عدم فعالیت حزب مشارکت و مجاهدین به ما ربطی ندارد/ اصرار داریم خانه احزاب فعال باشد

11:39 - 27 مرداد 1393
کد خبر: ۲۶۷۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر کشور گفت: روند فعالیت مجدد حزب مشارکت و مجاهدین به وزارت کشور ربطی ندارد و این موضوع باید از طریق قضایی پیگیری شود.

: وزیر کشور گفت: روند فعالیت مجدد حزب مشارکت و مجاهدین به وزارت کشور ربطی ندارد و این موضوع باید از طریق قضایی پیگیری شود.

به گزارش گروه سیاسی ، عبدالرضا رحمانی فضلی ‌وزیر کشور در گفت‌و‌گو با یکی از  روزنامه‌های صبح کشور درباره فعالیت احزاب منحل شده مشارکت و مجاهدین و همچنین گشایش خانه احزاب مباحث مهمی را مطرح کرد.

بخشی از گفت‌وگو وزیر کشور با این روزنامه به شرح زیر است:

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بعد از گذشت یک‌سال بحث خانه احزاب معطل مانده و بحث باشگاه احزاب یعنی دولت عقب‌نشینی می‌کند، مگر خانه احزاب حکم محکومیت داشته که اجازه نمی‌دهند دوباره باز شود؟ اظهار داشت: شما اطلاع کافی ندارید و سوالتان را از روی اطلاع دقیق نمی‌پرسید. هیچ‌کدام از اینها نیست. خانه احزاب منحل نشده است، بسته هم نشده، خانه احزاب به‌خاطر اختلافات درونی‌ای که در هیات‌مدیره آن بوده تشکیل نشده است.

وزیر کشور ادامه داد: نه وزارت کشور آنجا را بسته و نه حکم قانونی برای بسته‌شدنش وجود دارد، جلو بازگشایی آن را هم کسی نگرفته است، حداقل در این دولت. بلکه برعکس اصرار کرده‌ایم که خانه احزاب باز شود. در تمام صحبت‌ها و سخنرانی‌ها هم من به این موضوع اصرار داشته‌ام.

وی تصریح کرد: ‌در دولت روحانی مانعی برای بازگشایی وجود ندارد. من دو جلسه فردی گذاشتم و گفتم سه،چهارنفر از هر طرف جمع شوید و کارتان را شروع کنید، اما اختلاف بینشان زیاد است. ما آمدیم و جلسه‌ای گذاشتیم و گفتیم آمادگی کامل داریم و به دوستان گفتیم که اگر موضوع آنقدر مهم است و اختلافات باعث شده که نمی‌توانید مجمع را تشکیل بدهید و آنجا را باز کنید، پس بیایید یک تشکیلات دیگری را راه بیندازیم و یک اساسنامه‌ای برای آن بنویسیم که خانه احزاب، کار صنفی احزاب را انجام دهد و کار سیاسی نکند.

رحمانی فضلی در پاسخ ‌به این سوال که این اتهامی است که اصولگرایان می‌زنند، گفت: نه، اینها در جلسات و با حضور من بحث شده است و علت اختلافاتشان همین بوده است. ‌اما فرآیند نوشتن اساسنامه جدید هم به همان اندازه طول می‌کشد.

وزیر کشور تاکید کرد: عجله نکنید و ما این موضوع را در جلسه مطرح کردیم و موافقت کردند که ما یک هیات سه‌جانبه‌ای از دولت، مجلس و مرکز پژوهش‌ها و احزاب بگذاریم و از هرکدام چندنفر را انتخاب کنند تا ما این مساله را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که بتوانیم خانه احزاب سابق را باز کنیم.

وی یادآور شد: هیچ مشکلی نیست و اگر به توافق برسند باز می‌کنیم. شما اگر سوابق من را جست‌وجو کنید من به این چیزها اعتقاد دارم و اصلا کار سیاسی نیست. اگر واقعا دیدیم که آن قبلی واقعا قابل احیا نیست ما نمی‌توانیم کاری را معطل کنیم؛ اصل و نفس کار برای ما مهم است و شکل و عنوان مهم نیست. ما می‌خواهیم یک جایی باشد. در مورد مطبوعات هم به مدیران روزنامه‌ها گفتم که اصراری روی مباحثتان نداشته باشید که انجمن صنفی خبرنگاران آن بوده است یا نه، ما می‌گوییم آیا ضرورت برای بودن چنین نهادی هست یا نیست؟ آنها گفتند که استانداری‌ها با خبرنگاران همکاری کنند. من گفتم که حاضرم این همکاری را انجام بدهم به شرطی که یک تفاهمنامه بنویسیم. تفاهمنامه را شما بنویسید بیاورید و ما هم امضا می‌کنیم. من می‌دانستم شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید چون شما یک نهاد صنفی ندارید که این کار را انجام دهد، اما من گفتم معطل انجمن صنفی نشوید چندنفر جمع بشوید این را بنویسید و من هم آن را امضا می‌کنم.

وزیر کشور درباره اینکه ‌ایرادی که از شما می‌گیرند این است که در این یک‌سال کمیسیون احزاب چه کاری انجام داده است؟ به‌جز اینکه در وزارت کشور دو، سه نشست برگزار کرده‌اید، پاسخ داد: وزارت کشور که مسوول آن نیست. الان جلسات مستمر تشکیل می‌شود و احزاب جدیدی که می‌خواهند تشکیل بشوند را بررسی می‌کند.

وی درباره اینکه ‌در مورد قانون احزاب شما چه کاری انجام دادید؟ اظهار داشت: این طرح از دولت قبل در مجلس بود و ما نمی‌توانستیم لایحه بدهیم. ما آمدیم یک پیشنهاد نوشتیم و آن را با احزاب تکمیل کردیم، آنها گفتند این را در سایت بگذارید، ما گفتیم که این یک‌ماه است که روی سایت ما هست. گفتند که یک‌ماه دیگر آن را تمدید کنید که من گفتم دوماه تمدید کنید. در این دوماه هیچ پیشنهادی نرسید من خودم شخصا به یکی از این آقایان گفتم یک چیزی بنویسید و بدهید چون خیلی بد است و آن آقا هم یک چیزی نوشت و داد و ما هم از آن استفاده کردیم و بردیم مجلس. وقتی نمایندگان یک طرحی را می‌دهند روی طرحشان مصرتر هستند تا آن پیشنهادی که از طرف دولت می‌آید.

«ما با هیات‌رییسه و کمیته مربوطه مطرح کردیم که این چیزی که آنجا دارد مطرح می‌شود روح تحزب را دچار اشکال می‌کند. با تلاش‌هایی که شد مجلس به جایی رسید که سه‌ماه فرصت دادند که در این سه‌ماه ما لایحه بدهیم. ما هم احزاب را دعوت کردیم که ما الان مامور شدیم چه کار کنیم؟ شما به ما کمک می‌کنید یا نه؟ گفتند بله. ما هم گفتیم شما بروید مستقل هرچه را که می‌خواهید بنویسید و برای ما بفرستید. کمیته‌ای را هم درست کرده‌ایم که با مرکزیت وزارت کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون شوراها و احزاب است و از یک هفته قبل که تشکیل شده، دو یا سه جلسه هم گذاشته و دارند کار می‌کنند. امیدواریم لایحه خوبی ارایه کنند.»

رحمانی فضلی ‌درباره اینکه لایحه‌ای که می‌نویسید در چه وضعیتی است؟

تصریح کرد: هنوز شکل نگرفته است، ولی لایحه قبلی خارج می‌شود و این جایگزین آن می‌شود. ولی چون بخشی از آن تصویب شده در مورد آن چند بند، مجلس باید تصمیم بگیرد.

وزیر کشور در پاسخ به اینکه ‌سرنوشت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب به چه شکلی خواهد شد. آیا اعضای آن می‌توانند در قالب حزبی تازه فعالیت کنند؟ پاسخ داد: ما در وزارت کشور مبنای کارمان قانونگرایی است. موضوع مشارکت و مجاهدین موضوعی است که بسته‌شدن و ممنوع‌الفعالیت‌شدن آن به ما ربطی ندارد و یک کار قضایی است و اگر فردا بگویند که هیچ مانعی برای فعالیت ندارند، می‌توانند مانند بقیه احزاب کارشان را انجام دهند. اما ما نباید روی این چیزها معطل شویم.

وی تاکید کرد: فعالیت حزبی اینگونه نیست که ما بیاییم روی یک قالب و ساختار آنقدر مقاومت کنیم که فرصت‌های بزرگ‌تر را از دست بدهیم. آنها می‌توانند با قوانین و مقرراتی که حاکم است یک حزب جدید را تشکیل دهند و ما با این موضوع هیچ مشکلی نداریم.

رحمانی فضلی در خصوص فعالیت حزب اعتماد ملی نیز گفت: آنها باید تقاضای خود را به ماده 10 بیاورند تا آنجا بررسی کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *