تشریح آخرین وضعیت عملیات قطعه یک آزادراه تهران- شمال

2:45 - 30 دی 1395
کد خبر: ۲۶۹۲۰۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عنوان کرد: پس از بررسی گزارش‌های مجریان طرح زمان اتمام عمیات آزادراه تهران-شمال از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام خواهد شد.
تشریح آخرین وضعیت عملیات قطعه یک آزادراه تهران- شمالبه گزارش گروه اقتصاد ، خیرالله خادمی، ضمن بازدید از پیشرفت و روند کار آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: قطعه یک این آزادراه مراحل پایانی خود را طی می‌کند تا در آینده نزدیک زیر بار ترافیکی برود.

وی افزود: به دلیل اینکه تمام اولین‌ها مانند بلندترین پل، طولانی‌ترین تونل و روسازی بتنی تمام آزادراه در این پروژه انجام شده می‌توان آن را منبت کاری مهندسی کشور نامید.

معاون وزیر راه و شهرسازی رکوردهای ثبت شده در این آزادراه را قابل تقدیر خواند و خاطرنشان کرد: علاوه براینکه رسانه‌ها باید موارد مهندسی را منعکس کنند، باقی اطلاعات فنی نیز می‌تواند به عنوان دستاوردهای مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از اتمام ۷۰۰ متر باقی مانده از مجموع ۳۹ تونل موجود در کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: روسازی بتنی درتونل تالون به زودی آغاز می‌شود و در کل عملیات عمرانی ابنیه فنی روبه پایان است.

وی با اشاره به قرارگرفتن روستاها در شمال و جنوب قطعه یک آزادراه تهران-شمال تاکید کرد: روش ساخت نباید خطری برای مردم داشته باشد و همرمان با جریان داشتن ترافیک باید عملیات اجرایی انجام شود که این مسئله موجب تاخیر در روند اجرا شده است.

خادمی با اشاره به سایرعواملی که باعث تاخیر در اجرای پروژه شده است افزود: تبدیل نوع روسازی از حالت انعطاف‌پذیر به بتن زمان‌بر است و از طرفی به دلیل جوان بودن رشته کوه البرز ریزش‌ها در طول اجرا قابل پیش‌بینی نبود.

وی در ادامه با بیان اینکه این آزادراه تا پایان سال ۹۳ فقط ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت گفت: همین میزان نیز مربوط به مناطق ساده‌تر بوده درحالیکه طی دو سال اخیر یعنی ۹۴ و ۹۵ با همراهی دولت،‌ وزارت راه و بنیاد مستضعفان با به کارگیری ۶پیمانکار ایرانی توانمند یک تحول جدید در پروژه ایجاد شدکه بیانگر پیشرفت ۴۵ درصدی طی دو سال اخیر است و ۲۵ درصد آن فقط مربوط به ابتدای سال جاری تاکنون می‌شود.

وی درباره میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل قطعه یک و قطعات ۲ و ۳ گفت:‌ برای اتمام قطعه یک ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم و بر اساس برآوردهای به روز برای قطعه ۲ حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان و برای قطعه ۳ نیز حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است که سهم وزارت راه را از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی تامین می‌کنیم.

وی با بیان این‌که قطعه ۳ حدود ۴۷ کیلومتر است که در بررسی جدید به ۵۰ کیلومتر در راستای ارتقای استانداردها افزایش می‌یابد، افزود: تمام مناقصات قطعه ۲۲ کیلومتری ۲ برگزار شده و باقیمانده آن به ۴ پیمانکار واگذار شده و در حال تجهیز کارگاه‌های تونل ۶.۵ کیلومتری در این قطعه هستند.

خادمی از زمان‌بندی جدید اتمام عملیات و اطلاع رسانی به مردم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پس از بررسی گزارش‌های مجریان این طرح، زمان اتمام عملیات آزادراه تهران-شمال از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام خواهد شد.

وی درادامه بیان کرد: خروج از رکود چندین ساله این پروژه طی دو سال اخیر قابل تقدیر است و به طور حتم زمان اتمام عملیات با اطمینان از ایمنی کافی پروژه اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با رفع گره کاری روسازی بتنی طی دو ماه اخیر، از هفته آینده روسازی بتنی انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: اکنون در۳۲ کیلومتر ۶۷۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در قلب ۱۳۲ جبهه کاری و ۳۴۰۰ نفر به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند و مدیریت همزمان در این فضای محدود کار بزرگی است.

خادمی با اشاره به برنامه ریزی زمان‌بندی اولیه اتمام عملیات قطعه یک آزادراه بیان کرد: طبق برنامه اتمام عملیات برای آخر بهار سال آینده پیش بینی شده بود و معاون اول رئیس جمهوری تقاضا داشت که بخشی از این آزادراه حداقل یک باند تا عید نوروز ۹۶ آماده شود که رسانه ها بر این اساس زمان اتمام عملیات را نوروز ۹۶ اعلام کردند.

خادمی گفت: با اتمام این پروژه پیچ ترافیک درآزادراه تهران-کرج، جاده کرج-چلوس درمحدوده شهرستانک رفع می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده دررفع مشکلات قطعه یک تصریح کرد: اکثر مشکلات مربوط به معارضان و تملک اراضی که دارای سند بودند رفع شده است و برای املاک فاقد سند مالکیت از طریق دستگاه‌های قضایی وارد عمل شده ایم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *