انتقاد یک اصلاح‌طلب به نظریه‌پردازی حجاریان/ دولت حقی برای انحلال مجلس ندارد

12:16 - 27 مرداد 1393
کد خبر: ۲۶۹۰
خبرگزاری میزان: عضو حزب مردم‌سالاری گفت: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی دولت هیچ‌گونه حقی برای انحلال مجلس ندارد.

: عضو حزب مردم‌سالاری گفت: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی دولت هیچ‌گونه حقی برای انحلال مجلس ندارد.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی میزان اظهار کرد: پرداختن به بحث انحلال مجلس از سوی برخی افراد که خود را در صف نظریه‌پردازان می‌دانند در جمهوری اسلامی ایران که بر اساس قانون شرایطی برای انحلال مجلس در آن پیش‌بینی نشده از پایه و اساس غلط است.

وی تاکید کرد:برخی از افراطیون که اینگونه نظریه پردازی هایی را مطرح می کنند، باید حواس خود را جمع کرده و در اظهارنظرهای خود قت بیشتری را اتخاذ کنند.

قنبری با اشاره به اینکه دولت در جمهوری اسلامی ایران اختیاری برای انحلال مجلس ندارد، افزود: در نظام‌های پارلمانی در صورت وجود اختلاف دولت و مجلس امکان انحلال قوه‌مقننه وجود دارد، اما در کشور ما با توجه به اینکه نظام سیاسی براساس ملاک و نظر مردم و با تکیه به اندیشه‌های نخبگان در قالب قانون اساسی شکل گرفته است، اجازه انحلال مجلس از سوی دولت هیچ جایگاهی ندارد.

عضو حزب مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی به عنوان یک قوه مستقل می‌تواند به فعالیت‌های خود بپردازد و سازوکاری برای پایان دادن به کار مجلس از سوی قوای دیگر از جمله قوه مجریه وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه جوسازی برخی افراد علیه قوه مقننه سبب ایجاد شکاف میان قوا می‌شود و مشکلات متعددی را برای کشور ایجاد می‌کند یادآوری کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری به عنوان یکی از ارکان مهم برای حل اختلاف میان قوا نقش مهمی را ایفا می‌کنند، لذا طرح مسائلی همچون انحلال مجلس از سوی برخی از افراد تنها برای مطرح شدن در جامعه است و هدفی دیگری در پشت آن قرار ندارد.

به گزارش میزان، چندی پیش سعید حجاریان، از تئوری پردازان اصلاح طلب در سخنان خود به « امکان انحلال مجلس توسط دولت» اشاره کرده است و گفته است:«من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رأی دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند.» اینسخنان باعث شد تا بسیاری از فعالان سیاسی، وی را به ترویج دیکتاتوری متهم کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *