نیست .

وی تاکید کرد: حکومت بحرین چون همیشه بر پیروی از راهکارهای امنیتی و سرکوب‌گرایانه و کشتار سبعانه معترضان بی دفاع اصرار می‌ورزد. (بیشتر بخوانید)


سردار مسجدی سفیر ایران در عراق می شود

سردار ایرج مسجدی، از فرماندهان با سابقه جنگ تحمیلی چندی پیش با تایید ریاست‌جمهوری برای فعالیت در سفارت ایران در عراق به مقامات عراقی معرفی شده است. برخی منابع تایید کردند که با توجه به سوابق سردار مسجدی، وی از سوی دولت عراق مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و طی یک ماه آینده به احتمال قوی مقدمات برای حضور وی در عراق فراهم خواهد شد. (بیشتر بخوانید)


تا زمانی که دولت سوریه احساس نیاز کند پشت سرش ایستاده‌ایم

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با «فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران» گفت: طرح سیاسی چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به بحران جاری در سوریه مشتمل بر آتش بس فوری، اجرای اصلاحات، شکل گیری گفت‌وگوهای داخلی و برگزاری انتخابات فراگیر در این کشور در گذشته ارائه شده است. (بیشتر بخوانید)


گفتگوی تلفنی دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه

در تماس تلفنی شب گذشته نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مورد اخرین تحولات سیاسی، امنیتی و نظامی سوریه پس از استقرار آتش بس در این کشور، بحث و تبادل نظر انجام شد.

در جریان این گفتگو ضرورت رایزنی و گفتگوی مستمر طرفین به منظور پیش برد فرآیندهای سیاسی در بحران سوریه مورد تاکید قرار گرفت. (بیشتر بخوانید)


کمالوندی عازم مسکو شد

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران صبح روز سه‌شنبه به دعوت نیکلای اسپاسکی معاون امور بین‌الملل روس اتم عازم مسکو شد. (بیشتر بخوانید)


مذاکرات بین ایران و 1+5 منحصر به موضوع هسته ای بوده است

عباس عراقچی در پایان نشستی که با رئیس کمیته حقوق بشر قوه قضائیه داشت در جمع خبرنگاران گفت: چهارمین گزارش ما در خصوص وضعیت برجام شب گذشته به رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه شده است و اطلاع رسانی آن نیز توسط خود مجلس انجام خواهد شد.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما هم آمادگی داریم که این گزارش در اختیار رسانه ها قرار بگیرد، بیان داشت: این گزارش جامع است و مجموعه اقدامات و تحولاتی که در سه ماه گذشته درحوزه برجام صورت گرفته چه دربحث فنی و چه در بحث گشایش هایی که ایجاد شده و موانعی که وجود دارد را شامل می شود. (بیشتر بخوانید)


با تیم جدید وزارت خارجه آمریکا هیچ گونه مذاکره و رایزنی نداشته ایم

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون رایزنی با تیم جدید وزارت خارجه آمریکا داشته اید یا خیر، گفت: با تیم جدید وزارت خارجه آمریکا هیچ گونه مذاکره ورایزنی نداشته ایم. (بیشتر بخوانید)


برنامه مذاکرات همکاری هسته ای ایران و روسیه اعلام شد

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در مذاکرات دو روزه خود با رئیس و معاون شرکت روس اتم دیدار و در باره همکاری های ایران و روسیه در این زمینه گفت وگو می کند.

یک منبع آگاه اعلام کرد: کمالوندی در این مذاکرات که روز سه شنبه آغاز می شود، افزون بر مذاکره با اسپاسکی معاون شرکت روس اتم پیمانکار ساخت واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر و راکتورهای جدید با آلکسی لیخاچف رئیس این شرکت نیز دیدار و رایزنی خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)


چهارمین گزارش سه ماهه اجرای برجام+متن کامل

در اجرای تبصره یک "قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" مصوب ۱۳۹۴/۷/۲۱ مجلس شورای اسلامی، "چهارمین گزارش سه ماهه اجرای برجام(۲۶ مهر تا ۲۶ دی ۱۳۹۵)" توسط وزارت امور خارجه تهیه و همزمان با اولین سالگرد اجرایی شدن این توافق، به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

خاطرنشان می کند متن کامل چهارمین گزارش سه ماهه اجرای برجام اینجا قابل دسترسی است.


حضور آمریکا در نشست آستانه به بحران سوریه دامن می زند

شیبانی در مصاحبه با مجله خبری تحلیلی "رویداد" رادیو گفت وگو این نشست را دستاورد نشست مسکو بعد از آزادسازی حلب خواند و افزود: «ناظران سیاسی معتقدند حضور ترکیه در نشست مسکو که با مشارکت ایران و سوریه برگزار شد، بر مبنای پذیرش سیاست های ایران و روسیه در تحولات سوریه از سوی ترکیه بود

وی تجدید نظر ترکیه در سیاست های قبلی را متذکر شد و گفت: «بر این اساس توافقنامه میان ترکیه و روسیه بر قرار شد که در نتیجه آن اجرای آتش بس و نشست آستانه با دو دستور کار در شرف برگزاری است (بیشتر بخوانید)


موضوع تجهیز ارتش لبنان از طرف ما مطرح نشده بود/ گروههای تروریستی قبل از ورود به خاک ایران، در مناطق مرزی دستگیر می شوند

روز «هجدهم دی ماه» بود که برخی از رسانه ها از قول «علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آمادگی تهران برای تسلیح ارتش لبنان خبر دادند. شبکه المنار همچنین از قول این مسئول ایرانیعملی شدن یا


نشدن این موضوع را به تصمیم دولت لبنان وابسته دانست.

این نقل قول در جریان سفر منطقه ای(سوریه و لبنان) هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست علاء الدین بروجردی مطرح شد. (بیشتر بخوانید)


ظریف برای شرکت در نشست داووس وارد سوئیس شد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران شامگاه سه‌شنبه به‌منظور شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، وارد زوریخ سوئیس شد.

ظریف در فرودگاه بین‌الملل زوریخ مورد استقبال مهدی عابدی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در 'برن' قرار گرفت.

براساس برنامه اعلام‌ شده، محمد ظریف وزیر خارجه ایران قرار است روز چهارشنبه در نشست داووس سخنانی تحت عنوان ' ایران در منطقه و جهان، ایراد کند. (بیشتر بخوانید)


دو تحریم ضد ایرانی که روز گذشته لغو شد+جزئیات

تحریم های اتحادیه اروپایی علیه شركت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی كاركنان صنعت نفت و دو شرکت دیگر لغو شد.

همزمان با سالگرد اجرایی شدن برجام, شورای اتحادیه اروپا با اصلاح مصوبات قبلی خود, تصمیم به لغو تحریم شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (اوپیک) گرفت و بدین ترتیب این شرکت که از سال 2012 در فهرست تحریم های اتحادیه اروپایی قرار گرفته بود, از روز 28دی 1395 از تحریم خارج شد. (بیشتر بخوانید)


نماز فوری وزیرخارجه در حین مذاکرات هسته ای/ واکنش تیم حفاظت "جان کری" به فریادهای ظریف

«غلامحسین محمدنیا» که در طول دو سال مذاکرات سخت و فشرده ایران با گروه 1+5، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را درگروه کارشناسان به ریاست «حمید بعیدی نژاد» همراهی می کرد، در گفت و گویی اظهار کرد: محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان درمذاکرات موقع اذان، فوری نماز می خواند و می گفت که نماز می خوانم تا به طرف مقابل نشان دهم قدرت بزرگی وجود دارد که آنها ابرقدرت نیستند و آن قدرت بزرگ خداوند متعال است که من در برابرش سجده می کنم. (بیشتر بخوانید)


شمخانی: آمریکا در مدیریت و جمع بندی نتایج اجلاس آستانه نقشی نخواهد داشت

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری ودبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بدلیل مخالفت ایران با مشارکت آمریکا در اجلاس آستانه ،هیچگونه دعوت مشترکی برای حضور آمریکا از سوی سه کشور مبتکر برگزاری اجلاس به عمل نیامده است.

وی با اشاره به سوابق بدعهدی و ناکارآمدی آمریکا برای برقراری آتش بس و هدایت طرفین درگیری در سوریه به سمت گفتگو اظهار داشت: هیچ دلیلی برای مشارکت آمریکا در مدیریت، راهبری و هدایت ابتکارات سیاسی جاری در بحران سوریه وجود نداشته و ایفای نقش این کشور در اجلاس آستانه نیز کاملا منتفی است. (بیشتر بخوانید)


هشت زندانی ایرانی در ارمنستان به داخل کشور منتقل شدند

در پی تلاش‌ها و پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان، هشت تن از زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های ارمنستان روز سه‌شنبه 28 دی ماه 95 برای ادامه دوران محکومیتشان به داخل کشور منتقل شدند. (بیشتر بخوانید)


مخالف حضور آمریکا در نشست آستانه هستیم

محمد جواد ظریف پیش از شروع نشست سوریه در داووس در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی ،در پاسخ به این سئوال که موضع ایران در اجلاس آستانه چه خواهد بود؟، گفت: ما همواره گفته ایم موافق حضور آمریکا نیستیم؛ همین طور اعلام کردیم که ما دعوت کننده برای اجلاس هم نیستیم بلکه قزاقستان دعوت کننده است ما موضع خودمان را اعلام کرده ایم. (بیشتر بخوانید)


گفت‌وگوی تلفنی جابری‌انصاری و بوگدانف درباره نشست آستانه

حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه عصر روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه، در ارتباط با آخرین تحولات اجلاس آستانه رایزنی و تبادل نظر کرد.

نشست آستانه به میزبانی دولت قزاقستان و با نظارت روسیه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، چهارم و پنجم بهمن ماه جاری در شهر آستانه برگزار می‌شود. هدف این نشست فراهم کردن مقدمات حل سیاسی بحران سوریه از طریق گفت‌وگوهای جدی بین دولت و معارضه سوریه است. (بیشتر بخوانید)





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *