رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چین و ایران با همکاری یکدیگر اجازه پناهندگی فراریان اقتصادی به کشورهای غربی را ندهند

22:16 - 27 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۴۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
چی یو معاون وزارت سازمانی حزب حاکم چین و هیأت همراه که به دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام به تهران سفر کرده است، عصر امروز با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور؛ قاضی ناصر سراج در این دیدار ضمن خیرمقدم به هیأت چینی به روابط حسنه فی مابین دو کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رابطه حسنه‌ای در همه زمینه‌ها بین ایران و کشور بزرگ چین و به تبع آن بین سازمان بازرسی کل کشور ایران و وزارت نظارت چین برقرار است. در راستای همین روابط صمیمانه در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور چین به ایران، تفاهم نامه‌ای بین وزارت نظارت چین و سازمان بازرسی کل کشور امضاء گردید که با استقبال دو کشور مواجه شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش آفرینی سازمان بازرسی در آمبودزمان آسیایی و بین‌المللی گفت: سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان آمبودزمان ایران با نهادهای نظارتی و مبارزه با فساد چین ارتباط تنگاتنگی دارد. در همین راستا چندین سفر به چین داشته‌ایم و با وزیر نظارت، قائم مقام و برخی مسئولان وزارت نظارت و دستگاه قضایی چین دیدارهای جداگانه‌ای داشته‌ام. قائم مقام وزیر نظارت چین نیز در رابطه با اجرایی کردن تفاهم نامه همکاری فی مابین دو کشور دو بار به ایران سفر کرده است. همچنین قرار است سازمان بازرسی کل کشور ایران به‌زودی هیأتی برای آموزش در خصوص مسایل آمبودزمانی به چین اعزام کند.

وی با اشاره به برگزاری نهمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی انجمن بین‌المللی مسئولین مبارزه با فساد در چین گفت: سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان نهاد مبارزه با فساد ایران در این اجلاس به‌صورت فعال شرکت کرد که سخنرانی این‌جانب با موضوع «لزوم بازگرداندن افراد فاسد با تابعیت مضاعف» مورد استقبال بسیاری از شرکت کنندگان از جمله چین قرار گرفت.

قاضی سراج با بیان اینکه روسای جمهور ایران و چین درباره مبارزه با فساد اتفاق نظر دارند، گفت: مسئولین عالی ایران از جمله رئیس قوه قضائیه، مصمم هستند با فساد در هر سطحی مبارزه کنند. طبق گفته‌های وزیر نظارت چین در دیداری که با بنده داشت، تأکید رئیس جمهور چین هم همین موضوع است؛ اما مشکلی که تقریباً بین دو کشور مشترک است، این است که افرادی که مرتکب پول‌شویی یا جرایم فساد سازمان یافته می‌شوند، به کشورهای غربی پناهنده شده و وجه حاصل از رشوه و جرایم سازمان یافته را به بانک‌های غربی می‌برند. غربی‌ها نیز در رابطه با مبارزه با پول‌شویی شعار بسیاری می‌دهند، اما در برگرداندن پول‌های به یغما رفته به این بهانه که اسرار بانک‌ها هستند حاضر نیستند حتی مقدار پولی که از کشورهای آسیایی به آن کشورها به یغما برده می‌شود را اعلام کنند.

وی افزود: بنابراین کشورهای عضو انجمن آمبودزمان آسیایی باید با هم متحد و هماهنگ باشند تا وضعیت افراد متواری شده به کشورهای غربی قرمز اعلام شده و اجازه پناهندگی آنان به کشورهای غربی را ندهیم. خوشبختانه دو کشور ایران و چین در رابطه با این موضوعات کاملاً هماهنگ و همراه هستند و از شما هم می‌خواهیم کمک کنید تا در این زمینه بیشتر فعال شده و از پناهنده شدن افراد فراری به کشورهای غربی جلوگیری کنیم.

چی یو، معاون وزارت سازمانی حزب حاکم چین نیز در ادامه این نشست با اشاره به دیدارهایش با مسئولان مبارزه با فاسد در ایران گفت: این دیدارها نشان می‌دهد، ایران به امور بازرسی و نظارت اهمیت خاصی می‌دهد و تلاش دارد یک سیستم کامل نظارت و بازرسی داشته باشد. این موضوع نشان دهنده وظیفه شناسی نظام ایران نسبت به مردم و اهمیت به اجرای قوانین است.

وی با اشاره به حضورش در خیابان‌های تهران گفت: طی مدتی که در تهران اقامت داریم، با دیدن خیابان‌های تمیز تهران و شهروندان ایرانی احساس می‌کنیم که سطح تمدن ایران خیلی بالاست. این تمدن بالا هم باعث می‌شود کشور ایران به نظارت و بازرسی توجه ویژه داشته باشد؛ و همچنین معتقدم در آینده، امور مبارزه با فساد در ایران بیش از پیش موفق باشد؛ بنابراین ما هم تلاش می‌کنیم از دوستان ایرانی یاد بگیریم که این همه به امور مبارزه با فساد توجه داشته باشیم.

معاون وزارت سازمانی حزب حاکم چین با اشاره به توجه ویژه دولت و حزب کمونیست چین به مبارزه با فساد گفت: دولت چین و حزب کمونیست چین در چند سال اخیر به‌طور جدی و سخت‌گیرانه به امر مبارزه با فساد توجه کرده و تلاش دارد وظایف و توانایی نهادهای نظارت حزبی و بازرسی را ارتقاء دهد. البته دولت چین دولت بزرگی است و سیستم سیاسی کشور چین کمی پیچیده است. ما تعداد زیادی کارمند دولت و حزب داریم که همراه با سرعت بالای توسعه اقتصاد چین، برخی چالش‌ها و مشکلات را به وجود آورده است؛ بنابراین معتقدیم حل و فصل این چالش‌ها یا مشکلات یک کار درازمدت است. دو ماه پیش حزب کمونیست چین کنفرانسی با موضوع مبارزه با فساد و تقویت انضباط حزب برگزار کرده است. در این کنفرانس کمیته مرکزی حزب تصمیم گرفت که سیستم مبارزه با فساد در کشور چین اصلاح شود. از این رو تلاش داریم یک سیستم جدید اجرا کنیم تا نهادهای فعال در زمینه مبارزه با فساد چه در سیستم دولت و حزب و چه در دستگاه قضایی چین بیش از پیش هماهنگی و همکاری داشته باشند که در این هماهنگی و همکاری نهادهای حزبی نقش کلیدی و رهبری را ایفا می‌کند. از این سیستم جدید استفاده می‌کنیم تا مبارزه با فساد را به‌موقع انجام دهیم.

وی با اشاره به اجرای سیستم جدید چین برای مبارزه با فساد در سه استان کشور به‌صورت پایلوت گفت: در سیستم فعلی مبارزه با فساد در چین، در حزب و دولت نهادهای مختلفی وجود دارد که وظیفه آن‌ها نسبتاً یکی است. در سیستم جدید سعی می‌کنیم در سطح استان یا کشور یک نهاد جدید به اسم کمیسیون نظارت ایجاد کنیم که شامل نهادهای مربوط به مبارزه با فساد گذشته است.

معاون وزارت سازمانی حزب حاکم چین همچنین با اشاره به تلاش چین برای بازگرداندن متهمان اقتصادی فراری از طریق اینترپل گفت: با استفاده از اینترپل افراد فاسد را در بیش از 70 کشور ردگیری و بیش از 2400 کارمند فاسد و بیش از 8 میلیارد یوان پول را به چین بازگردانده‌ایم.

چین و ایران با همکاری یکدیگر اجازه پناهندگی فراریان اقتصادی به کشورهای غربی را ندهند

چین و ایران با همکاری یکدیگر اجازه پناهندگی فراریان اقتصادی به کشورهای غربی را ندهند


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *