صادرات بازی ایرانی بدون حمایت دولت، محدود به بازی فکری/ چین پرچمدار ساخت اسباب بازی

9:59 - 28 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۵۳۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
دبیر ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی، با بیان این که 80 درصد بازار اسباب بازی دنیا در اختیار کشور چین است گفت: اسباب بازی‌های فکری ایرانی در حدود چهار سال اخیر رشد معقولی داشته که این مسئله باعث شده در این حوزه علاوه بر عرضه در بازار داخلی، صادرات به کشورهای همسایه آغاز شود، که البته همچنان با حد ایده‌آل تولید اسباب بازی در کشور فاصله بسیاری وجود دارد.
محمد مینایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی، اظهار کرد: این نمایشگاه با دارا بودن بیش از 50غرفه و استفاده از 70 تا 80 درصد تولیدات داخلی برگزار شده است.

دبیر ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی، بیان کرد: شرکت‌کنندگان و عرضه کنندگان محصولات خارجی کشور در این نمایشگاه اعم از داخلی و خارجی با گذشتن از فیلترهای شورای نظارت بر اسباب بازی مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه این نمایشگاه بخش‌های مختلف برای بازدید کنندگان در نظر گرفته، افزود: بخش‌های مختلفی برای بازدید کنندگان در این نمایشگاه در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مشاوره رایگان، شخصیت پردازی کودکان، کارگاه‌های تولید اسباب بازی اشاره کرد.

مینایی تصریح کرد: اسباب بازی‌های فکری ایرانی در حدود 4سال اخیر رشد معقولی داشته که این مسئله باعث شده در این حوزه علاوه بر عرضه در بازار داخلی، صادرات به کشورهای خارجی آغاز شود که البته همچنان با حد ایده‌آل تولید اسباب بازی در کشور فاصله داریم.

دبیر ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی در ارتباط با حمایت دولت‌ها از تولیدکنندگان اسباب بازی، اظهار کرد: هیچگونه حمایتی از تولیدکنندگان اسباب بازی توسط دولت‌ها صورت نمی‌گیرد و با توجه به تاثیری که اسباب بازی می‌تواند بر فکر و فرهنگ کشور داشته باشد، دولت‌ها باید به طراحان و تولیدکنندگان اسباب بازی بیشتر بها دهد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان حوزه اسباب بازی تلاش‌های بسیاری در بخش‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند اما این شرکت‌ها ناشناس بوده وهیچ حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

همچنین در این نمایشگاه غرفه‌هایی وجود دارد که با استفاده از نیروی کار و تولید ملی اقدام به تولید انواع بازی‌های فکری و کسب درآمد برای خانواده‌های مستمند و زنان سرپرست خانوار کرده‌اند.
                                     
نعمت میرزایی مدیر عامل یکی از شرکت‌های تولید اسباب بازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار میزان، با بیان این که تولید ملی در حوزه‌های اسباب بازی و بازی‌های فکری کودکان باید بیش از پیش حمایت شود، گفت: در حالی که بازار اسباب بازی دنیا را کشورهای آسیای شرقی احاطه کرده‌اند دولت‌ها همانطور که به صنعت فولاد و خودرو توجه دارند باید به سایر صنایع و تولیدات کشور از جمله اسباب بازی هم توجه شود.   
                                
وی افزود: در ایران باتوجه به گران بودن نیروی کار و مواد اولیه بانک‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن تسهیلات برای کارگاه‌های تولیدی سهم این تولیدات را در اشتغال کشور افزایش دهند که البته در این سال‌ها تمرکز دولت فقط بر روی صنایع اصلی بوده در حالی که سایر بخش‌ها می‌توانند با هزینه کمتر اشتغال بالایی در کشور ایجاد کرد.

    


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *