صادرات ۱۷ میلیارد دلاری ایران به چین/ تاکید بر تسهیل روابط بانکی

9:00 - 30 دی 1395
کد خبر: ۲۶۹۲۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صادرات ۱۷ میلیارد دلاری ایران به چین، خواستار تسهیل روابط بانکی و کارگزاری از سوی مقامات چینی شد.
به گزارش گروه اقتصاد ، محمدرضا کرباسی در نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی بین‌الملل ایران و چین گفت: کمک‌ها و مساعدت‌های دولت چین از نظر اقتصادی در دوره فشارهای سیاسی از ذهن تجار ایرانی پاک نمی شود؛ این در حالی است که امروز شاهد بزرگترین حجم روابط تجاری ایران با این کشور هستیم؛ البته صادرات نفت و مشتقات نفتی از ایران به چین در سال ۲۰۱۵ رقم ۱۷ میلیارد دلار بود و حدود ۱۷ میلیارد دلار هم از چین کالای غیر نفتی از جمله ماشین آلات و قطعات به ایران صادر شده است.

معاون اتاق بازرگانی ایران افزود: در فضای جدید اقتصاد ایران، اتوبان دو طرفه صادرات و واردات باید به گونه‌ای بازنویسی و طراحی شود که حجم صادرات مواد غیرنفتی از ایران به چین بیشتر شود؛ البته این کشور می‌تواند نفت را از هر کشوری به غیر از ایران خریداری کند؛ ولی ما معتقد هستیم که باید حجم تجارت کالای غیرنفتی ایران به این کشور افزایش یابد.

کرباسی گفت: مواد معدنی، محصولات صنایع شیمیایی، مواد پلاستیکی، چرم، پوست، کاغذ، مقوا، خمیر چوب، انواع و اقسام فلزات، تراکتور، لوستر و شیرآلات تولیدی کشور ما قابلیت صادرات دارد؛ همچنین در بخش مواد غذایی میوه و تره‌بار، خشکبار مزیت خوبی برای صادرات به این کشور وجود دارد و در این راستا، اتاق‌های بازرگانی ایران و چین باید شرایط را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: توسعه تجارت و بازرگانی نیازمند بستر مناسب است که در این راستا باید همکاری‌های بانکی، تقویت شود؛ این در حالی است که در حال حاضر روابط بانکی و کارگزاری با چین وجود دارد؛ اما انتظار داریم تا مقامات چینی این موضوع را تسهیل کنند؛ در عین حال، یکی دیگر از عوامل مورد نیاز برای تسهیل تجارت صدور آسان روادید است، به خصوص در شرایط فعلی تجار چینی می‌توانند در فرودگاه ایران ویزای ورود بگیرند و ما هم متقابلا از دولت چین انتظار داریم تا برای عاملین اقتصادی ایران این تسهیلات را برای ورود به چین و اخذ روادید آسان فراهم کنند.

به گفته کرباسی، با توجه به مرکزیت ایران در بین کشورهای عضو اکو، چین می‌تواند زمینه ورود کالاهای چینی را به بازار افغانستان و آسیای میانه فراهم کند؛ چین عضویت در اتحادیه شانگهای برای ایران یک وضعیت بسیار ویژه دارد و ما انتظار داریم زمینه حضور ایران در منطقه شانگهای فراهم شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران افزود:‌ همچنین چین می‌تواند با تولید غذاهای با استانداردهای حلال زمینه حضور خود را در بازار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای مسلمان فراهم کند؛ در این میان نگرش ایران در همکاری با چین بعد از برجام هیچ تغییر نکرده؛ اما باید باید در فضای جدید بر صادرات کالاهای غیرنفتی به چین تاکید بیشتری صورت گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *