رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نشست آستانه جای آمریکا نیست

11:17 - 28 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۵۶۶
اگر یادتان باشد، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در برخی مواقع در کشورهای شرقی برگزار می شد، قزاقستان چند بار میزبان تیم های هسته ای کشورهای حاضر در مذاکرات بود.
به گزارش گروه بین الملل ، سوریه بیش از 5 سال است که در آتش جنگ می سوزد، جنگی که دیگران برای این کشور ساخته اند و بیشترین ضربه را هم مردم آن به جان می خرند.

جنگ سوریه جنگی تمام عیار و سرنوشت ساز است، به همین خاطر است که مسببان آن نمی توانند شکست خود را بپذیرند.

تلاش آنها همچنان برای برون رفت از واقعیت شکستی است که در سوریه خورده اند، کشورهای حامی تروریست های تکفیری وهابی در سوریه بیش از 5 سال است می کوشند تا بتوانند دولت قانونی این کشور را سرنگون کنند و سپس آن را به چند تکه تبدیل کنند و هر کدام هم سهم خود را بردارد.

اما معادلات آمریکا، کشورهای عربی منطقه و ترکیه برای آینده سوریه اشتباه از آب در آمد و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مقتدر و قدرتمند که می تواند با محاسبات دقیق خود معادلات آمریکا را به هم بزند، سوریه را از خطر سقوط نجات داد.

پس از آن که طرح ها و برنامه های آمریکا و کشورهای همپیمان او با شکست روبرو شد، نقش آفرینی ایران و روسیه در عرصه سیاسی هم توانست به خاطر پیروزی هایی که در سوریه به دست آمده است، دست برتر را مقابل آمریکا داشته باشد.

پیروزی های بزرگ در سوریه از جمله آزادی حلب مذاکره و دیپلماسی را فعال کرد و باعث شد تا شکست خوردگان در جبهه نبرد سوریه پای میز مذاکره بنشینند.

برای این که مردم سوریه اندکی در آرامش قرار بگیرند، چند مرحله آتش بس در این کشور برقرار شد که البته با نقض آن از سوی گروه هایی که از حمایت آمریکا، کشورهای عربی و ترکیه برخوردارند روبرو شد.

در این میان ترکیه که در جبهه مقابل قرار داشت و از گروه های تروریستی حمایت می کرد، با فعل و انفعالاتی که در منطقه ایجاد شد، گرایشش به سوی روسیه و ایران بیشتر گشت، اما هنوز نمی توان این کشور را صد در صد خودی دانست، چرا که همچنان از سوی برخی مقامات این کشور سیگنال های منفی علیه سوریه و ایران فرستاده می شود.

مقامات ترکیه به خاطر شرایط بحرانی که در کشور ایجاد شده و باعث آن هم حمایت های گسترده از گروه های تروریستی و نیروهای معاند و معارض در سوریه است، سعی کردند تا برای کاستن از اقدامات تروریستی با ایران و روسیه در بحران سوریه همکاری کنند.

اکنون پس از چند دور مذاکرات سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، اتش بس در سوریه برقرار است البته ددر بخش هایی که گروه تروریستی داعش و جبهه النصره حضور دارند، آتش بس برقرار نشده است.

سیاست های ایران و روسیه می رود تا شر جنگ را از سر مردم سوریه بردارد، اما در این راه موانعی وجود دارد که باید دو کشور تعیین کنند یعنی ایران و روسیه باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

نشست آستانه برای سوریه قرار است تا چند روز دیگر در قزاقستان برگزار شود، پیش از این هم، چنین نشستی در پایتخت این کشور برگزار شده بود، چندین نشست از سلسله مذاکرات ایران و 1+5 درباره فعالیت های هسته ای ایران در قزاقستان برگزار شد اما سرانجام توافق اصلی در وین پایتخت اتریش به امضا رسید و به نام اروپا ثبت شد.

اما این بار یک کشور شرقی انتخاب شده است تا کشورهای غربی و اروپایی نتوانند ژست صلح طلبی و میانجی را به خود بگیرند چرا که حامیان اصلی گروه های تروریستی در سویه و عراق و باعث بحران های غرب آسیا سیاست هایی است که آمریکا و اروپا در منطقه پیاده می کنند.
برای دستیابی به یک صلح پایدار در غرب آسیا راه طولانی با موانع بسیار در پیش است، در این راه آمریکا، کشورهای مرتجع عربی منطقه به ویژه عربستان سعودی موانعی را ایجاد می کنند تا همچنان بحران در منطقه زنده بماند.

اعتماد و اطمینان به آمریکا و همپیمانان او برای حل بحران غرب آسیا به ویژه سوریه همه معادلات و زحماتی که دو کشور ایران و روسیه کشیده اند، از بین خواهد برد.

زمزمه هایی شنیده می شود که از آمریکا هم برای شرکت در نشست آستانه دعوت شده است. گرچه هنوز این دعوت تأیید نشده اما طرح آن برای محک زدن دیدگاه هایی است که درباره آمریکا و نقش او در بحران غرب آسیا وجود دارد.

قطعاً افکار عمومی منطقه به ویژه مردم کشورهایی همچون سوریه و عراق تمایلی به حضور آمریکا و نقش آفرینی این کشور برای حل بحران سوریه ندارند چرا که بخوبی می دانند سیاست های آمریکا پایان دادن به جنگ در سوریه و حتی عراق نیست.

تحلیلگران و کارشناسان منطقه هم، چنین دیدگاهی دارند، آنها اعتقاد دارند که حضور کشوری مانند آمریکا در نشست آستانه برای سوریه نه تنها دردسر ساز خواهد بود بلکه آن را با شکست روبرو خواهد ساخت.

مخالفت جدی و قاطع با حضور آمریکا در نشست آستانه می تواند آنهایی را که در سر اندیشه دعوت از او برای شرکت دارند، منصرف کند در غیر این صورت باعث خواهد شد که نمایندگان آمریکا بدون مخالف وارد آستانه شوند و آنگاه باید درانتظار شکست مذاکرات بود.

آمریکا، عربستان و دیگر کشورهای حامی تروریسم در منطقه چه در نشست باشند چه نباشند اقدام به تخریب آن می کنند تا نتیجه دلخواه که مطلوب مردم و دولت سوریه باشد به دست نیاید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *