مردی که ترکیه را در شب کریسمس ناآرام کرد کیست/عضو داعش چگونه به مهم ترین منطقه استانبول راه یافت؟+تصاویر

5:00 - 01 بهمن 1395
کد خبر: ۲۶۸۷۹۵
نیروهای امنیتی پلیس ترکیه روز سه‌شنبه پس از دو هفته عملیات تعقیب و گریز و بازداشت ده‌ها تن مظنون اعلام کرد که عامل اصلی حمله تروریستی باشگاه شبانه استانبول را بازداشت کرده و همچنین گزارشی از هویت این شخص و نحوه بازداشت آن ارائه داد.
به گزارش گروه بین‌الملل ، نیروهای امنیتی دولت ترکیه پس از دو هفته روز سه‌شنبه گذشته اعلام کردند که مظنون اصلی حمله به باشگاه شبانه «رینا» در استانبول که منجر به کشته‌شدن 39 تن شد بازداشت کرده‌است.

در بیانیه پلیس ترکیه آمده که «عبدالقادر ماشاریپوف» مظنون اصلی حمله  پس از یک عملیات گسترده نیمه‌شب دوشنبه در استانبول بازداشت شده‌است.

ترکیه

این شخص که ملیتی ازبکستانی دارد دوشنبه شب در منزل دوست خود در منطقه «اسن یورت» استانبول- یعنی درست در فاصله 25 مایلی محل حادثه- بازداشت شده است.

ترکیه

مقامات ترکیه گزارش دادند که «ماشاریپوف» در خاک افغانستان آموزش نظامی دیده و در عملیات نظامی بسیار ماهر و ورزیده است.

وی پس از انگشت‌نگاری و مطابقت آن به  آثار انگشت صحنه جنایت به عملیات تروریستی خود اعتراف کرده است.

«واسیپ ساهین» فرماندار استانبول در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد که شواهد فراوانی وجود دارد که «ماشاریپوف» که مسلط به چهار زبان است از طریق مرزهای شرقی ترکیه به صوت غیرقانونی وارد این کشور شده  و این حمله تروریستی را به نمایندگی از گروه داعش انجام داده است.

ترکیه

پیش از این گروه داعش مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفته بود و آن را عملیاتی انتقام‌جویانه برای شرکت نیروهای ترکیه در سوریه اعلام کرده بود.

پلیس ترکیه بیش از دوهفته در جستجوی مظنون اصلی حادثه باشگاه شبانه استانبول بود که همچنین 69 زخمی به جای گذاشته بود.

تصویر زیر لحظه دستگیری «ماشاریپوف» در استانبول را نشان می‌دهد.

ترکیه


تصویر زیر لحظه‌ای را نشان می‌دهد که «پاشاریپوف» با اسلحه خودکار وارد باشگاه شبانه می‌شود و شروع به تیراندازی می ‌کند.

ترکیه

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی پلیس این شخص را در یک آپارتمان که متعلق به دوست قرقیزستانی وی بوده شناسایی کرده و در این عملیات علاوه بر این عامل اصلی سه زن و یک مرد نیز دستگیر شده اند.

بازداشت‌شدگان یک مرد تبعه عراقی و سه زن با ملیت های مصری و آفریقایی هستند که در آپارتمان محل اختفای مظنون اصلی سکونت داشتند که به عقیده فرماندار استانبول جزء عناصر داعش هستند.

ترکیه

رسانه‌های ترکیه در گزارش های اولیه اعلام کردند که قاتل را همراه با پسر چهارساله‌اش بازداشت شده اما فرماندار استانبول این گزارش ها را تکذیب کرد.

بنابه گزارش مقامات ترکیه در عملیات بازداشت عامل اصلی این حمله تروریستی نزدیک دوهزار نیروی پلیس همراه با سازمان اطلاعات ترکیه شرکت داشتند و نیروهای پلیس درحمله به 152 منزل مسکونی 50 مضنون را بازداشت کردند.

ترکیه





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *