توافقنامه هسته ای باعث گسترش همه جانبه روابط "ایران و هند" شده است

11:20 - 28 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۲۸۲
عضو ارشد مرکز کنترل تسلیحات هسته ای موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند برجام را سندی مهم برای توسعه روابط ایران با هند، منطقه وجهان دانست و تصریح کرد که روابط تهران و دهلی نو در یک سال گذشته بسرعت در همه زمینه ها گسترش یافته است.
توافقنامه هسته ای باعث گسترش همه جانبه روابط به گزارش سرویس بین الملل رشمی قاضی روز دوشنبه به مناسبت یک سالگی اجرای برجام اظهار داشت: توافقنامه هسته ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک باعث رشد بیش از سه برابری صادرات نفت ایران به هند شده است.

وی تصریح کرد: با رفع تحریم های بانکی ، کشتیرانی و نفتی و اراده مسئولان دوکشور هر روز شاهد گسترش روابط بین دوکشور خواهیم بود.
 
این کارشناس هندی خاطرنشان کرد توافقنامه هسته ای شرایط را برای ورود گسترده و قدرتمندانه ایران در بازارهای جهانی هموار کرده است.

وی با اشاره به حضور گسترده ایران در بازارهای انرژی و تجاری تصریح کرد: این امر رونق و شکوفایی اقتصادی ایران را در سالهای آینده نوید می دهد.

عضو ارشد مرکز کنترل تسلیحات هسته ای موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند گفت که با لغو تحریم های بین المللی ،شرکت های هندی علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ،انرژی ،پتروشیمی و زیرساخت های ایران اعلام کردند.

وی تصریح کرد هم اکنون شرکت های زیادی از این کشور در حال بررسی شرایط برای سرمایه گذاری در ایران هستند.

رشمی قاضی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت وگاز ایران تصریح کرد ایران پس از سالها تحریم، نیازمند سرمایه گذاری عظیمی در این صنعت است که این امر بدون سرمایه گذاری خارجی امکان پذیر نیست .
 
وی با اشاره به علاقه مندی شرکت های هندی برای سرمایه گذاری در میدان گازی فرزاد ب گفت: با این مشارکت هر روز شاهد گسترش روابط ایران و هند در بخش های مختلف بویژه انرژی خواهیم بود.

این کارشناس ارشد بین المللی سفر خرداد امسال نخست وزیر هند به ایران را گامی مهم در توسعه روابط دوکشور دانست وخاطرنشان کرد ایران و هند در این سفر با امضای توافقنامه توسعه بندر چابهار بر همکاری در زمینه طرحهای زیربنایی ،جاده ،ریل و ترانزیت شمال و جنوب تاکید کردند.

وی در ادامه امضای توافقنامه هسته ای را باعث برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان دانست و تصریح کرد ایران نیز با عمل به تعهداتش می تواند به عنوان یک قدرت هسته ای مسئول در خاورمیانه شناخته شود.

رشمی با اظهار تاسف از اقدام کنگره امریکا در تصویب تحریم های ایران اظهار داشت: این اقدام نه تنها باعث نگرانی در داخل ایران بلکه در بسیاری از محافل منطقه ای و جهانی شده است.

وی با اشاره به گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی در خصوص عمل ایران به تعهداتش گفت: تمدید تحریم های امریکا مغایر با روح برجام وزمینه بی اعتمادی جامعه جهانی از تلاش های صلح آمیز برای رفع اختلاف ها می شود.

عضو ارشد مرکز کنترل تسلیحات هسته ای موسسه مطالعات و تحلیل های دفاعی هند در ادامه نقش ایران را در برقراری صلح و ثبات در منطقه مهم دانست و افزود: امریکا باید بداند که با ایجاد مانع در توافقنامه هسته ای زمینه افزایش تنش در منطقه را فراهم می کند و این به نفع منطقه و جهان نیست .

وی، توافقنامه هسته ای ایران با گروه پنج بعلاوه یک را نشان دهنده حسن نیت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دانست و از امریکا و دیگر کشورها خواست با عمل به تعهداتشان زمینه جلب اعتماد بین المللی را فراهم کنند.

27 دیماه نخستین سالگرد اجرای توافق جامع ونهایی هسته ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترک  یا برجام است.

این توافق در 14 جولای 2015 (213 تیر1394) میان ایران وکشورهای گروه 1+5 (امریکا،روسیه ،چین،فرانسه ،انگلیس وآلمان) در شهر وین صورت گرفت .
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *