چرایی فرو ریختن ساختمان پلاسکو

23:15 - 30 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۹۴۵
امروز آتش نشانی تهران برای ساختمان های بلندمرتبه، گواهی تاییدیه آتش نشانی صادر می کند اما بیش از 70 درصد ساختمان های شهر تهران زیر 5 طبقه هستند و اقدامی برای اعمال تمهیدات آتش نشانی در آنها انجام نمی شود.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایرنا،ساختمان پلاسکو، ساختمانی فلزی بود؛ رفتار فولاد در دماهای بالای 500 درجه سانتیگراد متفاوت می شود به گونه ای که اگر از این میزان دما عبور کند، مقاومت آن به شدت کاهش می یابد.

وقتی حرارت به 700 درجه سانتیگراد برسد، مقاومت فولاد نصف می شود و لذا در این شرایط قابل پیش بینی است که ساختمانی این چنینی با خطر ریزش مواجه شود.

این ساختمان با ضوابط امروز ساختمان سازی احداث نشده است زیرا ساخت اولیه آن در سال 39 خورشیدی بوده در حالی که آخرین نسخه مقررات ملی ساختمان در مقابله با حریق مربوط به سال 88 است.

مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، انواع ساختمان از نظر کاربردی، تجهیزات و تاسیسات طبقه بندی می شوند و بر مبنای آن نظارت دوره ای بر آن تعریف می شود که ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان هایی است که این موارد و نظارت های دوره ای بر آن اجرا نشده است.

در حوزه فنی وقتی حادثه ای اتفاق می افتد، باید آمادگی قبل از حادثه داشته باشیم و در این کار باید ضمن آموزش ساکنان، استقرار تجهزات امدادرسانی، پلان فرار و تخلیه ساختمان از ساکنین را مدنظر قرار دهیم که اقدام های انجام شده در ساختمان پلاسکو در این باره نزدیک صفر بوده است.

مقررات ملی ساختمان وظایف بهره بردار و نگهداری کننده ساختمان ها را در زمان بروز حریق مشخص کرده است که باید برای حسن اجرای آنها بازرسی های دوره ای انجام شود.

ساختمان ها باید به گونه ای باشند که مانعی در مسیر خروج افراد از ساختمان ها نباشد زیرا در زمان بروز بحران ساکنان باید از ساختمان خارج و در عین حال نیروهای امدادی نظیر آتش نشانان به ساختمان وارد شوند.

از آنجا که دود ناشی از آتش سوزی مانع دید مردم در زمان بروز حادثه می شود، در مقررات ملی ساختمان تمهیداتی برای رفع مشکل دیده شده است و به نظر می رسد ساختمانی که بیش از 60 هزار میلیارد ریال ارزش داشت باید پیش از بروز اتفاق برای چنین روزهایی پیش بینی لازم را می کرد.

امروز آتش نشانی تهران برای ساختمان های بلندمرتبه، گواهی تاییدیه آتش نشانی صادر می کند اما بیش از 70 درصد ساختمان های شهر تهران زیر 5 طبقه هستند و اقدامی برای اعمال تمهیدات آتش نشانی در آنها انجام نمی شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *