کمک 7 میلیارد دلاری "مهاجران" به اقتصاد افغانستان

19:22 - 29 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۸۹۹
وزیر امور مهاجرین افغانستان اعلام کرد : تحقیقات این وزارت خانه نشان می دهد که در سال 2016 بیش از یک میلیون مهاجر به این کشور بازگشتند که این امر سبب شده تا 7 میلیارد دلار وارد اقتصاد این کشور شود.
کمک 7 میلیارد دلاری به گزارش سرویس بین الملل سید حسین عالمی بلخی روز سه شنبه در مراسم افتتاح مرکز اطلاعاتی دیجیتال مهاجرین گفت: مهاجرت چالش ها و فرصت هایی به همراه دارد. با برگشت‌ مهاجران، مقدار زیادی پول وارد اقتصاد کشور می شود اما از سوی دیگر ،شمار دیگری که به کشور بر می گردند نیاز به کمک و سرپناه دارند که این موضوع یک چالش برای دولت است.

بلخی تصریح کرد: این مبلغ را می شود به چند بخش تقسیم کرد؛ قسمتی از آن را مهاجران با خود آورده اند ،بخش دیگر شامل کمک های پرداختی سازمان ملل به آنها شده است و بخشی دیگر را نیز موسسات به مهاجران بدون مدرک توزیع کرده اند.

وزیر امور مهاجرین افغانستان گفت: براساس تخمین بانک جهانی، به طور متوسط، سالانه بیش از 3 میلیارد دلار از طرف مهاجرین افغان خارج از کشور، به داخل ارسال می شود.

بلخی گفت: اکنون هزینه انتقال پول به افغانستان ، بیش از 5 درصد است. قرار است در برنامه توسعه پایدار که دولت‌ها مؤظف هستند تا 2030 میلادی آن را تطبیق دهند، این رقم به 3 درصد کاهش یابد.

بلخی در مراسم افتتاح مرکز دیجیتال این وزارت برای ثبت آمار مهاجران گفت: در حال حاضر مرزهای «تورخم» در استان «ننگرهار» و «اسلام‌ قلعۀ« هرات به این مرکز وصل شده و به زودی مرزهای «دلارام» «نیمروز« و «سپین‌ بولدک» «قندهار» نیز وصل خواهند شد.

به گفته وی تا پایان سال 2017 میلادی،8 استان دیگر افغانستان از جمله فرودگاه کابل نیز به این مرکز وصل می شوند.

طبق آمار وزارت امور مهاجرین افغانستان بیش از یک میلیون نفر در سال 2016 به این کشور بازگشتند که 950 هزار نفر از آنان دارای مدرک هستند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *