نقاط قوت و ضعف برجام در حوزه صادرات/ نفت، نقطه قوت لغو تحریم‌ها

0:15 - 30 دی 1395
کد خبر: ۲۶۹۱۶۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به دستاوردهای برجام در طول یکسال از اجرایی شدن آن اشاره کرد و گفت: مهمترین موفقیت برجام در یکسال اول خود افزایش تولید وصادرات نفت و مشتقات نفتی بوده و مهمترین نقطعه ضعف آن پابرجا بودن مشکلات و معاملات بانکی بوده است.
محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در ارتباط با تاثیر یکساله برجام بر صادرات کشور، گفت: اولین مسئله‌ای که برای تجارت و صادرات هر کشور مهم است ارتباطات بانکی و حمل‌و نقل بین المللی بوده که با توجه به تحریم‌ بودن ایران در سال‌های اخیر این ارتباط با دنیا قطع شده بود که با توافق هسته‌ای انجام شده بعد سال‌ها این مهم در حال انجام گرفتن است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به دستاوردهای برجام در حوزه نفت، گفت: با اجرایی شدن برجام صادرات کشور به موفقعیت‌های مختلفی دست یافت که یکی از این موفقیت‌ها افزایش تولید نفت و مشتقات نفتی بوده و همچنین افزایش صادرات و پیدا کردن جایگاه ایران در بین کشورهای تولید کننده نفت است.

وی ادامه داد: وزارت نفت با توجه به سیاست‌گذاری‌هایی که در این حوزه در نظر گرفته توانست بعد از سال‌ها ایران را به یکی از تاثیرگذارترین کشورها در حوزه تعیین قیمت و میزان تولید نفت تبدیل کند.

لاهوتی در خصوص بازگشت خطوط کشتی رانی بین‌المللی در یکسال گذشته و بعد از برجام به ایران اشاره کرد و اظهار کرد: با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌های کشتی رانی علیه ایران این صنعت تا حد زیادی متوقف شده بود اما در حال حاضر ۱۷ خط کشتیرانی با برنامه منظم به بنادر کشور بازگشته، اما همچنان راه زیادی برای افزایش همکاری با خطوط کشتیرانی مطرح دنیا خواهیم داشت. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه هزینه صرافی‌ها در یکسال اخیر به 7درصد در بیشترین حالت کاهش یافته است، افزود: در دوران تحریم با توجه به قطع همکاری بانک‌های خارجی و مشکل ارزی که در کشور ایجاد شده بود وضعیت صادرات کشور را با بحران مواجه شده بود اما در حال حاضر با گشایش‌های انجام شده هزینه صرافی‌ها از حدود 12درصد در دوران تحریم به 2.7درصد در بیشترین و 2درصد در کمترین حالت کاهش یافته است. 

وی، گفت: با توجه به محدودیت‌های صادراتی ایران در دوره تحریم‌ها اکثر صادرکننگان مجبور به استفاده از کشورهای ثالث برای صادرات خود می‌کردند که با اجرایی شدن برجام این کشورها از سر راه برداشته شده و صادرات به صورت مستقیم به کشورهای مقصد صورت می‌گیرد.

لاهوتی به نقطه ضعف‌های برجام در یکسال اخیر اشاره و اظهار کرد: نقطه ضعفی که بعد از برجام همچنان کشور را درگیر کرده پابرجا بودن مشکلات بانکی با توجه به همکاری نکردن بانک‌های خارجی از ترس تحریم و جریمه‌های سنگینی بوده که کشور آمریکا برای آن‌ها در نظر گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *