رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مشاور "سرلشکر سلیمانی" مرد شماره یک ایران در عراق می شود؟/ با قرارگاه برون مرزی ایران در جنگ با عراق آشنا شوید

7:47 - 27 دی 1395
کد خبر: ۲۶۷۹۶۳
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
آنطور که رسانه ها گزارش دادند گویا باید به طور قطعی اسم "سردار ایرج مسجدی" مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه را در لیست اسامی سفرای ایران بعد از سقوط حکومت بعث در عراق قرار داد.
-گروه سیاسی: آنطور که رسانه ها گزارش دادند گویا باید به طور قطعی اسم "سردار ایرج مسجدی" مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه را در لیست اسامی سفرای ایران بعد از سقوط حکومت بعث در عراق قرار داد؛ در ادامه می توانید برشی کوتاه از زندگی نامه سفرای سابق و سفیر جدید احتمالی ایران در عراق را بخوانید.

کاظمی

سفیر اول| حسن کاظمی قمی

حسن کاظمی قمی در سال 1338 در قم به دنیا آمد، وی دارای لیسانس اقتصاد و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک است. او اولین سفیر ایران بعد از سقوط حکومت بعث در عراق بوده است، وی قبل از آن سرکنسول کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات در افغانستان بود. از جمله اقدامات مهم کاظمی می‌توان به سرپرستی هیئت ایرانی در 2 دور اول مذاکرات هیئت‌های ایرانی و آمریکایی درباره عراق اشاره کرد که در دفتر کار نوری المالکی انجام می‌شد.

آغاز به کار او در عراق همزمان با فعال شدن شورای حکومتی سابق عراق در بهمن ماه سال ‪ 1382‬بود. قمی پیش از ورود به بغداد به عنوان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات افغانستان، نقش ارزنده‌ای را ایفا کرد.ابتدای ورود او به بغداد همزمان با دامن زدن به یکی‌از بزرگترین بحران‌ها میان ایران، دولت عراق و آمریکا بود. وی که اولین سفیر ایران بعد از سقوط حکومت بعث در عراق بود،  در سال 1389 از این سمت کنار رفت.

دانایی فر

سفیر دوم| حسن دانایی فر

حسن دانایی فر در سال 1341 در شوشتر به دنیا آمد، وی در سال 1369 رئیس دانشکده دافوس شد و در سالهای بعد سمت های مختلفی همچون  رئیس شرکت ملی خاتم الانبیاء(ص)، عضویت در کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون اداری، پشتیبانی ومالی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر ستاد روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در نهاد ریاست جمهوری و مشاور وزیر امور خارجه را تجربه کرد؛ وی از سال 1389 تاکنون به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق فعالیت می کند.

مسجدی

سفیر سوم؟|سردار ایرج مسجدی

برخی از رسانه ها از "سردار سرتیپ پاسدار ایرج مسجدی" مشاور عالی نیروی قدس سپاه به عنوان سفیر جدید ایران در کشور عراق نام می برند.

سردار مسجدی و قرارگاه برون مرزی سپاه در دوران دفاع مقدس

سردار مسجدی سفیر احتمالی ایران در عراق وظیفه ریاست ستاد تنها قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس (قرارگاه رمضان) را بر عهده داشته است، نیروهای تحت امر این قرارگاه که عمدتا از افراد نخبه ای بودند که تجربه جنگ در کردستان و کشورهای منطقه را داشتند برای انجام عملیات‌های چریکی باید کیلومترها با پای پیاده، فراز و نشیب کوه‌ها را طی می‌کردند تا به نقطه هدف برسند و به انجام عملیات بپردازند؛ ماموریت این قرارگاه انجام عملیات‌های چریکی و پارتیزانی در خاک کشور عراق و با همکاری نیروهای معارض کُرد عراقی بود.

علاوه بر این، قرارگاه رمضان مسئولیت پشتیبانی از گروه‌ها، احزاب و سازمان‌هایی که در داخل خاک عراق به صورت غیرعلنی مبارزه علیه رژیم بعث را در دستور کار داشتند را بر عهده داشت.

محمدباقر ذوالقدر فرماندهی این قرارگاه را برعهده داشت و شهید جعفر جنگروی به عنوان قائم مقام، محمد رحیمی به عنوان مسئول اطلاعات، ایرج مسجدی به عنوان رئیس ستاد، محمد مقدم به عنوان فرمانده تیپ 75 ظفر، علی شادمانی به عنوان مسئول عملیات و جعفر جهروتی زاده به عنوان فرمانده یگان ویژه شهادت فعالیت می کردند.

قرارگاه رمضان علاوه بر انجام سلسله عملیات‌های نامنظم فتح و ظفر در خاک عراق که موفقیت‌ها و تجربیات ارزنده‌ای را برای سپاه به ارمغان آورد، در انجام برخی از عملیات‌های مهم در شمالغرب کشور نیز نقش داشته است و یا عملیات‌هایی که توسط 2 قرارگاه نجف و حمزه سیدالشهدا(ع) در شمالغرب انجام می‌شد در پشتیبانی از عملیات‌های قرارگاه رمضان موثر بوده است. عملیات‌های کربلای 10، بیت المقدس2، والفجر10 و نصر 8 از جمله مهمترین این عملیات‌ها بودند.

در تشریح فعالیت‌ها و عملیات‌های این قرارگاه باید ذکر کرد که علاوه بر پشتیبانی اطلاعاتی عملیات‌ها، در انهدام مراکز نظامی –اقتصادی عراق  نقش داشته است که خسارات قابل توجهی را بر دشمن بعث وارد کرد. همچنین تکرار عملیات‌های محدود و ایذائی در منحرف ساختن ارتش بعث از سمت تک اصلی بی تاثیر نبود و از آنجا که ارتش بعث همه ساله خود را برای یک عملیات بزرگ در جنوب آماده می‌ساخت، عملیات‌های قرارگاه در شمال عراق وضعیت جدیدی را برای دشمن به وجود آورده بود.




محمد
|
-
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
درپناه خداوند متعال وصاحب الزمان محفوظ باشید
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *