رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سهم بخش خصوصی در برنامه ششم اندک است/ تولید، بدون بها دادن به بخش خدمات و بازرگانی رشد نمی کند

8:00 - 30 دی 1395
کد خبر: ۲۶۹۲۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: حل مشکل بیکاری، فقر و موانع توسعه کشور در گرو حمایت جدی از بنگاه های کوچک و متوسط است.
به گزارش گروه اقتصاد ،، علی فاضلی در دومین همایش چشم انداز کسب و کار و کارآفرینی در افق ۱۴۰۴ با اشاره به وجود سه میلیون بنگاه صنفی تولیدی کوچک و متوسط در کشور گفت: اصناف با داشتن ۱۷.۵ درصد سهم در تولید ناخالص داخلی کشور هنوز در برنامه های توسعه جایگاهی ندارند.

وی افزود: دو برنامه پنج ساله از سند چشم انداز ۱۴۰۴ کشور به پایان رسید اما بخش خصوصی مورد توجه جدی قرار نگرفت و حتی در برنامه ششم توسعه نیز به ارتقاء جایگاه بخش خصوصی در نظام اقتصادی کشور توجه نشده است.

فاضلی همچنین بخش خدمات و بازرگانی را حائز اهمیت خواند و گفت: سهم بخش خدمات نیز در نظام اقتصادی کشور بسیار اندک است؛ هر چند شعار حمایت از تولید می دهیم اما باید بدانیم تولید، بدون بها دادن به بخش خدمات و بازرگانی رشد و توسعه پیدا نمی کند.

وی رونق کسب و کار را با سپردن کار مردم به مردم قابل تحقق دانست و افزود: هنوز بیش از ۲۰۰۰ قوانین و دستورالعمل در ساختار اقتصادی ایران وجود دارد که  اصناف هم ۵۸ درصد سهم از آن دارند.

رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: برای رونق کسب و کار نباید به شعار اکتفا کرد بلکه باید مجلس سهم بخش خصوصی واقعی اقتصاد را در برنامه ششم توسعه افزایش دهد. تقاضایم از مجلس شورای اسلامی، بازنگری در برنامه ششم برای بالا بردن سهم بخش خصوصی است که به اعتقاد من یک ضرورت است.

فاضلی به موضوع سهم بهره وری در رشد اقتصادی نیز اشاره کرد و با انتقاد از پایین بودن سهم بهره وری در نظام اقتصادی کشور گفت: در اهداف برنامه چشم انداز، دستیابی به رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد پیش بینی شد که سهم بهره وری از آن ۲.۵ درصد بود اما متاسفانه تنها نیم درصد محقق شده است.

وی افزود: چرا باید اصناف به عنوان بخش خصوصی واقعی اقتصاد که بی منت کارآفرینی وایجاد اشتغال کرده اند و در تامین امنیت کشور نقش دارند، در برنامه های پنج ساله دیده نشوند.

فاضلی در عین رشد و توسعه بخش خصوصی در گرو نگاه درست دولت به مجموعه و تصویب قوانین کارآمد توسط مجلس شورای اسلامی دانست و درباره قانون نظام صنفی اظهار کرد: در قانون فعلی نظام صنفی با وجود همه تلاش های انجام شده ؛ ۳ میلیون واحد صنفی کشور راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه در سال های ۹۰ تا ۹۲ همه نگاه ها در تضعیف بنگاه های تولیدی بوده است، تصریح کرد: برنامه ششم نیز به سرنوشت سایر برنامه ها منجر خواهد شد؛ چون سهم بخش خصوصی بسیار نازل و اندک است. ما توان بیشتری داریم و می توانیم بهتر عمل کنیم.

فاضلی به موضوع قاچاق نیز اشاره کرد و گفت: با وجود قاچاق سالانه حدود ۱۷ میلیارد دلاری در کشور، بخش خصوصی نمی تواند نفس بکشد که برخورد با این معضلات بحث حاکمیتی است و بخش خصوصی در این موارد جای ورود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به درآمد حدود ۸۰۰ میلیارد دلاری دهه گذشته کشور اشاره و تصریح کرد: اگر فقط ۲۰ درصد این درآمد در صندوق توسعه ملی ذخیره می شد، اکنون برای ایجاد اشتغال مشکلی نداشتیم.

وی افزود: با وجود اینکه همیشه از کاهش تصدیگری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی صحبت شده است، اما این موضوع در عمل کمتر تحقق یافته و این در حالی است که در دوران تحریم و دسیسه های دشمنان؛ بخش خصوصی تمام توان خود را بکار گرفت و در کنار نظام بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *