درآمد گمرک افزایش می‌یابد

12:55 - 28 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۶۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه جامع گمرک با بیان این که درآمد گمرک با این سامانه ۴۰ درصد افزایش داشته، گفت: 100 مورد از اقدامات را در 100 روز آینده بیان می‌کنیم و این پروژه یکی از آنهاست.
درآمد گمرک افزایش می‌یابدبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در جریان رونمایی از قابلیت‌های جدید سامانه جامع گمرکی، وزیر اقتصاد با بیان اینکه شاهد به ثمر نشستن یکی از پروژه‌های مهم کشور هستیم، اظهارداشت: این موضوع در جهت شفاف‌سازی و ارتقای سلامت و بهبود محیط کسب و کار و تسهیل جریان تجارت است. سعی شده با پیشرفت‌های فناوری اطلاعات فرایندها به گونه‌ای اصلاح شود تا زمان ترخیص کالا کاهش یابد. سامانه توفیقات قابل ملاحظه‌ای داشته و ارتباط گمرک با سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود.

طیب‌نیا افزود: سال 93، 86 درصد درآمدهای گمرک با استفاده از شروع به کار سامانه جامع افزایش یافت و امسال نیز بیش از 40 درصد رشد درآمدها را شاهد هستیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر کالا از بندر مبداء بارگیری شود اطلاعات آن در گمرک موجود است و می‌دانیم چه کالایی را چه فردی و با چه قیمتی وارد کشور کرده است که این موضوع در جهت مبارزه با قاچاق کمک می‌کند.

طیب‌نیا با اشاره به رصد کالاهای ترانزیتی توسط گمرک یادآور شد: در خانواده وزارت اقتصاد اقدامات خوبی در جهت بهبود محیط کسب و کار، شفافیت اقتصادی و تأمین منابع مالی پایدار انجام شده است.

طیب‌نیا افزود: 100 مورد از اقدامات را در 100 روز آینده بیان می‌کنیم و امروز این پروژه یکی از آنهاست اما این پایان کار نیست و دنبال بهبود آن هستیم. در حال حاضر ارتباط ماموران گمرک با ارباب رجوع قطع شده و اثری از مراجعات گسترده در گمرکات نیست.

در ادامه این مراسم، کرباسیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سامانه جامع گمرک به سامانه جامع تجارت متصل می‌شود، تصریح کرد: متوجه نیستیم که سامانه جامع تجارت غیر از این ارتباطات چه کاری می‌خواهد بکند. در حال حاضر یکی از مباحث متصل نبودن انبارهای خارج از گمرک است البته مبادله اطلاعات با نهادها با قاچاق انجام می‌شود.

وی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه موضوع مالیات‌های معوقه واردات کالا چه زمانی پایان می‌یابد، اظهار داشت: در حال حاضر سامانه گمرک و مالیات با یکدیگر متصل شده و همکاری‌ خوبی صورت گرفته است. بر این اساس از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف مالیات علی‌الحساب 4 درصد گرفته می‌شود تا با این روش مالیات آنها اخذ خواهد شد. 

وی ادامه داد: ان‌شاءالله با این روش و اقدامات انجام شده دیگر شاهد معوقه شدن مالیات واردات و کارت‌های بازرگانی نخواهیم بود. 

در ادامه کرباسیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای مشابه 3 هزار میلیارد تومان لوازم خانگی شرکت کره‌ای در گمرک موجود است،‌ گفت: آمار مشابه 3 هزار میلیاردی زیاد است، البته برخی رقم‌ها زیاد نیست.

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با پرونده 3 هزار میلیاردی شرکت کره‌ای گفت: گمرک بر اساس کنوانسیون بین‌المللی وظایف خود را انجام می‌دهد و شرکتی که قطعات منفصله بیاورد که با پرچ و جوشکاری به کالای کامل تبدیل شود، از سطح تعرفه قطعات به تعرفه کالای کامل تغییر خواهد یافت، بنابراین تعرفه لوازم خانگی 74 درصد است و طبق اطلاعات این قطعات از گمرکات مختلف وارد شده که اجزاء یک کالای کامل هستند. همچنین فروشنده آن نیز مشخص است، به همین دلیل باید تعرفه کامل پرداخت شود.

وی ادامه داد: حسابرسی پس از ترخیص یکی از وظایف قانونی گمرک است که انجام می‌شود.

کرباسیان در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به راه‌اندازی لوازم مشترک با همسایگان عنوان کرد: کانال سبز با روسیه برای فعالان مجاز ایجاد شده و 15 درصد بخشودگی تعرفه داریم، همچنین این دروازه با آذربایجان و ترکیه نیز انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری به موضوع باسکول‌ها اشاره کرد و در حضور وزیر اقتصاد، گفت: در گذشته برخی تریلرها هنگام باسکول یک محور چرخ‌های خود را بیرون انداخته تا وزن را کمتر نشان دهند که اکنون با سیستمی شدن جلوی این موضوع گرفته شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *